GASTFOTO'S VAN JOOST WEVERS II
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 3 mei 2010 18:00
Na op 20 april al een fotoserie van Joost Wevers uit Noord-Brabant te hebben gezien gaan we daar nu mee verder. In deze grote tweede serie staan we uitgebreid stil bij het aardappels poten, uien zaaien en knolselderij poten.
Case International 845xl met een aangepaste Steketee zaaibedcombinatie voorop en achter een Rumptstad terracompactor en Lely kopeg met dubbele buizensleep van Hermus Akkerbouw uit Klundert. Aan de zaaibedcombinatie is voorop een dubbele rij tanden gezet om de ploegvoor beter te verkruimelen en zo de rol voorop beter te laten werken. Anders stuitert de rol vaak erg veel.
Fendt Farmer 309LSA Turbomatik met Becker uienzaaimachine van Mts. de Lint en Schrauwen uit Zevenbrgen.
Fendt 818 Vario met Miedema kipper en Samon onderlosser samen met een Case IH CS 150 met Hassia GLS aardappelpoter van Hermus Akkerbouw.
De velgen moeten nog grijs geschilderd worden en komen van een Fendt 605.
Fendt 309LSA met Hassia aardappelpoter en Fendt 714 Vario met Krampe kipper en Miedema onderlosser van Mts. de Lint.
Terra-Gator 2104 met sleepslangbemester van Van Dongen en Van Genugten uit Den Bommel.
John Deere 8200 met Systeem Baars pomp.
Fendt Farmer 411 Vario met Lely Lelyterra kopeg en Hassia GLS aardappelpoter van S. Looyen uit Standaardbuiten.
Case IH MXU 125 met Remac kopeg en een nieuwe Ferrari knolselderij plantmachine van loonbedrijf J.C Lokers uit Zevenbergen. Voor deze nieuwe machine is maar één man nodig om hem te bedienen.
Valtra N met Kuhn kopeg van De Deugd uit Zevenbergen.
NH T7060 met Systeem Baars slangenhaspel en pompwagen van loonbedrijf Rasenberg uit Wagenberg.
NH T7030 Auto Command met Baars slangenhaspel en Baars/Roelama sleepslangbemester.
JD 6830 met AVR Multivator en Gruse VL 20 KN aardappelpoter van A. Braspenning uit Hoeven.
REACTIES
Door jdfan op maandag 3 mei 2010 19:17
die sleepslang bemester heeft een loonbedrijf hier ook
Door Niels (Administrator) op maandag 3 mei 2010 19:25
Hebben ze hem gestolen dan van die loonwerker?
Door williambrooymans op maandag 3 mei 2010 20:05
Heeft Lokers die getrokken planter niet meer??
Door Mafex op maandag 3 mei 2010 20:12
die niels is wel weer erg bijdehand..............
Door Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 20:28
Die cs die +/- 6 ton weegt is wel ietwat overdreven toch voor zo'n Hassia planter? Met zo'n planter zonder grondbewerking kan je ook wel met de helft van de pk's en een ton of 2 minder gewicht. Zonde voor de grond op deze manier.
Mooie foto's trouwens!
Mooie foto's trouwens!
Door ErnstJan (Crewlid) op maandag 3 mei 2010 20:43
Dan moet die lichter trekker wel op het bedrijf aanwezig zijn. Bovendien, met volle bunker gaat een vier cilinder van 80pk met de neus de lucht in Dus wil mooi zo
Door Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 20:48
Ja is waar, en een beetje te veel pk's en gewicht is natuurlijk altijd handig. Maar ik vond dit nogal erg overdreven.
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 20:48.
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 20:48.
Door Niels (Administrator) op maandag 3 mei 2010 20:50
William: Ja die hebben ze ook nog, ze rijden met twee combi's. Deze is nieuw dit jaar.
Mafex: Ik ben zeker bijdehand, niemand kan mij toch bannen
Leon: Naast wat EJ zegt denk ik ook dat ze het daar makkelijk vinden om die CS op smalle banden te hebben voor andere klussen. Voor het aardappelfrezen is 75 PK weer wat licht en voor het rooien staat deze trekker ook direct goed.
Mafex: Ik ben zeker bijdehand, niemand kan mij toch bannen
Leon: Naast wat EJ zegt denk ik ook dat ze het daar makkelijk vinden om die CS op smalle banden te hebben voor andere klussen. Voor het aardappelfrezen is 75 PK weer wat licht en voor het rooien staat deze trekker ook direct goed.
Door scheepers op maandag 3 mei 2010 21:13
die 6830 met gruse aardappelpoter is van braspenning uit hoeven. en lokers heeft die getrokken planter ook nog.
Door Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 21:14
Ja natuurlijk, je kan niet voor iedere aparte bewerking de daarvoor perfecte trekker hebben. Maar ik zie hier bv. een fronthef (met of zonder PTO?) een rotoreg of frees zou een optie kunnen zijn. Dan kan je de pk's weer goed gebruiken en hoef je niet een extra keer over je land te kachelen met klaarleggen.
Het ligt natuurlijk allemaal aan de beschikbare trekkers/machines/banden, te poten areaal enz. Maar als je alleen naar deze combi (cs150 met de hassia) kijkt zal iedereen het er wel mee eens zijn dat het wat kleiner kan!
Het ligt natuurlijk allemaal aan de beschikbare trekkers/machines/banden, te poten areaal enz. Maar als je alleen naar deze combi (cs150 met de hassia) kijkt zal iedereen het er wel mee eens zijn dat het wat kleiner kan!
Door boere op maandag 3 mei 2010 21:16
die jd is van alfred braspenning uit hoeven
Door kevin op maandag 3 mei 2010 21:48
achja het is maar net waar je je druk om maakt laat die boeren toch lekker met hun trekkers hun ding doen het is toch ook hun land enz kan jou dat schelen
Door Niels (Administrator) op maandag 3 mei 2010 21:55
Scheepers & Boere: Bedankt voor de informatie.
Leon: Ja, daar heb jij helemaal gelijk in maar deze akkerbouwer maakt zijn land liever van te voren klaar dan het in één werkgang te doen (de 845xl aan het begin). Misschien kan Joost Wevers zelf nog wat meer motivatie geven aangezien het de machines van zijn schoonvader zijn.
Leon: Ja, daar heb jij helemaal gelijk in maar deze akkerbouwer maakt zijn land liever van te voren klaar dan het in één werkgang te doen (de 845xl aan het begin). Misschien kan Joost Wevers zelf nog wat meer motivatie geven aangezien het de machines van zijn schoonvader zijn.
Door Leon_Kramer op maandag 3 mei 2010 22:23
Haha, druk maken is voor de compressor Kevin . Maar dit is een mooie site om ervaringen en meningen te delen aan de hand van de foto's. Dus dan doe ik dat ook.
Een beetje discussie kan geen kwaad toch?
Een beetje discussie kan geen kwaad toch?
Door Niels (Administrator) op maandag 3 mei 2010 22:50
Daar heb je helemaal gelijk in Leon. Daar is het reageren ook voor bedoeld.
Door waffers op dinsdag 4 mei 2010 01:50
He Heren,
Het is een terechte vraag die Leon stelt, maar de stelling van te zwaar wil ik graag ontkrachten. Een belangrijke variabele die zeker mee weegt bij de materiaal keuze is het soort grond dat wordt bewerkt. De percelen van deze boederij bestaan uit zware tot hele zware kleigrond. Dit heeft dus ook consequenties voor de bewerkingsvolgorde en mechanisatie die wordt gekozen. Om de grond goed fijn te kunnen krijgen wordt de grond dus apart klaar gelegd met de daarvoor aangepaste steketee en 845xl om de vaak harde grond mooi klaar te kunnen leggen. Er is in het verleden geprobeerd om met een frontfrees te zetten maar hierbij werd de frees leidend t.o.v. de trekker en zetter en kon er geen mooi werk worden geleverd, dit heeft dus niet lang geduurd. Misschien is inderdaad de CS aan de zware kant voor het zetten, maar substanteel veel meer structuur schade creeerd hij in dit geval niet. Nu wordt namelijk de CS ingezet voor het frezen waarbij de pk's weer wel nodig zijn.
Wat betreft de planters van Lokers, de getrokken planter is ook nog steeds druk in de weer, Men rijdt dit jaar zowel met de getrokken als de nieuwe gedragen planter welke met name op de kleinere percelen hier in de buurt erg goed uit de voeten kan.
Ik hoop hiermee jullie vragen een beetje beantwoord te hebben, Joost
Laatst aangepast door: waffers op dinsdag 4 mei 2010 01:55.
Het is een terechte vraag die Leon stelt, maar de stelling van te zwaar wil ik graag ontkrachten. Een belangrijke variabele die zeker mee weegt bij de materiaal keuze is het soort grond dat wordt bewerkt. De percelen van deze boederij bestaan uit zware tot hele zware kleigrond. Dit heeft dus ook consequenties voor de bewerkingsvolgorde en mechanisatie die wordt gekozen. Om de grond goed fijn te kunnen krijgen wordt de grond dus apart klaar gelegd met de daarvoor aangepaste steketee en 845xl om de vaak harde grond mooi klaar te kunnen leggen. Er is in het verleden geprobeerd om met een frontfrees te zetten maar hierbij werd de frees leidend t.o.v. de trekker en zetter en kon er geen mooi werk worden geleverd, dit heeft dus niet lang geduurd. Misschien is inderdaad de CS aan de zware kant voor het zetten, maar substanteel veel meer structuur schade creeerd hij in dit geval niet. Nu wordt namelijk de CS ingezet voor het frezen waarbij de pk's weer wel nodig zijn.
Wat betreft de planters van Lokers, de getrokken planter is ook nog steeds druk in de weer, Men rijdt dit jaar zowel met de getrokken als de nieuwe gedragen planter welke met name op de kleinere percelen hier in de buurt erg goed uit de voeten kan.
Ik hoop hiermee jullie vragen een beetje beantwoord te hebben, Joost
Laatst aangepast door: waffers op dinsdag 4 mei 2010 01:55.
Door williambrooymans op dinsdag 4 mei 2010 22:08
bedankt voor het Antwoord, in drievoud nog wel. 'k vind loonbedrijf Lokers toch een zeer mooi machinepark hebben denk toch wel samen met van Zielst/vd sluijs toch wel zeer modern ingericht op de minder gangbare teelten (uien, witlof, knolselderij).
er zijn loonbedrijven die daar nog wel een voorbeeldje aan kunnen nemen.
er zijn loonbedrijven die daar nog wel een voorbeeldje aan kunnen nemen.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.