FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM. CAMMAERT II
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 3 maart 2014 14:00
In de vorige serie zagen we oude foto's van het loonbedrijf Cammaert en hun eerste zelfgebouwde bietenrooier. In deze tweede serie zien we de verdere ontwikkelaar van deze rooier en werktuigdrager, die onder de naam Facam en later Riecam bekend werd. Een mooie ontwikkeling in de jaren 60 en 70.
Gezien het succes van de rooicombinatie besloot Cammaert in 1973 de machine in een kleine serie te laten bouwen en te verkopen onder de merknaam Facam. Dit stond voor Fa. Cammaert.
Naast de rooier een Fiat met Breston? enkelas kipper.
Belarus MTZ met een Moreau ontbladeraar.
De eerste machine uit een serie van vier voor de fabriek van de Ende in Borsele. Deze werd door Cammaert zelf in gebruik genomen omdat de rooicombinatie gegroeid was naar bijna 400 hectare. Teveel voor één machine.
De Massey Ferguson styling van de motorkap is nog steeds goed herkenbaar.
Het rooigedeelte was afkomstig van Moreau.
De wagenrooier nog zonder spijlenband.
Voor de schuur in Borssele.
Een detail van de Moreau rooischaren.
In 1967 kwamen de eerste Franse 6 rijï rooiers naar Nederland. Onder andere het 3 fase systeem van Herriau. Dit was in 1969 voor mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke de aanleiding om een werktuigdrager te bouwen. Dit op basis van een Claeys M 103 combine. De merknaam was: RVV 95. Hier een foto van de RVV op een internationale demo in Duitsland, in 1972.
In 1972 wordt de RVV 95 vervangen door een hydraulisch aangedreven machine. Logisch want, de voorraad oude M 103's en MF 500's zal opraken. De SPH 120 is het vervolg. In 1974 besluiten Riemens en Cammaert samen te gaan werken en zo ontstaat: RIECAM.
De Riecam SP 150 met een Moreau ontbladeraar en rooier.
Deze machine is een wagenrooier.
De SP 150 werd zowel als 1 en 2 fase model geleverd.
Riemens en Cammaert zagen meer in de werktuigdrager dan allen bieten rooien. Zo werden er verschillende variaties ontworpen. Hier hangt een Vicon schudeg tussen de wielen een vier rijïge Cramer aardappelpoter achterop. Ook kon er een achttien rijïge bietenzaaimachine tussen de wielen worden gemonteerd.
De kale Riecam SP 150 werktuigdrager. De vooras is inmiddels ook aangedreven.
De motor drijft een powerband aan. De hefinrichting is net zichtbaar.
Hier hangt er een Schmotzer schijvenrooier achter om in 2 fase te oogsten.
De eerste RVV werktuigdrager in 1969. Hierbij wordt nog gebruik gemaakt van een combine aandrijving en motor.
De RVV SPH 120 is volledig hydraulisch aangedreven en maakt geen gebruik meer van combine onderdelen. In 1972 is ook de vooras aangedreven.
De uiteindelijke Riecam SPH 150 in 1975. Niet alleen groter en sterker maar ook meer multifunctioneel. Voor veel meer dan een rooier werd hij echter nooit gebruikt.
Riecam blijft bij de werktuigdrager en ontwikkeld deze verder met modellen als de RWD 160 en 210, RWD 230 en de beroemde RBM 230, een kruising tussen wagen- en bunkerrooier. De RBM 300 wordt de eerste echte bietenrooier van het bedrijf. Met de RWD en RBM werkt Riecam samen met AVR om deze als zelfrijdende vierrijïge aardappelrooier aan te passen. De RBM 230 wordt jarenlang als aardappel- en bietenrooier ingezet tot alleen de bietenrooier blijft bestaan. Met de RBM 300-S en 400-T eindigt de productie en wordt het bedrijf overgenomen door Agrifac.
Met dank aan Kees de Nood voor het scannen en alle tekst en uitleg.
REACTIES
Door Tijger op maandag 3 maart 2014 17:39
Prachtige serie weer, vooral het verhaal van de bieten rooiers.
Hier kun je echt van genieten, wederom dank hier voor.
Hier kun je echt van genieten, wederom dank hier voor.
In de vorige serie stelde Janv de vraag of v.d.Vijver -Cammaert iets te doen had met Facam nee dus.
Maar v.d.Vijver had wel iets te doen met RVV dat staat voor Riemens v.d.Vijver RVV dus v.d.Vijver was in die tijd werkzaam bij Riemens.
Hij is rond 70 samen met zijn vrouw voor zich zelf begonnen.
v.d.Vijver -Cammaert was de ontwerpen en bouwer van de hydro trike van Houbraken en het aangedreven neuswiel de trekker trike.
Het bedrijf bestaat nog steeds onder de naam hydrovision.
Maar v.d.Vijver had wel iets te doen met RVV dat staat voor Riemens v.d.Vijver RVV dus v.d.Vijver was in die tijd werkzaam bij Riemens.
Hij is rond 70 samen met zijn vrouw voor zich zelf begonnen.
v.d.Vijver -Cammaert was de ontwerpen en bouwer van de hydro trike van Houbraken en het aangedreven neuswiel de trekker trike.
Het bedrijf bestaat nog steeds onder de naam hydrovision.
Door Pascal op maandag 3 maart 2014 21:34
Wat een schitterende serie! En geweldig, dat dit wordt getoond op Agrifoto, zodat veel mensen ervan kunnen genieten. Complimenten!
Door ErnstJan (Crewlid) op dinsdag 4 maart 2014 11:20
Mooi stuk geschiedenis!
Door manus op dinsdag 4 maart 2014 12:18
Zeer mooi om deze geschiedenis te kunnen zien.
Niels je schreef een moreau schijven rooier ? achter de riecam werktuig drager ik zat in mijn arhief je weet wel te kijken naar iets en kom een plaatje tegen van een 6 rij smother zwad rooier en dat is hem .
Dat had ik niet verwacht maar het is een smother schijvenrooier.
Dat had ik niet verwacht maar het is een smother schijvenrooier.
Door Niels (Administrator) op vrijdag 7 maart 2014 21:22
Je bedoeld het merk Schmotzer?
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.