GASTFOTO'S VAN COEN BROOSHOOFT
Door Niels in Ingekomen Foto's, dinsdag 21 juni 2011 14:00
Groot, groter, grootst. Dat is wel toepasselijk voor deze fotoserie van Coen Brooshooft uit Rusland. Voor het bedrijf Huizing Harvest reisde hij door Kazachstan en Syberië voor John Deere Russia. In het kader van 'Harvesting Support' werden daar alle klanten bezocht.
"Deze foto's zijn gemaakt in het kader van 'Harvesting Support' voor John Deere Russia. Hierbij zijn wij, van Huizing Harvest, met de plaatselijke dealers langs alle klanten in Kazachstan en Syberië gereisd. Wij hebben hier nieuwe machines in bedrijf gesteld, maar ook oudere machines afgsteld. Bij de dealers ontbreekt het toch wat aan praktische kennis. Vandaar dat wij dit mogen doen. De foto's zijn door mij genomen vanaf eerste paasdag tot 12 mei. Mijn reis liep van Ufa tot Omsk, hierna heeft een nederlandse collega het van mij overgenomen tot Krasnajarsk. Dit is diep in Syberië.Op veel foto's zie je dat er iets op de banden is gesmeerd. Dit doen ze om die te beschermen tegen het weer (uitdrogen). Dit omdat alles, maar dan ook alles, een heel jaar buiten staat. Alleen het graan ligt binnen in de schuur.
Rostselmash Acros 340 combines. Ingepakt en op blokken.
Altai T4-A rupstrekker en John Deere 8430.
Oude Yenisey 1200 combines.
Cultivator.
Yenisey 1200.
Drie zaaimachines.
John Deere DB zaaimachine, ook wel planter genoemd. Gebouwd door Bauer en geschikt voor het zaaien van suikerbieten, mais en zonnebloemen. Sommige klanten zaaien met deze machine, van 18m breedte, 5000 hectare in het voorjaar.
JD 9530.
Gekoppeld aan een 15 meter brede zaamachine.
Er wordt direct gezaaid in een perceel bietenland.
Nico Huizing en Coen Brooshooft aan het werk met het opnieuw opbouwen en afstellen van het zaaimechanisme. Zo valt er aan een 4 jaar oude machine nog veel te verbeteren.
MacDon M150 zwadmaaiers.
Totaal 14 JD zaaicombinaties van 8 meter op dit bedrijf. Deze doen 3000 ha. in voorjaar en 3000 ha. in najaar, per combinatie.
Plusminus zestig maaiborden.
Een New Holland T8040 met cultivator. Een van de weinige New Hollands in Rusland.
Grègoire Besson ploegen.
De zaaimachine kun je ook als cultivator gebruiken.
Claas maaidorsers.
Opslagterrein bij de JD fabriek in Orrenburg. Hier worden de zaaimachines in elkaar gezet.
Nieuwe Belarus 3022DC.1 (303 pk). Kost nieuw € 80.000 met fronthef.
Gomselmash Palesse CH90 zelfrijdende maaier.
Gomselmash Palesse GS12 combine.
Machines afstellen voor het zaaien van koolzaad en kunstmest. Voor de zaaimachine staat een nieuwe JD 8R trekker.
Bühler Versatile 2335.
Kirovets K700A met een Sunflower cultivator.
Belarus 920, JD 8330, Bühler Versatile 2335 en JD 8430.
MacDon zwadmaaier en daarnaast Rostselmash Vector 410 combines. Ervoor staat een maaibord voor zonnebloemen.
Kirovets K744P3 voor de JD zaaimachine.
VgTZ VT-100 rupstrekker.
Twee JD 8430's aan het zaaien.
Mengsel van erwten en haver bijvullen. Dit wordt later ingekuild.
Landini Powerful 280.
Case IH Magnum 335 met een Krause cultivator.
Verschillende Belarus trekkers met Grimme en Gruse aardappelpoters.
MTZ 52 met 'voorlader'.
Een nieuwe zaaimachine wordt door de dealer bij de klant op het erf in elkaar gezet. De trekker krijgt tevens zijn eerste beurt voor de motorolie en dergelijke.
15 meter brede JD 730 zaaimachine.
Let op de ijzeren plaat die omhoog komt bij de overgang. Hier rijdt je echt niet langs de slagbomen!
Zaaizaad vullen in de 'Air cart' om hem te kunnen calibreren. De Fendt 936 Vario is al twee jaar op dit bedrijf maar niemand kon ermee rijden.
Twee JD CWS combines wachten op het nieuwe seizoen.
Een van de weinige JD 8000 serie trekkers op dubbellucht tijdens het zaaien. Deze banden stonden wel op ruim 2 bar. Dit soort problemen worden direct opgelost.
Erwten zaaien.
Syb Agro. De JD dealer voor Syberië.
Zaaien op een bedrijf van 30.000 hectare.
Kamaz truck met een Canadese zaaizaad trailer.
Twee van deze 13,5m brede no-till combinaties werken op dit perceel.
Iedere trekker zaait per dag 200 hectare.
Het vullen gaat met deze transportband erg snel.
Op een ander bedrijf wordt koolzaad gezaaid. Eveneens direct in de stoppel.
Machine afstellen voor het zaaien van zonnebloemen.
Tracom T-70 Rupstrekker met ploeg en eg.
Massey Ferguson 9220 zwadmaaier.
Nieuwe, nog ongebruikte, JD 4730 spuit.
Cressoni maaibord en opraapwagen.
JD 8400. De oudste JD trekker die Coen in Rusland tegenkwam.
JD 9430 met stro hark.
REACTIES
Door Golem op dinsdag 21 juni 2011 14:44
Een eenvoudige vraag: waarom kan er niemand met de Fendt 936 Vario rijden?
Door Rickjd op dinsdag 21 juni 2011 15:30
Nou, Mensen daar zijn geloof ik iets minder handig, NL loopt nogal voor en wij kunnen met n computer werken. Mensen in n iets minder ontwikkeld land hebben daar meer moeite mee. Zo is heeft n fendt veel meer electronica als een Landini. Weleens in n Fendt 936 ofzo gezeten? veel electroinica. Zo is het ook met GPS , In sommige landen hebben ze het wel maar gebruiken het niet gewoon omdat ze niet weten hoe.
Door ijskonijn op dinsdag 21 juni 2011 17:27
Wat is de bedoeling van die zwadopraper voor de zwadmaaier? Voor de rest mooi spul daar!
Door Rickvos op dinsdag 21 juni 2011 18:24
dat is pas materiaal zulke grote jd's kom je in nl niet tegen
Door Niels (Administrator) op dinsdag 21 juni 2011 19:12
ijskonijn schreef:
Wat is de bedoeling van die zwadopraper voor de zwadmaaier? Voor de rest mooi spul daar!
Volgens mij staat die opraper er los voor.
Door Co op dinsdag 21 juni 2011 20:08
Die mensen daar zijn niet minder HANDig. Zij kunnen vaak beter met hun handen dan wij. Met computers hebben ze ook echt wel ervaring.
Een Fendt 936 is een erg ingewikkelde machine als het om electronica gaat, om daar efficiënt mee te werken moet je een paar dagen erop rijden. Ik spreek uit ervaring.
Die John Deere zijn super simpel, gewoon hendel naar voor duwen en gas geven. Als je kan kiezen dan pak je de simpele trekker. Die mensen hebben geen behoefte aan een heel kopakkermanagement of Vario TMS en dat soort shit. Die willen gewoon gang en rijden. Logisch ook, je zit een hele dag op zo'n ding, zelfs dagen achter elkaar, met percelen die groter zijn dan de 10 grootste percelen van Nederland bij elkaar. Wat zou die kerels het verrekken wat die trekker verbruikt. Ze zijn aangesteld om te rijden. Dat doen ze dan ook, maar niet meer dan dat!
Een Fendt 936 is een erg ingewikkelde machine als het om electronica gaat, om daar efficiënt mee te werken moet je een paar dagen erop rijden. Ik spreek uit ervaring.
Die John Deere zijn super simpel, gewoon hendel naar voor duwen en gas geven. Als je kan kiezen dan pak je de simpele trekker. Die mensen hebben geen behoefte aan een heel kopakkermanagement of Vario TMS en dat soort shit. Die willen gewoon gang en rijden. Logisch ook, je zit een hele dag op zo'n ding, zelfs dagen achter elkaar, met percelen die groter zijn dan de 10 grootste percelen van Nederland bij elkaar. Wat zou die kerels het verrekken wat die trekker verbruikt. Ze zijn aangesteld om te rijden. Dat doen ze dan ook, maar niet meer dan dat!
Door Niels (Administrator) op dinsdag 21 juni 2011 20:47
Co; Als het je lukt om de Vario van de vergrendeling te halen is dat toch ook gewoon hendel naar voren duwen en rijden?
Door Rikkert op dinsdag 21 juni 2011 21:37
Ik ken zelfs op een 936 rijdn
Door Schrabbekerke op dinsdag 21 juni 2011 22:29
Rikkert schreef:
Ik ken zelfs op een 936 rijdn
ja maar jij gaat mij niet vertellen dat je erop stapte en wegreed.
Door RobertSleutel op dinsdag 21 juni 2011 22:40
me buurman van bijna 70 rijd er zelfs zo mee weg.. maar in Rusland is alles anders
Door Hardoxxx op woensdag 22 juni 2011 19:30
In Russia - Tractors drive YOU!
Door Rikkert op woensdag 22 juni 2011 21:35
Schrabbekerke schreef:
ja maar jij gaat mij niet vertellen dat je erop stapte en wegreed.
nee Ik kreeg ff wat instructie's maar er is daar toch wel iemand in Rusland die het hun uit kan leggen en als de trekker in bedrijf word gesteld krijg je toch ook uitleg?
Door Mafex op donderdag 23 juni 2011 07:21
geweldige reportage
om jaloers op te worden,
en je kon heel goed de erg vruchtbare zwartegrond zien
om jaloers op te worden,
en je kon heel goed de erg vruchtbare zwartegrond zien
Door Golem op vrijdag 24 juni 2011 14:19
Wat mij is opgevallen aan de reacties op mijn eenvoudige vraag, is dat niemand het kostenaspect erbij haalt. Ik bedoel; zo'n Fendt vertegenwoordigd toch een heel kapitaal, dus om hem dan ongebruikt te laten staan lijkt me onzinnig. Daarbij klopt het dat ook Russen kunnen leren omgaan met electronica/computers. Tenslotte waren zij het land die als eerste een mens in de ruimte wisten te brengen: Joeri Gagarin.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.