FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 31-10 I
Door Niels in Agrifoto Foto's, donderdag 20 december 2012 19:00
De laatste dag van oktober bleek een mooie te zijn. Met meer regen op de hand werd met man en macht aardappelen gerooid in West-Brabant. Verder zien we ook hoe er witlof wordt geoogst en een laatste hoek maïs gehakseld.
Dewulf Ra 3060 aardappelrooier van akkerbouw- en loonbedrijf R. Cobussen uit Horssen.
Hier worden Melody tafelaardappelen gerooid.
New Holland T7030 met een Mullié T-18 QS kipper van loonbedrijf Guiljam uit Sint Annaland.
Grimme Tectron 415 van loonbedrijf Guiljam die op hetzelfde perceel bezig is.
Fendt 820 Vario met Jan Veenhuis kipper van Wim de Witte uit Steenbergen.
NH T6020 Elite met Wifo rubber schuif en M Sweep rolbezem van Kees Luijks uit Kruisland.
Fendt Farmer 312 LSA Turbomatik met Jan Veenhuis kipper van De Witte.
Ploeger New Beat bietenrooier, omgebouwd tot witlofrooier, van loonbedrijf Hack uit Kruisland.
Hier wordt een perceel witlof gerooid voor akkerbouwbedrijf Voorbraak uit Dinteloord.
De New Holland FR9050 hakselaar van loonbedrijf Fijnaart uit Heijningen.
NH TM 120 met een Vaia silagekipper.
Nog een NH TM 120 met Vaia silagekipper.
Claas Jaguar 860 van loonbedrijf Bezooijen & Schreuders uit Oudemolen.
O&K Faun F1310 shovel van loonbedrijf Muijs uit Steenbergen.
Fendt Favorit 512C met een drieassige Breston kipper.
Demo Krone Big X 700 hakselaar.
Samen met een Fendt Farmer 312 LSA Turbomatik met Veenhuis silagekipper.
REACTIES
Door ford8630powershift op vrijdag 21 december 2012 10:09
ik heb eens een vraagje
waarom zijn er nog loonwerkers die kiezen voor een 6-rijige maisbek bij het aanschaffen van een nieuwe hakselaar?
waarom zijn er nog loonwerkers die kiezen voor een 6-rijige maisbek bij het aanschaffen van een nieuwe hakselaar?
Door Niels (Administrator) op vrijdag 21 december 2012 11:17
Niet alle loonwerkers hoeven honderden hectares te hakselen en een zes rijige bek is ook lichter en je kunt iets harder rijden dan met een 8 rijer.
Door jenskusters op vrijdag 21 december 2012 12:45
Dat harder rijden ben ik niet met je eens Niels, in de mais is het zo dat het motorvermogen van de hakselaar de hoeveelheid kuubs bepaald die per uur erdoor heen gaan. Met een 8 rijer rijd ik wel langzamer maar er komen wel 2 rijen meer naar binnen.
Het zal ook te maken hebben met een geld zaak. Een 8 rijer is een stuk duurder dan de 6 rijer.
Veel loonbedrijven zijn van mening, zeker op de grond waar bodemstructuur van groot belang is, dat je beter met een groter bek kan rijden zodat je minder over het veld heen moet en zo je bodem minder belast.
Maargoed iedereen heeft hier zijn mening over, en dit is de mijne.
Het zal ook te maken hebben met een geld zaak. Een 8 rijer is een stuk duurder dan de 6 rijer.
Veel loonbedrijven zijn van mening, zeker op de grond waar bodemstructuur van groot belang is, dat je beter met een groter bek kan rijden zodat je minder over het veld heen moet en zo je bodem minder belast.
Maargoed iedereen heeft hier zijn mening over, en dit is de mijne.
Door Barte op vrijdag 21 december 2012 18:54
De grote van de karren en de lengte van de percelen kan ook nog een factor spelen. Als je een lang perceel hebt en kleine karren, is het misschien praktischer om te kiezen voor een smallere bek zodat je in een keer rond kunt komen met aanmaaien bijvoorbeeld
Door Niels (Administrator) op vrijdag 21 december 2012 23:27
Jens; een grotere bek is ook zwaarder. Je krijgt dan ook weer meer druk op de banden. Dus dat verhaal gaat niet helemaal op. In theorie krijg je wel minder sporen maar ik betwijfel hoeveel daar bij 6 naar 8 van overblijft.
Wat de optimale verhouding is van vermogen/breedte weet ik niet. Een Jaguar 950, 960 zie je rijden met bekken van 6, 8 of 10 rijen. Is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk.
Wat de optimale verhouding is van vermogen/breedte weet ik niet. Een Jaguar 950, 960 zie je rijden met bekken van 6, 8 of 10 rijen. Is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk.
Door IH844 op zaterdag 22 december 2012 15:18
Ik denk dat de grootste factoren de man aan de kuil en het transport zijn. Welke zin heeft het om met een 10-rijer te komen aandraven als je veel klanten hebt met weinig hectares en/of kleine kuilen. Niet overal heeft men sleufsilos van 100m lang en 20m breed. Dan is het niet altijd handig om met drie-assige kip- of silagewagens te komen aandraven. In de huidige economische omstandigheden lijkt me de financiële kant van de zaak inderdaad ook wel belangrijk.
Door erikalbring op zaterdag 22 december 2012 17:39
hier in de buurt zie je vrij weinig 10+ rijers, veel ook de zwaarste hakselaars hebben vaak maar een 8 rijer eraan zitten zoadat als het wat natter word en ze wegzakken ze nog wel blijven rijden, bij ons thuis word gehakseld met en hakselaar van bijna 980 pk (FR9080) met een 8 rijige bek eraan terwijl daar eigenlijk ook een 10/12 rijer aan kan, maar dan heb je veel minder vermogen over op je wielen en zit je dus veel sneller vast
Door 1234567 op vrijdag 28 december 2012 18:18
als je een grote hakselaar koopt bv een jaguar 940 950 960 dan moet je minimaal met een 8 rijer hakselen omdat je anders helemaal scheef loopt met je brandstof verbruik een 6 rijer kan niet genoeg invoeren en een hakselaar moet zijn toeren behouden voor een goeie haksel kwaliteit
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.