FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: MARC VERPLANKE
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 17 april 2016 14:00
Kees de Nood maakte voor ons weer een hele mooie en bijzondere oude serie. We zien de historie en restauratie van een Massey-Harris 726 combine in Zeeuws Vlaanderen. Eigenaar Marc Verplanke knapte deze machine op en beleeft er veel plezier mee.

De combine werd gekocht in 1950 door akkerbouwer Bram Bliek uit Biervliet. Hier de nieuwe Massey-Harris 726 met een trotse chauffeur.

In die tijd werden veel combines en ook andere machines vanuit Amerika of Canada in houten kratten geleverd als bouwpakket. De krat of kist werd meestal bij de dealer afgeleverd maar soms ook bij de eindgebruiker.

Na het openen van de krat zag het er zo uit. Dit zijn pakketten van de combine types No 20, 21 en No 26 en 28.

Onderdelen voor de linkerkant.

En rechterkant.

En dan maar beginnen te bouwen.


Een stuk over de eerste zelfrijdende succesvolle combine: De Massey-Harris No. 21. In 1946 werden de eerste twee in Nederland in gebruik genomen. De 726 is een doorontwikkeling op de 21 en ook gebouwd in het Schotse Kilmarnock.

De combine op weg naar het veld in 1956.

Aan het tarwe dorsen.

Zaken laden door een International McCormick Farmall model H met platte wagen. Een tank was overigens wel leverbaar maar de meeste bedrijven konden niet met bulk graan overweg.

Een bericht van de importeur uit 1951. De boodschap geldt anno 2016 nog steeds.

Na tien jaar gebruikt te zijn belandde de combine in 1960 in een hoek van de schuur. Het tijdperk van de zakken was voorbij en ook de benzine voor de Austin motor werd te duur. Eigenaar Bram Bliek kon er geen afscheid van nemen. Diverse schroothandelaren deden een bod maar hij werd niet verkocht. In 1995 verscheen Marc Verplanke die hem graag wilde restaureren en gebruiken.

De combine is mooi oud geworden in die 45 jaar tijd en nu bij Mark op de boerderij.

Hier met het haspel met tanden voor het oprapen van gelegerde gewassen.

Er zat ook een haspel met gladde planken bij voor het dorsen van staande tarwe en maanzaad. Ook nog een voorraad zakken bij de koop.

De machine is oppervlakkig verroest maar zeker niet rot.

Alles mag wel een goede beurt gebruiken om te ontroesten. Na zo'n lange periode is een grondige technische beurt wel vereist. De meeste riemen waren verteerd en de kettingen stijf van de roest.

Enkele reserve onderdelen.

En het tweede haspel.

Begin augustus kon Marc niet langer wachten. Het graan was nog niet helemaal rijp maar er werd toch begonnen met dorsen.


De machine zag er zeker nog gaaf uit.

Lekker aan het dorsen altijd met z'n tweeën.


De combine had nu een nieuwe laklaag nodig.

Het graan mooi schoon in de zak.





In 1996 werd begonnen met het schuur- en spuitwerk. Er was haast bij want mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke had gevraagd of de machine bij hun op de show kon staan in februari 1997.

Alles in een verse rode kleur.

Het eindresultaat mag er zijn.

Op de show bij Riemens naast het topmodel van Claas, de Lexion 480.

Enkele technische gegevens van de machine.

Nu weer een zeer strak kontje. Hij glimt net zo mooi als de Claas.

En dan maar genieten en dorsen.








Op transport naar Emmeloord met de bekende transporteur Van Wieren.

In september 1997 stond hij op de jubileumshow van de Noordoostpolder in Emmeloord. Zijn oudere broer, de No. 21, was immers de eerste combine in Flevoland.

Samen met een Claas Dominator 204 Mega van loonbedrijf Oegema/Creil uit Espel.

Op de veerboot Breskens-Vlissingen.

Onderwerk naar Kerkwerve naar een oldtimershow.

International 586 XL met transportwagen.


Op bezoek bij de Langste nacht van het Eiland show in augustus 2000 in St. Kruis. Op de achtergrond enkele bekende machines.

Dorsen op de oogstdag van de Oldtimerclub uit Nisse. Op de achtergrond een Bollinder-Munktell combine van Corné Goedhart.

En een Hanomag met Claas Super.

Een artikel dat in Trekker & Werktuig heeft gestaan.

Een getrokken Thermaenus combine uit 1948. Marc had deze ook in zijn bezit maar de machine wordt nu door een andere liefhebber grondig gerestaureerd.

De combine deed zelfs dienst als trouw transport.

En de volgende generatie wordt al klaargestoomd om het Massey-Harris virus over te nemen.
Met dank aan Marc Verplanke en Kees de Nood voor het scannen en aanleveren van de foto's en informatie.
REACTIES
PRACHTIG wat een mooie serie.Zal piet eens opporren dat hij zijn LANZ combine dit jaar ook weer voor de dag haalt. Er komt weer een boerenlanddag in Swifterbant als ik het goed begrepen heb.

Prachtige serie Kees, prachtig opgeknapt.
Bedankt Jan en Frans.
Het is een beetje ver Frans anders zou dat mooi zijn om daar ook met de MH te dorsen.
Het is een beetje ver Frans anders zou dat mooi zijn om daar ook met de MH te dorsen.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.