FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: JAN RIJPMA II
Door Niels in Ingekomen Foto's, vrijdag 2 januari 2015 14:00
In deze tweede oude doos serie van Jan Rijpma zien we nog veel meer prachtige oude foto's uit Flevoland. Zo fotografeerde hij loonbedrijf Onno Bakker en de RIJP aan het dorsen met New Holland combines. We zien een Cat mengwoelen en verschillende spuitvliegtuigen.
International 423 met enkelas Unicum kipper en IH 744 met Miedema kipper van Jan Rijpma uit Dronten samen met een New Holland Clayson M140 combine van loonbedrijf Onno Bakker uit Dronten.
Die hier de tarwe voor Jan dorst.
Dubbele combinaties om zoveel mogelijk te vervoeren.
Twee NH Clayson M140's van Bakker aan het dorsen voor de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeer Polders).
Met de achteras in een greppel geraakt.
Oeps..
Even rust na gedane arbeid.
Drie NH Clayson 8080 combines van de RIJP.
Werkoverleg tussen alle combine chauffeurs voor het werk uit.
Stuntvliegtuig op een machinedemonstratie.
Van Ford in Flevoland.
Groot spul wordt gedemonstreerd. Een Ford TW 30? met Ransomes diepwoeler en een Ford FW 30 met een Ransomes (Dowdeswell) negen schaar ploeg.
Die kon mooi door de RIJP aan de tand worden gevoeld.
In de jaren 70 reden slechts enkele grote landbouwbedrijven met kniktrekkers rond.
Spuitvliegtuig van loonbedrijf Heyboer uit Biddinghuizen in 1978.
Aardappelen aan het spuiten op het bedrijf van Jan aan de Ketelweg in Dronten.
Tarwe spuiten met het vliegtuig.
PH HAT Piper PA-25-235 Pawnee. Gecrasht in 1991.
Het verongelukte spuitvliegtuig van vliegtuigspuiter Tom van der Meulen aan de Hondweg in Dronten. Gelukkig overkwam de piloot niets.
PH TOS Piper PA 25-260 Pawnee.
Het vliegtuig trok in ieder geval veel bekijks.
En het vliegtuig in actie tijdens betere tijden.
Caterpillar D8K rupstrekker van loonbedrijf Van Damme uit Wieringerwerf.
met een gigantische mengwoeler.
Hier bezig op een perceel aan de Ketelweg in Dronten.
Gerestaureerde John Deere maaibinder van Martinus Riepma uit Dronten op een demonstratie.
Met een JD rupstrekker ervoor.
REACTIES
Door eicher op vrijdag 2 januari 2015 18:10
Schitterende foto's
Door Schrabbekerke op zaterdag 3 januari 2015 00:21
Mooie serie
Door Rijpma op zaterdag 3 januari 2015 14:28
Weer prachtig gedaan Niels, ik wist niet dat de PH-HAT in 1991 gecrasht was. Zag het ook op Farmfoto staan.
Door Rijpma op zaterdag 3 januari 2015 14:38
eicher schreef:
Schitterende foto's
Dank je Hans voor je reactie.
Dank je Hans voor je reactie.
Door Rijpma op zaterdag 3 januari 2015 14:40
Schrabbekerke schreef:
Mooie serie
Dank je Pim voor je reactie.
Door charel op zaterdag 3 januari 2015 18:38
Mooie serie. Weet iemand wat die puist aan de linkerkant boven de lospijp van die clayson 140's is, onze had dat niet bij mijn weten. De rijp had al mooie brede banden op zijn combines, beter als die harde standaard banden.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Laatst aangepast door: charel op zaterdag 3 januari 2015 18:39.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Laatst aangepast door: charel op zaterdag 3 januari 2015 18:39.
Door Rijpma op zaterdag 3 januari 2015 19:37
charel schreef:
Mooie serie. Weet iemand wat die puist aan de linkerkant boven de lospijp van die clayson 140's is, onze had dat niet bij mijn weten. De rijp had al mooie brede banden op zijn combines, beter als die harde standaard banden.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Dank je Charel, in die puist zat de vijzel gemonteerd om de tank vlak vol te maken. Maar waarom die zo groot was, weet ik niet.
Misschien voor een of andere update.
Loonbedrijf van Damme bestaat niet meer trouwens.
Dank je Charel, in die puist zat de vijzel gemonteerd om de tank vlak vol te maken. Maar waarom die zo groot was, weet ik niet.
Misschien voor een of andere update.
Door KeesdeNood op zondag 11 januari 2015 13:44
Die puist of liever gezegd kap kon weg genomen worden en dan kon er een verleng stuk met opzak inrichting gemonteerd worden.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten.
Door Rijpma op zondag 11 januari 2015 14:29
KeesdeNood schreef:
Die puist of liever gezegd kap kon weg genomen worden en dan kon er een verleng stuk met opzak inrichting gemonteerd worden.
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten. Kees bedankt voor het oplossen van het raadsel van de "puist".
De losvijzel werd verwijderd en een plaatform gemonteerd.
Deze constructie is zeer waarschijnlijk bedacht door een dealer en werd toe gepast om graszaad te dorsen ,
Zo te zien is de machine van eind 60 en in die tijd werd het graszaad nog niet allemaal los ontvangen maar in de zak.
Vandaar dat dergelijke constructies bedacht werden.
Wat meer de gewoonte was en zo deden wij het ook los op de wagen storten en dan overscheppen met de hand in zakken.
Een tijd rovend en stoffig karwij wat niet lang geduurd heeft de graszaad firma,s gingen over op kisten. Kees bedankt voor het oplossen van het raadsel van de "puist".
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.