FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: MARC VERPLANKE

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 17 april 2016 14:00

Kees de Nood maakte voor ons weer een hele mooie en bijzondere oude serie. We zien de historie en restauratie van een Massey-Harris 726 combine in Zeeuws Vlaanderen. Eigenaar Marc Verplanke knapte deze machine op en beleeft er veel plezier mee.
image
De combine werd gekocht in 1950 door akkerbouwer Bram Bliek uit Biervliet. Hier de nieuwe Massey-Harris 726 met een trotse chauffeur.

image
In die tijd werden veel combines en ook andere machines vanuit Amerika of Canada in houten kratten geleverd als bouwpakket. De krat of kist werd meestal bij de dealer afgeleverd maar soms ook bij de eindgebruiker.

image
Na het openen van de krat zag het er zo uit. Dit zijn pakketten van de combine types No 20, 21 en No 26 en 28.

image
Onderdelen voor de linkerkant.

image
En rechterkant.

image
En dan maar beginnen te bouwen.

image

image
Een stuk over de eerste zelfrijdende succesvolle combine: De Massey-Harris No. 21. In 1946 werden de eerste twee in Nederland in gebruik genomen. De 726 is een doorontwikkeling op de 21 en ook gebouwd in het Schotse Kilmarnock.

image
De combine op weg naar het veld in 1956.

image
Aan het tarwe dorsen.

image
Zaken laden door een International McCormick Farmall model H met platte wagen. Een tank was overigens wel leverbaar maar de meeste bedrijven konden niet met bulk graan overweg.

image
Een bericht van de importeur uit 1951. De boodschap geldt anno 2016 nog steeds.

image
Na tien jaar gebruikt te zijn belandde de combine in 1960 in een hoek van de schuur. Het tijdperk van de zakken was voorbij en ook de benzine voor de Austin motor werd te duur. Eigenaar Bram Bliek kon er geen afscheid van nemen. Diverse schroothandelaren deden een bod maar hij werd niet verkocht. In 1995 verscheen Marc Verplanke die hem graag wilde restaureren en gebruiken.

image
De combine is mooi oud geworden in die 45 jaar tijd en nu bij Mark op de boerderij.

image
Hier met het haspel met tanden voor het oprapen van gelegerde gewassen.

image
Er zat ook een haspel met gladde planken bij voor het dorsen van staande tarwe en maanzaad. Ook nog een voorraad zakken bij de koop.

image
De machine is oppervlakkig verroest maar zeker niet rot.

image
Alles mag wel een goede beurt gebruiken om te ontroesten. Na zo'n lange periode is een grondige technische beurt wel vereist. De meeste riemen waren verteerd en de kettingen stijf van de roest.

image
Enkele reserve onderdelen.

image
En het tweede haspel.

image
Begin augustus kon Marc niet langer wachten. Het graan was nog niet helemaal rijp maar er werd toch begonnen met dorsen.

image

image
De machine zag er zeker nog gaaf uit.

image
Lekker aan het dorsen altijd met z'n tweeën.

image

image
De combine had nu een nieuwe laklaag nodig.

image
Het graan mooi schoon in de zak.

image

image

image

image

image
In 1996 werd begonnen met het schuur- en spuitwerk. Er was haast bij want mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke had gevraagd of de machine bij hun op de show kon staan in februari 1997.

image
Alles in een verse rode kleur.

image
Het eindresultaat mag er zijn.

image
Op de show bij Riemens naast het topmodel van Claas, de Lexion 480.

image
Enkele technische gegevens van de machine.

image
Nu weer een zeer strak kontje. Hij glimt net zo mooi als de Claas.

image
En dan maar genieten en dorsen.

image

image

image

image

image

image

image

image
Op transport naar Emmeloord met de bekende transporteur Van Wieren.

image
In september 1997 stond hij op de jubileumshow van de Noordoostpolder in Emmeloord. Zijn oudere broer, de No. 21, was immers de eerste combine in Flevoland.

image
Samen met een Claas Dominator 204 Mega van loonbedrijf Oegema/Creil uit Espel.

image
Op de veerboot Breskens-Vlissingen.

image
Onderwerk naar Kerkwerve naar een oldtimershow.

image
International 586 XL met transportwagen.

image

image
Op bezoek bij de Langste nacht van het Eiland show in augustus 2000 in St. Kruis. Op de achtergrond enkele bekende machines.

image
Dorsen op de oogstdag van de Oldtimerclub uit Nisse. Op de achtergrond een Bollinder-Munktell combine van Corné Goedhart.

image
En een Hanomag met Claas Super.

image
Een artikel dat in Trekker & Werktuig heeft gestaan.

image
Een getrokken Thermaenus combine uit 1948. Marc had deze ook in zijn bezit maar de machine wordt nu door een andere liefhebber grondig gerestaureerd.

image
De combine deed zelfs dienst als trouw transport.

image
En de volgende generatie wordt al klaargestoomd om het Massey-Harris virus over te nemen.

Met dank aan Marc Verplanke en Kees de Nood voor het scannen en aanleveren van de foto's en informatie.

REACTIES

comment Door Fiat 1000 op zondag 17 april 2016 16:47 quote
PRACHTIG wat een mooie serie.Zal piet eens opporren dat hij zijn LANZ combine dit jaar ook weer voor de dag haalt. Er komt weer een boerenlanddag in Swifterbant als ik het goed begrepen heb.Smile
comment Door Rijpma op maandag 18 april 2016 09:29 quote
Prachtige serie Kees, prachtig opgeknapt.
comment Door KeesdeNood op maandag 18 april 2016 11:58 quote
Bedankt Jan en Frans.
Het is een beetje ver Frans anders zou dat mooi zijn om daar ook met de MH te dorsen.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.