GASTFOTO'S VAN JASPER JANSSEN
Door Niels in Ingekomen Foto's, woensdag 20 februari 2013 14:00
We zagen al eerder een Deense fotoreportage van Jasper Janssen, toen hij bij loonwerker Kim Vind werkte. Afgelopen jaar ging hij nog eens twee weken terug om voor de laatste keer mee te helpen in de maïsoogst.
Stel je bent gek van machines en zit op je vrije zondag bij een loonwerker. Wat doe je dan? Foto's maken natuurlijk maar dan moeten de machines wel netjes gepoetst zijn. De drie Claas Jaguars worden gewassen met behulp van een collega.
Het resultaat mag er zijn. Twee Claas Jaguar 960's, beide met tien rijige bekken, en een Jaguar 930 met zes rijige bek.
Een groot gedeelte van de hakselploeg.
Drie generaties Fendt Vario naast elkaar.
Het inkuilen gebeurt onder andere met deze machines: Fendt 933 Vario, Fendt Favorit 920 Vario, Volvo L110G en Liebherr 556 shovels. Daarnaast de Claas Challenger 95E sleeptrekker.
Allemaal Fliegl Gigant ASW afschuifwagens.
Claas Jaguar 960.
Ook in Denemarken verliep het seizoen niet best. Slepen met kettingen was aan de dagelijkse orde.
Ook collega's moesten eraan geloven.
De Volvo shovel kan niet voor- of achteruit.
Met behulp van een Fendt 718 Vario met lier kwam de shovel toch weer op het droge.
'Mijn' Fendt 927 weer voorzien van alles wat er op thuis hoort.
Twee keer Claas in het veld.
De rupstrekker was er niet voor niks.
De Claas Jaguar 960 staat op dubellucht.
Rondom een proefperceel met verschillende rassen maïs hakselen. Hiervoor werd een kuil op het grasland ernaast gemaakt.
Maïs hakselen bij Nederlandse boeren. Toevallig bij een goede vriend van Jasper thuis.
De Joskin silagewagen is de enige silagewagen op het bedrijf, de rest zijn allemaal afschuifwagens. De Joskin wordt alleen tijdens de maïs gebruikt, de rest van het jaar is het een zanddumper, door middel van een wisselchassis.
Fendt 933 Vario met een Fliegl Gigant 288 ASW afschuifwagen.
Fendt 939 Vario met Fliegl drieassige afschuifwagen.
De 939 onder de pijp van de Jaguar 960.
Een paar modderige dagen later.
Fendt Favorit 920 en de Volvo L110G aan het inkuilen.
En toen hield het op. Naar vele poging toch ter plaatsen moeten lossen.
Wat gebeurt er als de rupstractor de wagen niet meer kan trekken? Juist dan vis ik hem weer op en dan trekt die mij eruit met de elastiek.
Zo pik ik de wagens aan. Maar dat valt niet mee als het oog in de modder is gezonken.
Iets wat ze in Denemarken best veel hebben zijn binnen silo`s. Lomp is lastig hoor ik wel eens.
Blijkbaar was ik niet de enige die foto`s maakt. Foto met dank aan een collega.
De Agrifoto sticker on tour (op de koelbox) in Denemarken. De trekkers zijn daar begrensd tot een topsnelheid van 40km/u.
De laatste dag op sleeptouw geweest met de rupstractor. Omdat deze zelfstandig de wagen ook niet door de modder getrokken kreeg.
Helaas, beide vast.
Uiteindelijk kwam het allemaal goed, na meerdere pogingen.
Eindstand van een mooie werkvakantie.
Zo komen we aan het einde van deze fotoserie. Helaas komen we ook aan het einde van Kim Vind Maskinstation. De eigenaar heeft besloten om alleen in het grondverzet verder te gaan en niet meer met het loonwerk.
In december was er dan ook een veiling waar alle machines voor het loonwerk geveild zijn, met een goede opbrengst.
REACTIES
Door Tijger op woensdag 20 februari 2013 15:10
Mooie serie.
Door sander4295033422 op woensdag 20 februari 2013 16:01
waarom zoude ze al die machines verkope toch zonde van het materiaal
Door charel op woensdag 20 februari 2013 18:11
Waarom gebruiken ze daar afschuifwagens ipv silagewagens zoals hier gebruikelijk? minder onderhoud of zo?
Door xc70 op woensdag 20 februari 2013 18:35
mooie reeks
Door JJ op woensdag 20 februari 2013 18:37
charel schreef:
Waarom gebruiken ze daar afschuifwagens ipv silagewagens zoals hier gebruikelijk? minder onderhoud of zo?
Je stelt de vraag verkeerd. Waarom werkt niemand in Nederland met een afschuifwagen? Binnen 40 seconden 40-45kuub lossen.
Je stelt de vraag verkeerd. Waarom werkt niemand in Nederland met een afschuifwagen? Binnen 40 seconden 40-45kuub lossen.
Door marten7810 op woensdag 20 februari 2013 18:54
sander4295033422 schreef:
waarom zoude ze al die machines verkope toch zonde van het materiaal
volgens mij is het loonbedrijf failliet gegaan
Door charel op woensdag 20 februari 2013 22:49
@JJ: zo kun je het ook zien. Maar waarom zien nederlandse loonwerkers dat dan niet. Zou het met kleinere kuilen/verdeling op de kuil te maken hebben dan?
Door JJ op donderdag 21 februari 2013 00:08
@Charel: Ik had reactie niet helemaal goed gelezen. Volgens mij is Fliegl niet echt goedkoop. Er zitten geen doseer walsen in. Dus verdelen gaat niet op nauwelijks. Maar dat doen ze daar met een wiellader met of een tandenbak(gras) of een gewone bak(maïs.) Een kuilverdeler kennen ze daar niet (hier in de buurt waar ik woon trouwens ook niet, heb het nog nooit gezien.) Kleine kuilen kennen ze daar ook zeker. Die heb ik allemaal gezien. En sommige kon je met de Fliegl niet eens in.
@Sander & Marten: Het bedrijf is niet failliet gegaan. De eigenaar heeft besloten om te stoppen nu het nog ging. Omdat die meer tijd wou voor zijn gezin, en de stress beu was. Want hij stuurde het bedrijf eigenlijk in zijn eentje aan. Iets wat je in Nederland haast niet ziet met deze omvang. Daar is die mee naar de bank gegaan. Toen zei de bank zoek de komende 2 jaar dan maar iemand die het bedrijf wil overnemen. Daar had hij geen zin in. En heeft die een calculatie gemaakt van wat een veiling zou opbrengen. Met dat voorstel naar de bank gegaan. Vervolgens een veiling gehouden, die beter opbracht dan verwacht. Resultaat een grondverzet bedrijf met vrij weinig schulden!
@Sander & Marten: Het bedrijf is niet failliet gegaan. De eigenaar heeft besloten om te stoppen nu het nog ging. Omdat die meer tijd wou voor zijn gezin, en de stress beu was. Want hij stuurde het bedrijf eigenlijk in zijn eentje aan. Iets wat je in Nederland haast niet ziet met deze omvang. Daar is die mee naar de bank gegaan. Toen zei de bank zoek de komende 2 jaar dan maar iemand die het bedrijf wil overnemen. Daar had hij geen zin in. En heeft die een calculatie gemaakt van wat een veiling zou opbrengen. Met dat voorstel naar de bank gegaan. Vervolgens een veiling gehouden, die beter opbracht dan verwacht. Resultaat een grondverzet bedrijf met vrij weinig schulden!
Door seppe op donderdag 21 februari 2013 19:32
foto's zijn niet zichtbaar
Door Niels (Administrator) op donderdag 21 februari 2013 21:31
Kan zijn dat Photobucket een inzinking had maar hier werkt alles prima?
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.