FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM. KARELSE II
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 6 januari 2013 19:00
In deze tweede fotoserie van loonbedrijf Karelse komen de bieten- en graanoogst aan bod. Eerst zien we hoe de bietenoogst evalueert van de eenrijer tot de zes rijige rooiers. Vervolgens zien we ook de transformatie in de graanoogst met veel foto's van hun bijzondere Bollinder Munktell en Volvo combines.

International McCormick 624 met een eenrijige Stoll C45 bietenrooier op 29-11-1972 door loonbedrijf Gebr. Karelse uit Koudekerke.

IH 624 nummer twee, met een Stoll V50? bietenrooier.


De boer loopt tussen de rooiers om te zien of er nog hazen of konijnen in de bieten zitten.

Fordson Super Major met een JF meststrooier, die nu dienst doet als zelflossende wagen.

Deutz D 10006 met een zes rijige Franquet twee fase systeem.

Een bekend Frans merk wat in Nederland werd geïmporteerd door Van Gemeren.

Een hele stap van één rij naar zes rijen.

Fiat 850 DT met Franquet bietenlader.

Onder droge omstandigheden werden er bieten geladen met de IH 624.

Terug naar de jaren vijftig. Graan dorsen met een Bolinder Munktell MST 95 maaidorser.

De MST 95 samen met een Massey-Harris No. 21 combine. De Massey-Harris was de eerste combine die na de oorlog in ons land kwam. De BM werd geïmporteerd door Gebr. Kuiken, een loonwerker uit het noorden van Nederland.

Tarwe oogsten met de MST 95.

Bonen dorsen, een gemakkelijk werk voor de combine. De machine heeft een benzine motor maar sommige werden omgebouwd tot gas.

Kees de Nood verteld: "De meeste loonwerkers in Zeeuws-Vlaanderen reden met MST 95 combines. De meeste reden op gas (LPG). Om de dag kwam er een ex-legertruck, een Chevrolet, om gas te bezorgen. Dit kwam van mechanisatiebedrijf Verlinde uit Zaamslag.

Graszaad dorsen.

Zakken met graszaad lossen bij een IH McCormick D-436 met DAF wagens.


Eind jaren 50 kwam er een nieuw model, de BM S 1000, met zowel een zakinrichting als graantank.

De S 1000 had een diesel motor maar de mesaandrijving was een probleem. Sommige loonwerkers bouwde er daarom de aandrijving van een M103 op.

Graszaad dorsen met twee S 1000 combines en een MST 95.





Zakken met tarwe losse op de aanhanger die wordt getrokken door een Porsche trekker. De voorwielen zijn hetzelfde als die van een Volkswagen Kever. Porsche gebruikte deze destijds ook op zijn trekkers.


Op de achtergrond een MAN met 'bulk' aanhanger.

Beide S 1000's nu met een tank.

Bonen dorsen vanaf ruiters.

Een foto uit 2003 toen er voor het laatst bonen werd gedorst met de S 1000, die speciaal hiervoor werd gehouden.


Vandaag de dag worden de meeste bonen vanuit het zwad geoogst.



Lunch pauze.

Jong geleerd is oud gedaan.

Begin jaren 60 ging Bolinder Munktell samen met Thermanius. Toen werden de maaidorsers groen met gele wielen. Inmiddels heten de combines al BM Volvo.

Dit is een BM Volvo S 950.


In 1975 is het zuidelijk deel van de Flevopolders gereed om te bewerken. De Gebroeders Karelse worden, via goede connecties bij de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeer Polders) gevraagd om daar te beginnen met loonwerk. Zodoende begint Rinus Karelse een loonbedrijf in Zeewolde. Omdat de graanoogst daar veelal later is worden na de oogst in Zeeland alle combines, op één na, op de vrachtwagen gezet en gaan ze een rit van ruim 200 km maken. Custom cutters Dutch style!

Op de dieplader met een Scania 110 truck ervoor van Louws transport.

Lossen bij een Veenhuis kipper met de S 950.

Begin jaren 70 werd de eerste New Holland Clayson gekocht, een M135, bij Van Gemeren.

De combine had een 12 voets maaibord (3,6m). De M135 is de opvolger van de zeer bekende M103.


Lossen bij een IH met Veenhuis kipper.


Graszaad dorsen door een NH Clayson M140 met Superbe opraper.
REACTIES
prachtige reportage
Bolinder had in 1940 de eerst getrokken maaidorser en in 1950 de eerste europese zelfrijdende maaidorser de MST 91
Is dit hetzelfde loonbedrijf dat in Zeewolde zat.
in 1975 is dit loonbedrijf ook in zeewolde begonnen het waren broers en een daarvan Rinus is in Zeewolde begonnen de eerste jaren in samenwerking maar laater los van elkaar met op het gebied van bestrijdingmiddelen een samenwerking Karelse Zeewolde bestaat niet meer en Karelse Koudekerke is nu een handel in olie en bestrijdingsmiddelen
Die Stoll C50 uit de tweede foto moet volgens mij een V50 zijn.
Bij deze aangepast met vraagtekentje.
Wat is dat prachtig zeg.
Ik heb bijna 24 jaar bij de gebr Karelse gewerkt.
Oude heringeringen,met bijna alle machienes gewerkt.
Heb nog honderden dia,s van die tijd.
geweldig mooi.
Ik heb bijna 24 jaar bij de gebr Karelse gewerkt.
Oude heringeringen,met bijna alle machienes gewerkt.
Heb nog honderden dia,s van die tijd.
geweldig mooi.
Mooie oude foto's,ik heb deze jaren zelf mee gemaakt,ik zie nog de loon werkers op de tractoren gekleed in blauwe overall,pet op het hoofd,sigaret in hun mond,laarzen of klompen aan,en een brede lederen gordel om,dat laatste was nodig de trekkers van waren niet geveerd als nu.Tevelpw is het mogelijk dat die dia's geplaatst worden,dit zal voor velen ouderen tractor lief hebbers mooi zijn.

VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.