FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LOONBEDRIJF BRASSER EN V.D SLUIS I
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 16 december 2018 14:00
Kees de Nood heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Ruim 300 foto's scande hij in uit het archief van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis uit het Zeeuwse Zuidzande. We starten in 1963 en lopen in de komende 5 series de historie door tot de jaren 90.
Door het overnemen van het loonbedrijf van Kees de Winne uit Retranchement was het ontstaan van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis een feit in 1963.
De eerste aankoop was een nieuwe Claas Matador Gigant waarvan er een jaar later nog een werd aangeschaft. Zowel Andries Brasser als Johan van de Sluis hadden thuis een akkerbouwbedrijf, zodat tractoren en werktuigen voor grond bewerking en zaaien enz. al aanwezig waren.
In 1967 werd een 3-rijïge Nobel aardappelfrees aangeschaft. Aardappelen werden in die tijd nog veel met 3 rijers geplant. In 1967 kwam er een Volvo A500 6-rijïge bietenrooier op het bedrijf, geleverd door de firma Frans Pateer uit St. Jansteen (destijds dealer van BM Volvo machines voor Zeeuws-Vlaanderen). Naast de Volvo was er ook nog een Stoll C45 1-rijer voor de bladwinning.
Ford 3000 Select-O-Speed met Vicon Monozentra bietenzaaier.
In 1970 werd een Claas Senator aangeschaft. Begin jaren 70 wordt er niet alleen steeds meer snijmaïs geteeld maar, er word ook korrelmaïs gezaaid.
Dus werd de Senator voorzien van een 4-rijïge maïsbek en een cabine. Het graan werd afgezet via de CZAV.
De eerste mobiele kraan op het bedrijf. De toen zeer bekende Atlas 1200.
1971: De Volvo 6-rijer werd ingeruild op een RVV werktuigdrager met Moreau kopper en zwadrooier. Ook zat er een bladband aan. Geladen werd met een Barrault Lépine lader met Ford 5000 ervoor.
Begin jaren 70 stond er in Z-V zeer veel koolzaad, dus werd een Hesston 300M zwadmaaier gekocht.
Hier bezig met karwij maaien. Langs de kust werd dit veel geteeld als volgvrucht na erwten.
De Senator in zomer uitvoering: raam eruit en deur open.
De 1200 werd omgeruild voor een modernere AB 1202.
Kraanwerk voor de EOD en dan op afstand kijken.
Vanaf 1973 werden de bieten gerooid in samenwerking met loonbedrijf Francke uit Cadzand. Naast de RVV kwam er een Riecam wagenrooier en een losse ontbladeraar. Ervoor staat de Deutz D50 van Francke. Loonbedrijf Francke rooide met een Kleine1-rijer en enkele jaren met een Rustica zelfrijdende 3-rijer maar, dit was praktisch en technisch geen succes.
1974: Het werd steeds natter.
De wagenrooier werd op dubbellucht gezet. In het land geen probleem, op de weg wel met ruim 4,5 meter breedte.
170 pk voor enkele tonnen bieten.
En weer een vrachtje op de kant.
Het werd zelfs zo nat dat er hulp moest komen uit andere delen van ons land waar men al klaar was. Deze Riecam 1-fase wagenrooier kwam van het landbouwbedrijf van de stad Groningen. Met de zware ontbladeraar op de voorwielen verzakte hij regelmatig.
In 1976 kwamen er 2 nieuwe Tank bietenzaaimachines. Tank was in die tijd een bekend merk en een degelijke zaaimachine.
Met de 6-rijer/8-rijer werden ook bruine bonen gezaaid.
Ervoor staat een Steyr. Een vreemde eend in het bijt want het hoofdmerk was Ford.
Voor het zaaien van erwten had men een Nodet Gougis 8-rijer op lucht.
De Nobel frees werd vervangen door een 4-rijïge Rumptstad met losse aanaarders. Ervoor staat een Ford 5000.
Tot 1977 was het bedrijf gevestigd in de loodsen van De Winne, middenin het dorp. Niet altijd praktisch.
Blauwmaanzaad dorsen door een Claas Dominator 80.
REACTIES
Door bolinder op zondag 16 december 2018 14:47
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
Door Msluis op zondag 16 december 2018 15:06
Beste Bolinder, deze Brasser kwam niet uit Koudekerke maar van Arnemuiden. De loonwerkers op Walcheren zijn wel familie. De Van de Sluis komt uit Retranchement waar het bedrijf ruim 35 jaar was gevestigd.
Door Niels (Administrator) op zondag 16 december 2018 15:09
bolinder schreef:
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
Met omstandigheden bedoel je door de inundatie tijdens WO2 Corné of de watersnoodramp?
Door JSluis op zondag 16 december 2018 15:36
Hallo Kees,
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
Door KeesdeNood op zondag 16 december 2018 15:43
Bedankt Jan inderdaad het was eerst de 80 en de 100 heb ik niet aan gedacht. Wacht maar af je komt nog meer in beeld.
Door bolinder op zondag 16 december 2018 16:22
Beste Niels Francke kwam door de inudatie van Walcheren in Zeeuws Vlaanderen terecht en Brasser door de liefde zijn vrouw een echte Zeeuws-Vlaamse werkte op Walcheren en zo hebben ze elkaar ontmoet ze zijn daarna naar Zeeuws-Vlaanderen vertrokken zover ik weet naar het bedrijf van zijn schoonvader de oorsprong van de Brassers is de korenmolen van Biggekerke zijn broer Lijn had een loonbedrijf in Koudekerke en zijn neef Lijn heefd een Loonbedrijf in St Lourens zijn broer Karel heefd een Akkerbouw bedrijf in de Oranjepolder tussen Arnemuiden en Kleverskerke en het kan best zijn dat Martin gelijk heefd dat hij daar vandaan kwam voor hij naar Zeeuws-Vlaanderen kwam maar ik dacht dat hij nog een tijd bij zijn broer in Koudekerke geweest was,maar dat heb ik dan waarschijnlijk mis maar nogmaals een prachtige serie ga zo door.
Door Niels (Administrator) op zondag 16 december 2018 19:48
JSluis schreef:
Hallo Kees,
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank. Hallo Jan,
Die fout is van mijn kant. Ik ken de Dominator 80 en 100 wel maar ik dacht dat de kans veel groter zou zijn dat het een 85 betrof, omdat de 80 zo weinig is verkocht toen in ons land. Een erg grote maaidorser voor zijn tijd? Nu weet ik het verschil, bedankt!
Corné dank voor de uitgebreide historie!
Laatst aangepast door: Niels op zondag 16 december 2018 19:48.
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank. Hallo Jan,
Die fout is van mijn kant. Ik ken de Dominator 80 en 100 wel maar ik dacht dat de kans veel groter zou zijn dat het een 85 betrof, omdat de 80 zo weinig is verkocht toen in ons land. Een erg grote maaidorser voor zijn tijd? Nu weet ik het verschil, bedankt!
Corné dank voor de uitgebreide historie!
Laatst aangepast door: Niels op zondag 16 december 2018 19:48.
Door Erik_Koolhof op maandag 17 december 2018 07:37
Genieten dit
Door niewiem op maandag 17 december 2018 08:02
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.
Door ErnstJan (Crewlid) op maandag 17 december 2018 11:00
niewiem schreef:
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.
Toen hoefden er nog geen grote oliepompen en airco's aangedreven te worden
Door niewiem op dinsdag 18 december 2018 07:54
Klopt helemaal.Duidelijk minder stofvreten nu.
Door Huib_Zonderland op woensdag 19 december 2018 18:22
je moet toch met minimal 200pk aardappels poten tegenwoordig?
met een Renaultje 751 en structural 2 rijer van '81 hoor je er toch niet meer bij?
Laatst aangepast door: Huib_Zonderland op woensdag 19 december 2018 18:23.
met een Renaultje 751 en structural 2 rijer van '81 hoor je er toch niet meer bij?
Laatst aangepast door: Huib_Zonderland op woensdag 19 december 2018 18:23.
Door niewiem op donderdag 20 december 2018 07:55
Maar voor 4 rijen frezen,poten en aanaarden in een keer heb je toch wel wat pk's nodig.
Door Huib_Zonderland op donderdag 20 december 2018 13:53
ja, maar vroeger reden we met ook met een 4 rijer en kopeg in de fronthef met 90pk er tussen en dat pootte ook als de brandweer...
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 20 december 2018 16:42.
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 20 december 2018 16:42.
Door Niels (Administrator) op donderdag 20 december 2018 16:43
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
Door KeesdeNood op vrijdag 21 december 2018 10:21
Niels schreef:
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
Prachtig antwoord Niels
Prachtig antwoord Niels
Door Mafex op zaterdag 22 december 2018 13:59
Niels schreef:
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
toen had je ook nog houten schepen, en mannen van staal
Door KeesdeNood op maandag 24 december 2018 09:25
Iedereen bedankt voor de leuke reactie.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.