FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LOONBEDRIJF BRASSER EN V.D SLUIS I

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 16 december 2018 14:00

Kees de Nood heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Ruim 300 foto's scande hij in uit het archief van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis uit het Zeeuwse Zuidzande. We starten in 1963 en lopen in de komende 5 series de historie door tot de jaren 90.
image
Door het overnemen van het loonbedrijf van Kees de Winne uit Retranchement was het ontstaan van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis een feit in 1963.

image
De eerste aankoop was een nieuwe Claas Matador Gigant waarvan er een jaar later nog een werd aangeschaft. Zowel Andries Brasser als Johan van de Sluis hadden thuis een akkerbouwbedrijf, zodat tractoren en werktuigen voor grond bewerking en zaaien enz. al aanwezig waren.

image

image

image
In 1967 werd een 3-rijïge Nobel aardappelfrees aangeschaft. Aardappelen werden in die tijd nog veel met 3 rijers geplant. In 1967 kwam er een Volvo A500 6-rijïge bietenrooier op het bedrijf, geleverd door de firma Frans Pateer uit St. Jansteen (destijds dealer van BM Volvo machines voor Zeeuws-Vlaanderen). Naast de Volvo was er ook nog een Stoll C45 1-rijer voor de bladwinning.

image

image
Ford 3000 Select-O-Speed met Vicon Monozentra bietenzaaier.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
In 1970 werd een Claas Senator aangeschaft. Begin jaren 70 wordt er niet alleen steeds meer snijmaïs geteeld maar, er word ook korrelmaïs gezaaid.

image
Dus werd de Senator voorzien van een 4-rijïge maïsbek en een cabine. Het graan werd afgezet via de CZAV.

image

image

image
De eerste mobiele kraan op het bedrijf. De toen zeer bekende Atlas 1200.

image
1971: De Volvo 6-rijer werd ingeruild op een RVV werktuigdrager met Moreau kopper en zwadrooier. Ook zat er een bladband aan. Geladen werd met een Barrault Lépine lader met Ford 5000 ervoor.

image

image

image

image
Begin jaren 70 stond er in Z-V zeer veel koolzaad, dus werd een Hesston 300M zwadmaaier gekocht.

image

image
Hier bezig met karwij maaien. Langs de kust werd dit veel geteeld als volgvrucht na erwten.

image

image
De Senator in zomer uitvoering: raam eruit en deur open.

image

image

image

image
De 1200 werd omgeruild voor een modernere AB 1202.

image

image
Kraanwerk voor de EOD en dan op afstand kijken.

image
Vanaf 1973 werden de bieten gerooid in samenwerking met loonbedrijf Francke uit Cadzand. Naast de RVV kwam er een Riecam wagenrooier en een losse ontbladeraar. Ervoor staat de Deutz D50 van Francke. Loonbedrijf Francke rooide met een Kleine1-rijer en enkele jaren met een Rustica zelfrijdende 3-rijer maar, dit was praktisch en technisch geen succes.

image

image

image

image
1974: Het werd steeds natter.

image
De wagenrooier werd op dubbellucht gezet. In het land geen probleem, op de weg wel met ruim 4,5 meter breedte.

image

image
170 pk voor enkele tonnen bieten.

image
En weer een vrachtje op de kant.

image
Het werd zelfs zo nat dat er hulp moest komen uit andere delen van ons land waar men al klaar was. Deze Riecam 1-fase wagenrooier kwam van het landbouwbedrijf van de stad Groningen. Met de zware ontbladeraar op de voorwielen verzakte hij regelmatig.

image

image

image
In 1976 kwamen er 2 nieuwe Tank bietenzaaimachines. Tank was in die tijd een bekend merk en een degelijke zaaimachine.

image
Met de 6-rijer/8-rijer werden ook bruine bonen gezaaid.

image
Ervoor staat een Steyr. Een vreemde eend in het bijt want het hoofdmerk was Ford.

image

image
Voor het zaaien van erwten had men een Nodet Gougis 8-rijer op lucht.

image
De Nobel frees werd vervangen door een 4-rijïge Rumptstad met losse aanaarders. Ervoor staat een Ford 5000.

image
Tot 1977 was het bedrijf gevestigd in de loodsen van De Winne, middenin het dorp. Niet altijd praktisch.

image

image
Blauwmaanzaad dorsen door een Claas Dominator 80.

image

image

image

image

REACTIES

comment Door bolinder op zondag 16 december 2018 14:47 quote
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
comment Door Msluis op zondag 16 december 2018 15:06 quote
Beste Bolinder, deze Brasser kwam niet uit Koudekerke maar van Arnemuiden. De loonwerkers op Walcheren zijn wel familie. De Van de Sluis komt uit Retranchement waar het bedrijf ruim 35 jaar was gevestigd.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 16 december 2018 15:09 quote
bolinder schreef: Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke. Met omstandigheden bedoel je door de inundatie tijdens WO2 Corné of de watersnoodramp?
comment Door JSluis op zondag 16 december 2018 15:36 quote
Hallo Kees,

heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
comment Door KeesdeNood op zondag 16 december 2018 15:43 quote
Bedankt Jan inderdaad het was eerst de 80 en de 100 heb ik niet aan gedacht. Wacht maar af je komt nog meer in beeld.
comment Door bolinder op zondag 16 december 2018 16:22 quote
Beste Niels Francke kwam door de inudatie van Walcheren in Zeeuws Vlaanderen terecht en Brasser door de liefde zijn vrouw een echte Zeeuws-Vlaamse werkte op Walcheren en zo hebben ze elkaar ontmoet ze zijn daarna naar Zeeuws-Vlaanderen vertrokken zover ik weet naar het bedrijf van zijn schoonvader de oorsprong van de Brassers is de korenmolen van Biggekerke zijn broer Lijn had een loonbedrijf in Koudekerke en zijn neef Lijn heefd een Loonbedrijf in St Lourens zijn broer Karel heefd een Akkerbouw bedrijf in de Oranjepolder tussen Arnemuiden en Kleverskerke en het kan best zijn dat Martin gelijk heefd dat hij daar vandaan kwam voor hij naar Zeeuws-Vlaanderen kwam maar ik dacht dat hij nog een tijd bij zijn broer in Koudekerke geweest was,maar dat heb ik dan waarschijnlijk mis maar nogmaals een prachtige serie ga zo door.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 16 december 2018 19:48 quote
JSluis schreef: Hallo Kees,

heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
Hallo Jan,

Die fout is van mijn kant. Ik ken de Dominator 80 en 100 wel maar ik dacht dat de kans veel groter zou zijn dat het een 85 betrof, omdat de 80 zo weinig is verkocht toen in ons land. Een erg grote maaidorser voor zijn tijd? Nu weet ik het verschil, bedankt!

Corné dank voor de uitgebreide historie!
Laatst aangepast door: Niels op zondag 16 december 2018 19:48.
comment Door Erik_Koolhof op maandag 17 december 2018 07:37 quote
Genieten dit Cool
comment Door niewiem op maandag 17 december 2018 08:02 quote
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.Smile
comment Door ErnstJan (Crewlid) op maandag 17 december 2018 11:00 quote
niewiem schreef: Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.Smile Toen hoefden er nog geen grote oliepompen en airco's aangedreven te worden Wink
comment Door niewiem op dinsdag 18 december 2018 07:54 quote
Klopt helemaal.Duidelijk minder stofvreten nu.Smile
comment Door Huib_Zonderland op woensdag 19 december 2018 18:22 quote
je moet toch met minimal 200pk aardappels poten tegenwoordig? Smile
met een Renaultje 751 en structural 2 rijer van '81 hoor je er toch niet meer bij? Biggrin
Laatst aangepast door: Huib_Zonderland op woensdag 19 december 2018 18:23.
comment Door niewiem op donderdag 20 december 2018 07:55 quote
Maar voor 4 rijen frezen,poten en aanaarden in een keer heb je toch wel wat pk's nodig.Smile Smile
comment Door Huib_Zonderland op donderdag 20 december 2018 13:53 quote
ja, maar vroeger reden we met ook met een 4 rijer en kopeg in de fronthef met 90pk er tussen en dat pootte ook als de brandweer...
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 20 december 2018 16:42.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 20 december 2018 16:43 quote
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
comment Door KeesdeNood op vrijdag 21 december 2018 10:21 quote
Niels schreef: Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
Prachtig antwoord Niels
Loveit
comment Door Mafex op zaterdag 22 december 2018 13:59 quote
Niels schreef: Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht? toen had je ook nog houten schepen, en mannen van staal
comment Door KeesdeNood op maandag 24 december 2018 09:25 quote
Iedereen bedankt voor de leuke reactie.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.