GASTFOTO'S VAN CHRIS KONINGS VIII
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 10 april 2011 14:00
Opnieuw een serie van het aardappels scheppen of 'uitschuren' van chris. Deze keer bij een andere boer. Ook daar was Chris aanwezig, met camera, toen afgelopen herfst de aardappelen in de schuur gingen. En dan is het natuurlijk interessant om te zien hoe ze er nu uitkomen.
Opnieuw: scheppenGert Klapwijk doet ook aan loonwerk en zo werd er op een fraaie zaterdag uitgeschuurd (geschept) bij Annes Nieuwland, waar we in de herfst van 2010 aanwezig waren toen zijn aardappeloogst werd ingeschuurd. Scheppen is stevig doorwerken. Elk uur rond de 30 ton wegwerken en dat gedurende 12 uur achtereen. Monsters nemen en hopen dat de vrachtwagens op tijd kunnen blijven rijden, want anders sta je al snel stil, en tijd kost geld. Ik vind scheppen interessant. Je ziet de aardappels uit de schuur komen en ik vind het spannend om dan naar de kwaliteit te kijken. En met de wind erbij is het "uit de buurt blijven van het stof".
Even een kleine flashback naar afgelopen najaar.
REACTIES
Door willempie op zondag 10 april 2011 14:10
ik snap niet waarom zo veel boeren het met een schepmachien doen wij pakken daarvoor altijd de heftruck veel sneller wij verzetten in een uur mischien wel 35 40 ton
Door Peterm89 op zondag 10 april 2011 14:19
Mooie foto's!
Foto 16 zou zo bij AB Texel in de folder kunnen!
Foto 16 zou zo bij AB Texel in de folder kunnen!
Door ErnstJan (Crewlid) op zondag 10 april 2011 14:19
Ik denk/weet haast wel zeker dat het niet zozeer aan de capaciteit van de schepmachine ligt, maar aan hoeveel vrachtauto's er mee rijden
Is zo'n schepmachine wel een beetje comfortabel? Zien er meestal uit als redelijk oude machines, en om daar nou 12 uur per dag op te zitten...
Is zo'n schepmachine wel een beetje comfortabel? Zien er meestal uit als redelijk oude machines, en om daar nou 12 uur per dag op te zitten...
Door williambrooymans op zondag 10 april 2011 14:30
heftruck lijkt mij ook veel makkelijker want je hoeft niet zo vaak je hele lijn te verzetten. en met die arm met die vork eraan in de hoop liggen peuteren lijkt me ook niet bevorderlijk voor de aardappels.
Door paashaas op zondag 10 april 2011 14:40
voordelen schepmachine.
1 bij grote schep machine zeker net zo veel tonnen per uur
2 kokers blijven langer heel
3 minder beschadiging van de aardappels
4 heftruck vrij voor andere dingen
5 geen co2 in de bewaarschuur dus betere bak kleur aardappels als er ook nog aardappels langer in de schuur blijven liggen
6 zou eigelijk verplicht moeten worden met voedsel veiligheid, je mag toch ook niet met een kapotten spiegel in de bewaarschuur en huisdieren zijn ook uit de bozen. en een heftruck mag wel terwijl er een beter alternetief is
1 bij grote schep machine zeker net zo veel tonnen per uur
2 kokers blijven langer heel
3 minder beschadiging van de aardappels
4 heftruck vrij voor andere dingen
5 geen co2 in de bewaarschuur dus betere bak kleur aardappels als er ook nog aardappels langer in de schuur blijven liggen
6 zou eigelijk verplicht moeten worden met voedsel veiligheid, je mag toch ook niet met een kapotten spiegel in de bewaarschuur en huisdieren zijn ook uit de bozen. en een heftruck mag wel terwijl er een beter alternetief is
Door Schrabbekerke op zondag 10 april 2011 14:40
Ja wij kunnen kiezen maar ik pak liever de shovel of verreiker dat werkt toch lekkerder.
Door Niels (Administrator) op zondag 10 april 2011 14:41
Als je met bovengrondse ventilatie werkt is het heel moeilijk om fatsoenlijk met een heftruck te scheppen. Je rijdt dan al snel je kokers krom. En een schepapparaat is iets zachter voor de aardappelen. Die kraan is meer voor de uien maar omdat veel partijen zo vast zitten dit jaar breekt nood wet.
EJ: Niet comfortabel nee, maar daar zijn ze ook niet op gemaakt. Meestal loop je toch ernaast en ben je bezig de boel een beetje opgeruimd te houden met de riek en bezem.
EJ: Niet comfortabel nee, maar daar zijn ze ook niet op gemaakt. Meestal loop je toch ernaast en ben je bezig de boel een beetje opgeruimd te houden met de riek en bezem.
Door Zuidwester op zondag 10 april 2011 14:43
Hij kan met de heftruck volgens mij niet tussen de bovengrondse kanalen door. Zou het niet handiger zijn om de wielen van de hallenvuller dwars te zetten en de vrachtwagen met de afstandbediening vol te zwenken, dan heb je volgens mijn nog minder beschadiging.
Door Niels (Administrator) op zondag 10 april 2011 15:14
En dan moet de chauffeur zelf de wagen vullen zeker? Met alle respect voor de chauffeurs maar ik denk niet dat dit (altijd) goed gaat komen! Ik zie genoeg mensen bij ons op het erf die het al moeilijk genoeg hebben om hem netjes onder de hallenvuller te zetten.
Door paashaas op zondag 10 april 2011 15:43
of de afstand bediening hangen ze aan de traiailer om hem te bedienen, want lopen hebben sommige een hekel aan. vergeten !!!!!!
Door Bas89 op zondag 10 april 2011 18:54
met de schepmachine behaal je zeker niet dezelfde capaciteit als het de schepbak,
bij ons op het werk halen wij vrij makkelijk 70 ton per uur met de heftruck maar ik zeg er wel bij dat is met ondergrondse bewaring. ook is een schepmachine niet beter voor de aardappels want zoals ik het hier zie maken de aardappels in totaal 6x een val. met de schepbak zou dit maar 3 keer zijn. ook zit je nooit met het verstellen van banden wat ook weer tijd kost. nadeel van de schepbak is wel het morsen van aardappels .
bij ons op het werk halen wij vrij makkelijk 70 ton per uur met de heftruck maar ik zeg er wel bij dat is met ondergrondse bewaring. ook is een schepmachine niet beter voor de aardappels want zoals ik het hier zie maken de aardappels in totaal 6x een val. met de schepbak zou dit maar 3 keer zijn. ook zit je nooit met het verstellen van banden wat ook weer tijd kost. nadeel van de schepbak is wel het morsen van aardappels .
Door paashaas op zondag 10 april 2011 22:49
bij 70 ton per uur heb je een behoorlijken schepbak en 3 tons heftruck of meer, en dit moet je dan ook vergelijken met een opschep machine met 80 cm band kijk en dan haal je weer makkelijk de 70 ton per uur.
Door Arnout op maandag 11 april 2011 10:23
Wanneer je met een normale heftruck met een wifo schepbakje die nog normaal tussen de kokers kan (ook achterin als de kokers breder worden) werkt, haal je nooit 70 ton per uur, en leg je het ook af tegen een normaal opschepapparaat (60cm band) als je netjes en secuur wilt werken. Je kunt best harder, maar dan rij je met een rotgang in de hoop, dus heb je blauwe piepers en kapotte kokers. Minder beschadigen met een schepbak doe je alleen wanneer je het voorzichtig en met beleid doet.
Het punt is namelijk dat de meeste telers over een normale heftruck beschikken en niet over een 3 of 3,5 tonner met een bak van heb ik jou daar.
Wij scheppen thuis met een 60 cm schepapparaat in 40 a 45 minuten een trailer (35 ton) vol, pakken een bakje koffie en beginnen met de volgende. Wanneer je geen cellen van 1000 ton+ hebt, is een vracht per uur mooi zat. Zeker wanneer het een relatief smalle cel is, met houten kokers.
Onze capaciteit wordt overigens bepaald door de duobanden, en niet het opschepapparaat zelf. In theorie zou het dus nog sneller kunnen, ook wanneer we ondergrondse koeling zouden hebben.
Het punt is namelijk dat de meeste telers over een normale heftruck beschikken en niet over een 3 of 3,5 tonner met een bak van heb ik jou daar.
Wij scheppen thuis met een 60 cm schepapparaat in 40 a 45 minuten een trailer (35 ton) vol, pakken een bakje koffie en beginnen met de volgende. Wanneer je geen cellen van 1000 ton+ hebt, is een vracht per uur mooi zat. Zeker wanneer het een relatief smalle cel is, met houten kokers.
Onze capaciteit wordt overigens bepaald door de duobanden, en niet het opschepapparaat zelf. In theorie zou het dus nog sneller kunnen, ook wanneer we ondergrondse koeling zouden hebben.
Door Niels (Administrator) op maandag 11 april 2011 19:03
Als we het dan toch over baas boven baas hebben: http://youtu.be/7tCrSQ-xs-k Aardappels scheppen met een Case 821C shovel.
Door chriskonings op maandag 11 april 2011 19:35
Beste mensen. Dit vond ik een zeer interessante discussie.Veel van geleerd. Als je, zoals ik, door de zoeker van de camera kijkt en probeert wat je ziet vast te leggen in beeld, sta je niet de hele tijd stil bij de hoeveelheid tonnen, ondergrondse koeling, of wat dan ook. Je ziet wel de houding waaronder men moet werken. Bukken, zitten, half staan, het zweten, donker, stoffig en chauffeurs die na een uur weg willen. Ooit vroeg iemand: wat is er nou zo bijzonder aan dat scheppen? Welnu..............het resultaat staat in de discussie enz. hierboven. Binnenkort waarschijnlijk een vervolg als ik een andere locatie in beeld heb. Kijk mee !
Door Bas89 op maandag 11 april 2011 19:48
@ arnout
bij mij op het werk scheppen we met een 3,5 tons heftruck en een wat grotere wifo bak dan staandaard (weet niet precies hoe groot), in 25 minuten scheppen we een auto van 35 ton vol. en dan hoeven we echt niet absurd hard te rijden, dat gaat vrij makkelijk. ook in een cel met koepels krijgen we in 30 minuten wel een auto vol, zoland de stortbak maar goed opgesteld staat zodat je niet te ver hoeft te rijden. het record bij mij op het werk staat overigens op 14 minuten (niet door mij gezet btw)
bij mij op het werk scheppen we met een 3,5 tons heftruck en een wat grotere wifo bak dan staandaard (weet niet precies hoe groot), in 25 minuten scheppen we een auto van 35 ton vol. en dan hoeven we echt niet absurd hard te rijden, dat gaat vrij makkelijk. ook in een cel met koepels krijgen we in 30 minuten wel een auto vol, zoland de stortbak maar goed opgesteld staat zodat je niet te ver hoeft te rijden. het record bij mij op het werk staat overigens op 14 minuten (niet door mij gezet btw)
Door Niels (Administrator) op maandag 11 april 2011 19:54
Bas89 schreef:
ook in een cel met koepels
Is dat Brabants dialect?
Door Bas89 op maandag 11 april 2011 20:25
hehe nee hoor, kokers/koepels allemaal hetzelfde
Door Niels (Administrator) op maandag 11 april 2011 20:41
Kistenbewaring, dat is het hoor! *kuch*
Door Arnout op dinsdag 12 april 2011 09:20
Met een grote heftruck en schepbak zal dat ook prima gaan. Maar die heeft lang niet iedereen. En ook niet iedereen heeft een inschuurlijn die dus 35 ton in 14 minuten (140 ton/uur) aankan. Dat voordeel van weinig vallen ben je trouwens ook wel weer kwijt als je de stortbak vlak bij de hoop wilt zetten..
Hou deze maar eens bij met je heftruck! http://www.youtube.com/watch?v=eHIpQFu4miQ
Hou deze maar eens bij met je heftruck! http://www.youtube.com/watch?v=eHIpQFu4miQ
Door prinslander op woensdag 13 april 2011 22:46
Ja bij kisten bewaring moet je transportlijnen kort zijn dan kan je capaciteit halen. Maar ofdat je dan een truck in een half uurtje vol hebt ?
Als je een vracht in 15 minuten vol krijgt kan je daarna 10 minuten aan het bijpoetsen ! Of hij moest naar Duitsland.
Ik heb in canada met verbasing gewerkt met een schepmachine van spudnik geweldige zware aandrijvingen en veel degelijker als wat je in NL ziet. De kokers daar waren gewoon ronde buizen die veel sterker zijn als die koepels hier. Ventilatie lag dwars in de schuur.
Als je een vracht in 15 minuten vol krijgt kan je daarna 10 minuten aan het bijpoetsen ! Of hij moest naar Duitsland.
Ik heb in canada met verbasing gewerkt met een schepmachine van spudnik geweldige zware aandrijvingen en veel degelijker als wat je in NL ziet. De kokers daar waren gewoon ronde buizen die veel sterker zijn als die koepels hier. Ventilatie lag dwars in de schuur.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.