Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Chris Konings VIII
Zondag 10 april 2011 Delen
Opnieuw een serie van het aardappels scheppen of 'uitschuren' van chris. Deze keer bij een andere boer. Ook daar was Chris aanwezig, met camera, toen afgelopen herfst de aardappelen in de schuur gingen. En dan is het natuurlijk interessant om te zien hoe ze er nu uitkomen.
Opnieuw: scheppenGert Klapwijk doet ook aan loonwerk en zo werd er op een fraaie zaterdag uitgeschuurd (geschept) bij Annes Nieuwland, waar we in de herfst van 2010 aanwezig waren toen zijn aardappeloogst werd ingeschuurd. Scheppen is stevig doorwerken. Elk uur rond de 30 ton wegwerken en dat gedurende 12 uur achtereen. Monsters nemen en hopen dat de vrachtwagens op tijd kunnen blijven rijden, want anders sta je al snel stil, en tijd kost geld. Ik vind scheppen interessant. Je ziet de aardappels uit de schuur komen en ik vind het spannend om dan naar de kwaliteit te kijken. En met de wind erbij is het "uit de buurt blijven van het stof".
Even een kleine flashback naar afgelopen najaar.
Advertentie

Reacties
Foto 16 zou zo bij AB Texel in de folder kunnen!
Is zo'n schepmachine wel een beetje comfortabel? Zien er meestal uit als redelijk oude machines, en om daar nou 12 uur per dag op te zitten...
1 bij grote schep machine zeker net zo veel tonnen per uur
2 kokers blijven langer heel
3 minder beschadiging van de aardappels
4 heftruck vrij voor andere dingen
5 geen co2 in de bewaarschuur dus betere bak kleur aardappels als er ook nog aardappels langer in de schuur blijven liggen
6 zou eigelijk verplicht moeten worden met voedsel veiligheid, je mag toch ook niet met een kapotten spiegel in de bewaarschuur en huisdieren zijn ook uit de bozen. en een heftruck mag wel terwijl er een beter alternetief is
EJ: Niet comfortabel nee, maar daar zijn ze ook niet op gemaakt. Meestal loop je toch ernaast en ben je bezig de boel een beetje opgeruimd te houden met de riek en bezem.
bij ons op het werk halen wij vrij makkelijk 70 ton per uur met de heftruck maar ik zeg er wel bij dat is met ondergrondse bewaring. ook is een schepmachine niet beter voor de aardappels want zoals ik het hier zie maken de aardappels in totaal 6x een val. met de schepbak zou dit maar 3 keer zijn. ook zit je nooit met het verstellen van banden wat ook weer tijd kost. nadeel van de schepbak is wel het morsen van aardappels .
Het punt is namelijk dat de meeste telers over een normale heftruck beschikken en niet over een 3 of 3,5 tonner met een bak van heb ik jou daar.
Wij scheppen thuis met een 60 cm schepapparaat in 40 a 45 minuten een trailer (35 ton) vol, pakken een bakje koffie en beginnen met de volgende. Wanneer je geen cellen van 1000 ton+ hebt, is een vracht per uur mooi zat. Zeker wanneer het een relatief smalle cel is, met houten kokers.
Onze capaciteit wordt overigens bepaald door de duobanden, en niet het opschepapparaat zelf. In theorie zou het dus nog sneller kunnen, ook wanneer we ondergrondse koeling zouden hebben.
bij mij op het werk scheppen we met een 3,5 tons heftruck en een wat grotere wifo bak dan staandaard (weet niet precies hoe groot), in 25 minuten scheppen we een auto van 35 ton vol. en dan hoeven we echt niet absurd hard te rijden, dat gaat vrij makkelijk. ook in een cel met koepels krijgen we in 30 minuten wel een auto vol, zoland de stortbak maar goed opgesteld staat zodat je niet te ver hoeft te rijden. het record bij mij op het werk staat overigens op 14 minuten (niet door mij gezet btw):p
ook in een cel met koepels
Hou deze maar eens bij met je heftruck! ;) http://www.youtube.com/watch?v=eHIpQFu4miQ
Als je een vracht in 15 minuten vol krijgt kan je daarna 10 minuten aan het bijpoetsen ! Of hij moest naar Duitsland.
Ik heb in canada met verbasing gewerkt met een schepmachine van spudnik geweldige zware aandrijvingen en veel degelijker als wat je in NL ziet. De kokers daar waren gewoon ronde buizen die veel sterker zijn als die koepels hier. Ventilatie lag dwars in de schuur.