GASTFOTO'S VAN COEN BROOSHOOFT

Door Niels in Ingekomen Foto's, dinsdag 21 juni 2011 14:00

Groot, groter, grootst. Dat is wel toepasselijk voor deze fotoserie van Coen Brooshooft uit Rusland. Voor het bedrijf Huizing Harvest reisde hij door Kazachstan en Syberië voor John Deere Russia. In het kader van 'Harvesting Support' werden daar alle klanten bezocht.
"Deze foto's zijn gemaakt in het kader van 'Harvesting Support' voor John Deere Russia. Hierbij zijn wij, van Huizing Harvest, met de plaatselijke dealers langs alle klanten in Kazachstan en Syberië gereisd. Wij hebben hier nieuwe machines in bedrijf gesteld, maar ook oudere machines afgsteld. Bij de dealers ontbreekt het toch wat aan praktische kennis. Vandaar dat wij dit mogen doen. De foto's zijn door mij genomen vanaf eerste paasdag tot 12 mei. Mijn reis liep van Ufa tot Omsk, hierna heeft een nederlandse collega het van mij overgenomen tot Krasnajarsk. Dit is diep in Syberië.
Op veel foto's zie je dat er iets op de banden is gesmeerd. Dit doen ze om die te beschermen tegen het weer (uitdrogen). Dit omdat alles, maar dan ook alles, een heel jaar buiten staat. Alleen het graan ligt binnen in de schuur.

image
Rostselmash Acros 340 combines. Ingepakt en op blokken.

image

image
Altai T4-A rupstrekker en John Deere 8430.

image
Oude Yenisey 1200 combines.

image
Cultivator.

image
Yenisey 1200.

image
Drie zaaimachines.

image
John Deere DB zaaimachine, ook wel planter genoemd. Gebouwd door Bauer en geschikt voor het zaaien van suikerbieten, mais en zonnebloemen. Sommige klanten zaaien met deze machine, van 18m breedte, 5000 hectare in het voorjaar.

image
JD 9530.

image
Gekoppeld aan een 15 meter brede zaamachine.

image
Er wordt direct gezaaid in een perceel bietenland.

image

image
Nico Huizing en Coen Brooshooft aan het werk met het opnieuw opbouwen en afstellen van het zaaimechanisme. Zo valt er aan een 4 jaar oude machine nog veel te verbeteren.

image
MacDon M150 zwadmaaiers.

image
Totaal 14 JD zaaicombinaties van 8 meter op dit bedrijf. Deze doen 3000 ha. in voorjaar en 3000 ha. in najaar, per combinatie.

image
Plusminus zestig maaiborden.

image
Een New Holland T8040 met cultivator. Een van de weinige New Hollands in Rusland.

image
Grègoire Besson ploegen.

image
De zaaimachine kun je ook als cultivator gebruiken.

image
Claas maaidorsers.

image
Opslagterrein bij de JD fabriek in Orrenburg. Hier worden de zaaimachines in elkaar gezet.

image

image
Nieuwe Belarus 3022DC.1 (303 pk). Kost nieuw € 80.000 met fronthef.

image
Gomselmash Palesse CH90 zelfrijdende maaier.

image
Gomselmash Palesse GS12 combine.

image
Machines afstellen voor het zaaien van koolzaad en kunstmest. Voor de zaaimachine staat een nieuwe JD 8R trekker.

image
Bühler Versatile 2335.

image
Kirovets K700A met een Sunflower cultivator.

image
Belarus 920, JD 8330, Bühler Versatile 2335 en JD 8430.

image
MacDon zwadmaaier en daarnaast Rostselmash Vector 410 combines. Ervoor staat een maaibord voor zonnebloemen.

image

image

image
Kirovets K744P3 voor de JD zaaimachine.

image
VgTZ VT-100 rupstrekker.

image

image
Twee JD 8430's aan het zaaien.

image
Mengsel van erwten en haver bijvullen. Dit wordt later ingekuild.

image
Landini Powerful 280.

image
Case IH Magnum 335 met een Krause cultivator.

image
Verschillende Belarus trekkers met Grimme en Gruse aardappelpoters.

image
MTZ 52 met 'voorlader'.

image
Een nieuwe zaaimachine wordt door de dealer bij de klant op het erf in elkaar gezet. De trekker krijgt tevens zijn eerste beurt voor de motorolie en dergelijke.

image
15 meter brede JD 730 zaaimachine.

image
Let op de ijzeren plaat die omhoog komt bij de overgang. Hier rijdt je echt niet langs de slagbomen!

image
Zaaizaad vullen in de 'Air cart' om hem te kunnen calibreren. De Fendt 936 Vario is al twee jaar op dit bedrijf maar niemand kon ermee rijden.

image
Twee JD CWS combines wachten op het nieuwe seizoen.

image
Een van de weinige JD 8000 serie trekkers op dubbellucht tijdens het zaaien. Deze banden stonden wel op ruim 2 bar. Dit soort problemen worden direct opgelost.

image
Erwten zaaien.

image
Syb Agro. De JD dealer voor Syberië.

image
Zaaien op een bedrijf van 30.000 hectare.

image
Kamaz truck met een Canadese zaaizaad trailer.

image
Twee van deze 13,5m brede no-till combinaties werken op dit perceel.

image
Iedere trekker zaait per dag 200 hectare.

image
Het vullen gaat met deze transportband erg snel.

image
Op een ander bedrijf wordt koolzaad gezaaid. Eveneens direct in de stoppel.

image
Machine afstellen voor het zaaien van zonnebloemen.

image
Tracom T-70 Rupstrekker met ploeg en eg.

image
Massey Ferguson 9220 zwadmaaier.

image
Nieuwe, nog ongebruikte, JD 4730 spuit.

image
Cressoni maaibord en opraapwagen.

image
JD 8400. De oudste JD trekker die Coen in Rusland tegenkwam.

image
JD 9430 met stro hark.

REACTIES

comment Door Golem op dinsdag 21 juni 2011 14:44 quote
Een eenvoudige vraag: waarom kan er niemand met de Fendt 936 Vario rijden?Confused
comment Door Rickjd op dinsdag 21 juni 2011 15:30 quote
Nou, Mensen daar zijn geloof ik iets minder handig, NL loopt nogal voor en wij kunnen met n computer werken. Mensen in n iets minder ontwikkeld land hebben daar meer moeite mee. Zo is heeft n fendt veel meer electronica als een Landini. Weleens in n Fendt 936 ofzo gezeten? veel electroinica. Zo is het ook met GPS , In sommige landen hebben ze het wel maar gebruiken het niet gewoon omdat ze niet weten hoe.
comment Door ijskonijn op dinsdag 21 juni 2011 17:27 quote
Wat is de bedoeling van die zwadopraper voor de zwadmaaier? Voor de rest mooi spul daar!
comment Door Rickvos op dinsdag 21 juni 2011 18:24 quote
dat is pas materiaal zulke grote jd's kom je in nl niet tegenBiggrin
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 21 juni 2011 19:12 quote
ijskonijn schreef: Wat is de bedoeling van die zwadopraper voor de zwadmaaier? Voor de rest mooi spul daar! Volgens mij staat die opraper er los voor.
comment Door Co op dinsdag 21 juni 2011 20:08 quote
Die mensen daar zijn niet minder HANDig. Zij kunnen vaak beter met hun handen dan wij. Met computers hebben ze ook echt wel ervaring.
Een Fendt 936 is een erg ingewikkelde machine als het om electronica gaat, om daar efficiënt mee te werken moet je een paar dagen erop rijden. Ik spreek uit ervaring.
Die John Deere zijn super simpel, gewoon hendel naar voor duwen en gas geven. Als je kan kiezen dan pak je de simpele trekker. Die mensen hebben geen behoefte aan een heel kopakkermanagement of Vario TMS en dat soort shit. Die willen gewoon gang en rijden. Logisch ook, je zit een hele dag op zo'n ding, zelfs dagen achter elkaar, met percelen die groter zijn dan de 10 grootste percelen van Nederland bij elkaar. Wat zou die kerels het verrekken wat die trekker verbruikt. Ze zijn aangesteld om te rijden. Dat doen ze dan ook, maar niet meer dan dat!
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 21 juni 2011 20:47 quote
Co; Als het je lukt om de Vario van de vergrendeling te halen is dat toch ook gewoon hendel naar voren duwen en rijden?
comment Door Rikkert op dinsdag 21 juni 2011 21:37 quote
Ik ken zelfs op een 936 rijdnPuh
comment Door Schrabbekerke op dinsdag 21 juni 2011 22:29 quote
Rikkert schreef: Ik ken zelfs op een 936 rijdnPuh ja maar jij gaat mij niet vertellen dat je erop stapte en wegreed.
comment Door RobertSleutel op dinsdag 21 juni 2011 22:40 quote
me buurman van bijna 70 rijd er zelfs zo mee weg.. maar in Rusland is alles andersCool
comment Door Hardoxxx op woensdag 22 juni 2011 19:30 quote
In Russia - Tractors drive YOU!
comment Door Rikkert op woensdag 22 juni 2011 21:35 quote
Schrabbekerke schreef: ja maar jij gaat mij niet vertellen dat je erop stapte en wegreed. nee Ik kreeg ff wat instructie's maar er is daar toch wel iemand in Rusland die het hun uit kan leggen en als de trekker in bedrijf word gesteld krijg je toch ook uitleg?Wink
comment Door Mafex op donderdag 23 juni 2011 07:21 quote
geweldige reportage
om jaloers op te worden,
en je kon heel goed de erg vruchtbare zwartegrond zien
comment Door Golem op vrijdag 24 juni 2011 14:19 quote
Wat mij is opgevallen aan de reacties op mijn eenvoudige vraag, is dat niemand het kostenaspect erbij haalt. Ik bedoel; zo'n Fendt vertegenwoordigd toch een heel kapitaal, dus om hem dan ongebruikt te laten staan lijkt me onzinnig. Daarbij klopt het dat ook Russen kunnen leren omgaan met electronica/computers. Tenslotte waren zij het land die als eerste een mens in de ruimte wisten te brengen: Joeri Gagarin.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.