FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE II
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 3 februari 2019 14:00
Wederom een serie met interessante oude foto's die het maart- en aprilnummer van vakblad Landbouwmechanisatie sierde in 1967. Met foto's van de Sima show, toegepaste technieken in de praktijk maar ook veel nieuwe trekkers en werktuigen.
Op de voorpagina een gemaakt door H.M Elema met het bijschrift dat stationaire dorsmachines nog altijd gebruikt worden in ons land. Dit exemplaar, waarschijnlijk een Borga?, is nog in bedrijf in Groningen.
Een Famulus RS14 met Saxonia zaaimachine. Bij de foto wordt vermeld dat het importeurschap recent is overgedragen van Louis Nagel naar Van Gemert uit Wanroy. Het bedrijf Saxonia bouwt al 111 jaar lang zaaimachines, die vanaf begin 1900 in Nederland werden verkocht. Het model op de foto is een A200 met werkbreedtes van 2,50 tot 3,08 meter.
Recent lieten we een fotoserie zien van het nieuwe bedrijf Abemec Flevoland, die Van Arendonk Mechanisatie over hebben genomen. Daar hoort ook het pand op deze foto bij in Dronten. LM vermeld dat op 21 februari 1967 dhr. Ebbens van de directie van de Rijksdienst IJsselmeerpolders het mechanisatiebedrijf van Cebeco officieel heeft geopend. Cebeco is sinds 1963 in Oostelijk Flevoland actief en werd later door Van Arendonk overgenomen.
Ook in de categorie bedrijven wordt de nieuwe vestiging in Loppersum van Van Driel en Van Dorsten vermeld. De locatie in de stad Groningen werd te klein, waardoor een nieuw pand in Loppersum werd gekocht.
In de categorie nieuwe werktuigen wordt deze Webb 360 aanbouwkraan vernoemd. O. de Leeuw Landbouwwerktuigen uit Zwolle heeft dit Engelse merk sinds kort in zijn programma.
Vicon lanceerde in 1965 de schudeg en voert voor 1967 enkele wijzigingen door. Het frame is versterkt waardoor de machine nu 45 pk aan kan. Kosten: 3.350 gulden. Het lijkt een studiofoto echter, hij is in de sneeuw genomen. Ervoor staat een opvallende en unieke trekker. Het is een Ford 3000 met onder last schakelbare Select-O-Speed transmissie. De mensen van Vicon maakte er zelf andere spatborden en een motorkap op zodat hij niet teveel op een bestaand merk leek. Hierdoor bleef het merk onafhankelijk. De trekker werd nog vele jaren gebruikt op de strooier testbaan van Vicon.
Met dank aan Herman Vissers, een van de nazaten van Vicon-oprichter Hermanus Vissers, voor de informatie en Davy te Bokkel van Kverneland Benelux!
Er wordt een uitgebreid artikel geschreven over welke opraapwagens op de markt verkrijgbaar zijn. In totaal gaat het om 22 merken waaronder het Duitse Fristein, zoals op de foto. Ervoor staat een Engelse International McCormick. Fristein had 5 modellen op de Nederlandse markt aan te bieden in 1967.
Een bijzondere machine is deze Lohmann LN 3500 S die de pick-up helemaal aan de achterzijde heeft en daardoor gesleept wordt in plaats van geduwd. Ervoor staat een Massey Ferguson 165. De machine kostte 6.500 gulden.
Ook wordt er veel geschreven over de precisiezaai van éénkiemig suikerbietenzaad. In 1960 werd 3% van het totale areaal precisie gezaaid en in 1967 was dat al 90%. Hier een Allis-Chalmers model G werktuigdrager met 5-rijïge Stanhay zaaimachine. Hiermee werden proefvelden aangelegd.
Een indrukwekkende combinatie van 3 Belgische Tank zaaimachines aan 1 trekker. Voor meer capaciteit moet er in de breedte worden gedacht, niet in snelheid, zo luidt het devies. Helaas staat er niet bij van welk bedrijf deze combinatie is.
Een bijzondere machine deze 1-rijïge Johnson aardappelrooier. Links is een elektronische stenen- en kluitenscheider gebouwd die werd uitgevonden door een Schotse aardappelteler. De firma Dokex uit Enkhuizen importeerde hem. Het systeem was niet erg succesvol vanwege de lage capaciteit. Alleen voor sorteren zag LM kansen, wat vele decennia later is gebleken. Het scheidingsprincipe werkt ook hier met flippers. Ook valt te lezen: Wat kieming en smaak betreft heeft de röntgenstraling geen invloed
Op de voorpagina van het aprilnummer 1967 is deze Massey Ferguson 35 te zien bezig met aardappelen schoffelen. Dit gebeurde op de Kooijenburg in Rolde, Drenthe.
In een artikel wordt gesproken over de stijgende vermogensbehoefte van maaiers. Zeker wanneer een trommelmaaier wordt gebruikt zoals deze JF.
De PZ trommelmaaier met 4 trommels vraagt minder vermogen.
De trommelmaaier van New Holland.
In het artikel ‘Auto’s op de boerderij’ wordt onder andere deze Steyr Haflinger behandeld. Een echte terreinwagen met linnen kap.
De firma Sieberg kondigt de nieuwe Deutz D6005 aan. De trekker heeft een 3,4 liter luchtgekoelde motor en 9 versnellingen.
Nieuw is ook de Rational Combi 2-rijïge bunkerrooier. Deze kan echter alleen gekopte bieten verwerken. De bunker heeft een inhoud van 4 ton.
Voor het ontbladeren en koppen heeft Rational een aparte machine. Deze kan het blad in hopen achterlaten, direct op wagens laden of over het land wegblazen.
De nieuwe Same Leone 70 heeft een luchtgekoelde motor in V-vorm met 3,7 liter inhoud. Volgens fabrieksopgave levert hij 67 pk. Hij weegt 2.600 kilo.
Het Engelse Stanhay, dat nog steeds bestaat, heeft hun Super precisiezaaimachine aangepast. Deze werkt niet met een cellenwiel maar met rubberen zaaibandjes. Er is ook een versie met 12 rijen en een elektronische controle. De prijs bedraagt 3.250 gulden.
Alle C-type bietenrooiers van Stoll zijn vanaf 1967 leverbaar met een bladverhakselaar. De C45, op deze foto, is het grootste model dat Stoll levert en nieuw aan zijn programma voegt. In de bunker past 2.250 kilo. Hoegen Dijkhof uit Doetinchem is importeur.
Veel nieuws in Parijs, kopt LM over de landbouwsalon in Parijs. Daar was ook deze aardappelontvangstinrichting van Petit te zien. Een stortbak met opvoerband, kooirollen en een grondafvoerband.
Fahr introduceert hun M1000 maaidorser met werkbreedtes van 12 of 14 voet (3,6 of 4,2 meter). Hij wordt aangedreven door een 100 pk motor.
Nog groter is deze Bautz Titan, eveneens uit Duitsland. De machine heeft 106 pk en werkbreedtes tot 21 voet (6,3 meter). LM spreekt over een zeer grote en revolutionaire machine met hydrostatische aandrijving en een grote dorstrommel van 130 bij 60 centimeter. Uiteindelijk kocht Claas Bautz en werd deze machine de basis voor de succesvolle Dominator. In de Bautz lag de Perkins-motor al vlak achter de bestuurder. De graantank met 3.000 liter.
In Frankrijk is veel vraag naar eenvoudige aardappelrooiers. Grimme kan daarom deze VE 2 R, die in plaats van een ‘opvoerkorf’ alleen een transporteur.
Faucheux toont een flink uit de kluiten gewassen voorlader met hydraulische grijper.
Veel aandacht is er voor de schijvenmaaier van Taarup. Een nieuw maaiprincipe naast de cyclomaaier en messenbalk.
Ook fabrikant Garnier toont een schijvenmaaier in Parijs.
Het Franse bedrijf M. Gibouin Nangis toont een platform voor achter een Cramer pootmachine om poterbakjes mee te nemen.
In samenwerking met het Engelse Howard bouwt Nodet een zaaimachine op een messenfrees. Deze combinatie-machine heet de Semavator.
Vloeibare kunstmest toedienen tegelijk met het zaaien nieuw? Benac toont een machine om dit te kunnen doen. Wel moet je korrelkunstmest eerst in water oplossen.
Fendt toont een nieuw uiterlijk voor zijn trekkers. Hier de Favorit 4. Technisch is hij gelijk aan zijn voorganger.
Het grootste trekkernieuws noemt LM de David Brown 1200 die 60 pk levert. Deze heeft een handkoppeling en een versnellingsbak met 6 of 12 versnellingen.
Zetor breidt hun serie uit met de 5011, die boven de 4011 is gepositioneerd. Hij levert 50 pk aan de aftakas.
BM-Volvo komt met een nog zwaardere trekker. Deze 800 heeft maximaal 90 pk uit een zescilinder motor. LM spreekt over een zeer robuuste trekker.
Renault komt met de Sinpar Cator 1200. Er wordt gesproken van een Unimog-achtig voertuig. Er ligt een 50 pk Renault-motor in. Maximale rijsnelheid op de weg is 73 km/u.
REACTIES
Door bolinder op zondag 3 februari 2019 15:42
Wederom prachtig.
Door KeesdeNood op zondag 3 februari 2019 18:36
Helemaal me eens.
Door Danny op zondag 3 februari 2019 21:04
welk jaar begon Stoll met die 1 rijers ? en er is ook nog een V50 geweest toch ?
Door Niels (Administrator) op maandag 4 februari 2019 09:55
Danny schreef:
welk jaar begon Stoll met die 1 rijers ? en er is ook nog een V50 geweest toch ?
Als ik het goed zeg werd Stoll van Oost- naar West-Duitsland verplaatst na de oorlog nabij Hannover. De Amerikanen kregen een patent van een bietenrooier in handen en die mocht Stoll gaan bouwen. Dus de eerste rooiers 1 rijers zijn van eind 40 of begin 50. De V-serie volgde de C-serie op en deze is extreem lang gebouwd tot eind jaren 90!
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.