DE BEREN UIT BEIEREN
Door Niels in Achtergrondartikelen, maandag 14 juni 2010 10:00
Wie vandaag de dag over het merk Schlüter begint krijgt al snel mooie verhalen te horen. Dat is gek, want het Duitse merk heeft nooit een serieuze rol gespeeld als trekkerfabrikant. Toch is de naam van deze reuzen uit Beieren goed bewaard gebleven.
Als het onderwerp Schlüter tussen loonwerkers en landbouwers ter sprake komt word het merk vaak geassocieerd met trekkers die vier even grote wielen hebben, een meters lange, rode, glimmende motorkap en een grote cabine met joekels van schuifdeuren. De vierwiel besturing en dubbellucht maakten deze trekkers alleen maar indrukwekkender. Alhoewel dit merk ook vele kleinere trekkers bouwde is de omschreven trekkerserie hierboven ook zeker het uitlichten waard.Over de 200 pk grens
We hebben het hier over de grootste serie die Schlüter in 'serieproductie' bouwde namelijk, de Profi Trac. Toen vele merken tijdens de jaren 70 de 100 pk klasse overschreden had was men in Freising, waar de Schlüter trekkers ontwikkeld en gebouwd werden, al bezig met de ontwikkeling van een trekker die over de 200 pk grens ging. Zonder enige ervaring slaagden Anton Schlüter en zijn medewerkers erin om zware trekkers te ontwikkelen en te bouwen, ook al was de markt voor deze trekkers in Europa erg klein. Op de Schlüter Feldvorführungen van 1973 (Schlüter's eigen velddagen) was het zover: De voorstelling van de Profi Trac 3000TVL. Om aan het enthousiaste publiek te laten zien wat deze gigantische trekker in zijn mars had werd er gedemonstreerd met een 10 schaar Gassner Olumph wentelploeg, en 15 meter brede cultivator.
Profi Trac 3000TVL
De Profi Trac 3000TVL opende voor Schlüter een nieuwe wereld, die van de grote trekkers. Schlüter bouwde in die tijd motoren tot maximaal 180 pk. Deze acht cilinder in lijn motor, met turbo, was terug te vinden in de Super 2000V. Omdat een nieuwe motor ontwikkelen veel geld kost klopte men bij M.A.N in Neurenberg aan. Dit merk had een zes cilinder motor van 240 pk in zijn gamma, maar voor Schlüter was dit niet genoeg. De motor werd daarom uitgerust met een Holset turbo, die maximaal 280 pk uit de motor haalde. De versnellingsbak was een gesynchroniseerde ZF schakelbak, met 9 versnellingen vooruit en 2 achteruit. Op banden met velgmaat 38 kon dit gevaarte maximaal 34 km/u halen. Van de Profi Trac 3000TVL werden voor de introductie in 1975 twee prototypes gebouwd. De ene stond op NAF assen, de andere op die van ZF. Later zou blijken dat de ZF assen het beste waren voor deze trekkers. De trekkers die toch met NAF assen werden gebouwd zijn later allemaal aangepast. Ook beschikte deze trekker over de, voor Schlüter zo kenmerkende, hydraulisch kipbare cabine.
Zware trekkers voor Joegoslavië
Naast de legendarische 3000TVL bestond de Profi Trac serie uit meer types. Sommige bleven bij prototypes, andere gingen in productie. Onder de prototypes behoorde: De 1600TVL (met Schlüter 6 cilinder motor uit 1978). De 2000VL (met een M.A.N 5 cilinder motor uit 1976), en de 2000TVL. Hiervan werden twee versies gebouwd, in 1978 en 1980, met een Schlüter 8 cilinder in lijn turbomotor. De trekkers die in serieproductie gingen waren de 2200TVL, 2500VL, 2500TVL en 3500TVL. 1978 was een speciaal jaar voor Schlüter. Door interesse in zware trekkers vanuit Joegoslavië hield de ontwikkeling niet op bij een trekker van 280 pk. De beide 3000TVL prototypes kregen een zwaardere motor en assen. De versnellingsbak bleef. Het logische gevolg hierop was de 3500TVL, met 320 pk.
De 5000TVL
Maar daar bleef het echter niet bij. In alle stilte, en met de komende landbouwbeurs in Frankfurt in het vizier, werd met man en macht gewerkt aan de zwaarste Schlüter ooit. De Profi Trac 5000TVL. Vanuit het niets stond deze trekker bij Schlüter op de stand. Een trekker van 500 pk! Deze trekker hield bijna 30 jaar lang de titel 'Europa's zwaarste trekker' vast. De basis van de 5000TVL is ongeveer hetzelfde als die van de 3500TVL. Onder de gigantische motorkap schuilt een 21 liter M.A.N V12 motor met 500 pk en een koppel van 1379Nm bij 1500 tpm. De ZF versnellingsbak bood acht versnellingen vooruit en één achteruit. De topsnelheid lag op 30 km/u. Origineel was de trekker vrij sober uitgevoerd. Achteraf kreeg de 5000 twee extra brandstoftanks, twee uitlaten langs de cabinestijlen vooraan, extra werklampen, een gewijzigde motorkap (voor beter koeling), een ander moedergewicht en een extra grill. Uiteindelijk belande de trekker bij een Duitse verzamelaar.
De Profi Trac is zeldzaam
Zeldzaamheid streelt nu nog het imago van Schlüter. In totaal werden er gedurende 14 jaar 39 Profi Trac's met de hand in elkaar gezet, net zoals Schlüter deed met alle andere 45.000 trekkers die tussen 1937 en 1993 gebouwd werden. Het is daarom wel interessant om weten wie nou zo’n trekker in bezit heeft, of zelfs nog in gebruik. In totaal werden 12 Profi Trac 3000TVL’s geleverd aan het Joegoslavische bedrijf PIK Belje. Dit gigantische bedrijf beboerde een oppervlakte van 46.000 hectare. Elke trekker kreeg twee chauffeurs, die ook voor het onderhoud verantwoordelijk waren. Na veel draaiuren werden de trekkers jammer genoeg afgebroken. Een ander Joegoslavische bedrijf, Kombinat Valpovo, kocht vijf 2500VL's. Twee Profi Trac 3000TVL’s bleven dichter bij huis. Nummer één trok naar Oostenrijk, de andere naar het Duitse Schleswig Holstein. Deze trekker is nu handen van een Luxemburgse verzamelaar. Ook werden er twee 2500VL’s aan de Duitse landmacht geleverd. Eén Profi Trac 3500TVL werd verkocht aan de bruinkoolmijn Rheinische Braunkohle AG. Deze trekker werd gespoten in het fel geel, en had geen hefinrichting. Omdat de trekker zo groot en zwaar was werd hij ingezet om kabelslepers voort te trekken. Na een zwaar leven werd de trekker overgespoten en is hij nu in handen van een verzamelaar.
Europa's zwaarste: 650 pk
De Duitse verzamelaar Ludwig Streitberger had de droom om Europa's zwaarst gebouwde trekker in handen te hebben. Daarom bouwde hij in vier jaar tijd zijn 3500TVL om naar de Profi Gigant. Deze trekker is verfraait met veel chroom, xenonlampen, airconditioning, brede banden, een andere versnellingsbak en een 650 pk motor. Van de originele 3500 schiet er jammer genoeg niet veel over. De laatst gebouwde Profi Trac 3500TVL rijd in Nederland rond. Deze trekker is eigendom van de gebroeders Van de Schans, en heeft een niet origineel zwarte chassis. Overigens is dit de enige 3500TVL met Intercooler.
Tekst: Simon Buysse Foto's: Simon Buysse en Claude Pollard
REACTIES
Door jantjuh op maandag 14 juni 2010 18:50
echt een bruute reportage en echte beesten van machines!!
Door ErnstJan (Crewlid) op maandag 14 juni 2010 21:55
Het was toch eigenlijk ook zo, dat hun eigen kwaliteit de ondergang van het merk was: als je eenmaal een Schlüter had aangeschaft ging deze nooit weer af. Of is dit sterk overdreven?
Door Schluterfan op dinsdag 15 juni 2010 18:17
Toen mijn pa een keer bij de dealer was met de trekker kwam er een klant bij hem en zei: "dat merk ging ten onder omdat ze hun trekkers zo goed en kwalitatief bouwden!" Kwaliteit kost geld, en dat was Schlüter ook. De echte liefhebbers houden hun trekker ook, soms gewoon als 2de of zelfs 3de trekker, maar meestal ook voor de hobby, of omdat ze ermee verbonden zijn. Wat mij ook opvalt, alhoewel het mij niet verbaast, is dat mensen die vroeger Schlüter nieuw of occasie kochten, nu Fendt kopen, zodat ze op het zelfde "niveau" qua kwaliteit blijven.
Door annes op vrijdag 18 juni 2010 14:54
Heb ooit eens gehoord dat Fendt ook veel geprofiteerd heeft van de kennis van de ingineurs van schluter.
Er zijn er na dat schluter gestopt is veel bij fendt gaan werken.
De geruchten gaan dat de vario eigelijk door schluter is uitgevonden.
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 18 juni 2010 22:18.
Er zijn er na dat schluter gestopt is veel bij fendt gaan werken.
De geruchten gaan dat de vario eigelijk door schluter is uitgevonden.
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 18 juni 2010 22:18.
Door Schluterfan op zaterdag 19 juni 2010 19:30
Schlüter bouwde 1 trekker voor ZF, die ZF dan uitruste met een Vario transmissie, dat was een Super Tronic 2000TV, die trekker bestaat nog altijd en is eigendom van Peter Spitzer uit Nordhorn. De trekker mag wel de weg niet op, wegens "prototypestatus". In 91 bouwde Schlüter terug een trekker mar dan met een Hurth Riemens vario transmissie. Dat systeem had ongeveer de zelfde werking als die van in de ouwe DAF autotjes, waar vroeger veel mee geraced werd. Die dingen konden ook even snel vooruit als achteruit rijden. Dat beruste op een principe met riemen en riemschijfvariatoren geloof ik.
Schlüter bouwde regelmatig trekkers voor ZF om nieuwigheden uit te testen, soms in opdracht van Schlüter zelf. Maar voor de mensen in Freising liepen de ideen soms zo ver dat ze gewoon niet uitgevoerd konden worden, omdat er geen toeleveranciers waren, of omdat het gewoon onmogelijk was, of te duur. Zo hebben ze in 84 al een trekker gebouwd met 8trapspowershift, ehr en dergelijke meer, maar het kon allemaal niet doorgaan omdat het niet 100% was, of omdat het niet in productie ging ofzo.
Schlüter bouwde regelmatig trekkers voor ZF om nieuwigheden uit te testen, soms in opdracht van Schlüter zelf. Maar voor de mensen in Freising liepen de ideen soms zo ver dat ze gewoon niet uitgevoerd konden worden, omdat er geen toeleveranciers waren, of omdat het gewoon onmogelijk was, of te duur. Zo hebben ze in 84 al een trekker gebouwd met 8trapspowershift, ehr en dergelijke meer, maar het kon allemaal niet doorgaan omdat het niet 100% was, of omdat het niet in productie ging ofzo.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.