RENAULT ATLES 935 RZ
Door Peter in Achtergrondartikelen, zondag 28 november 2010 13:34
Ondanks dat de Atles serie van Renault zeker niet de meest populaire of meest betrouwbare trekker is die deze fabrikant heeft gebouwd, is hij daarom niet minder interessant. Zeker omdat het in Nederland een zeldzame verschijning is.
Toen fabrikant Renault eind jaren 90 op zoek ging naar een trekker voor in de hoogste PK klasse werd als basis hun Ares trekker genomen. Voor de nieuwe serie werd gekozen om Deutz motoren te gebruiken, van 205 tot 260 PK. Voorheen was de keus altijd op MWM gevallen, en bij de Ares trekkers op DPS (Deere Power Systems) motoren.
De Atles serie, die in 2000 werd geïntroduceerd, bestond uit drie modellen. De 205 PK 915 RZ, de 240 PK 925 RZ en 260 PK 935 RZ. Ook voor deze trekkers werd Renault's Hydrostable cabine gebruikt, die geveerd is op alle vier de hoeken, en veel comfort aan de bestuurder geeft. De versnellingsbak, met 18 versnellingen vooruit en 8 achteruit, was helaas niet de meest betrouwbare. Veel Atles modellen hadden hier namelijk nogal wat problemen mee. Daarom zie je ook nog maar weinig modellen uit deze serie aan het werk vandaag de dag. Ook na de overname van Claas werd de trekker nooit een enorm succes.
In 2002 pakte Renault de serie opnieuw aan. Het kleinste model liet men vallen en nu waren alleen de 240 PK 926 en 260 PK 936 nog leverbaar. Afgezien van het type veranderde er aan de trekker weinig. Uiteindelijk waren beide modellen maar één jaar in productie voordat de Duitse fabrikant Claas de gehele tractoren productie overnam.
Om mee te kunnen doen met de vraag naar meer vermogen lanceerde Claas in 2005 de 946 RZ, met een maximaal vermogen van 282 PK. De 926 kreeg iets minder PK's, 232 om precies te zijn, en de 936 kreeg er 253. Toch bleek de Atles ook in groen-wit-rode kleuren geen succes. Na de lancering van de nieuwe Axion serie werd geheel gestopt met de productie. Dat gat is nu nog steeds niet gevuld door Claas. Ondanks dat de trekker niet het meest populair was, dankzij zijn betrouwbaarheid en PK-klasse, maakt het toch een interessant onderwerp. De Deutz motoren leveren in ieder geval voldoende power en ook op de weg is deze trekker een genot om mee te rijden.
Tekst: Jonathan Whitlam & Niels van der Boom
Foto's: Jonathan Whitlam & Stephen Richmond
REACTIES
Door errrepol op zondag 28 november 2010 15:55
Mooi artikel dit .
Die 936's waren zo slecht nog niet,
maar met die oudere type's is inderdaad heel wat mee afgezien.
En wat betreft dat gat in de serielijn: tussen de axion 850 en de xerion 3300
wordt over een tijdje ook dicht gemaakt door de axion 900 serie
Die 936's waren zo slecht nog niet,
maar met die oudere type's is inderdaad heel wat mee afgezien.
En wat betreft dat gat in de serielijn: tussen de axion 850 en de xerion 3300
wordt over een tijdje ook dicht gemaakt door de axion 900 serie
Door Niels (Administrator) op zondag 28 november 2010 15:56
Als het goed is wordt de Axion 900 serie op de SIMA gelanceerd?
Door errrepol op zondag 28 november 2010 21:25
Ja waarschijnlijk wel ja.
Door dries op maandag 29 november 2010 19:10
wij hebben een 106-14 van regnault
en zijn er eigenlijk heel content van
ik vind renault nog altijd de beste trekker
en zijn er eigenlijk heel content van
ik vind renault nog altijd de beste trekker
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.