FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 14-11 I
Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 26 januari 2025 19:00
Op het akkerbouwbedrijf van de gebroeders Chardon in Zeewolde is voor een machineliefhebber altijd wat bijzonders te beleven. We bezoeken het bedrijf tijdens de bietenoogst met hun 'nieuwe' rooier. Een Agrifac op dikke 1050-banden. Hun LTS Trac reed mee met een nieuwe 3-asser.
Gebr. Chardon hebben een van 2 LTS (Doppstadt) Trac 160 trekkers in Nederland. De trekker mag dan al 28 jaar oud zijn, voor een gloednieuwe VGM Everest 28 3-asser staat hij nog prima zijn mannetje.
De andere afvoercombinatie is deze Deutz-Fahr Agrotron (met Stoll ProfiLine FZ 50 voorlader) en Beboma 3-asser.
Deutz is het huismerk van dit bedrijf.
Mercedes-Benz stopte in 1991 met de MB Trac. Echter, er was nog steeds vraag naar een dergelijk concept. De zware serie werd daarom in productie genomen door Landtechnik Schönebeck (LTS) in de vorm van de Trac 160. Later werd dat de Doppstadt Trac 160.
In het veld de Agrifac (Cebeco) ZA 215 EH bietenrooier.
De rooier staat op flinke 1050-banden. Je kon 'm al eerder op Agrifoto zien bij zijn vorige eigenaar, een akkerbouwbedrijf in Noord-Holland.
Dit is een eerder type gebouwd door LTS. Er ligt een Mercedes-Benz OM 366 A motor in. Dit is nummer 155. Omdat er slechts kleine aantallen werden gebouwd zocht het bedrijf naar een investeerder. Dat werd Doppstadt uit Velbert in Noordrijn-Westfalen. Het merk is vooral bekend van hun shredders en zeefmachines.
Doppstadt pakte het serieus aan en kwam met een serie kleine en grote Trac's tussen de 80 en 205 pk. In 2006 stopte de productie. De LTS en Doppstadt productie kwam gezamenlijk uit op minder dan 500 trekkers. Veel minder dan de MB Trac bereikte. Daarvan werden er ruim 41.000 gebouwd. In diezelfde periode probeerde ook Schlüter terug te komen met de Eurotrac. Fendt lanceerde de Xylon. Beide leden onder hetzelfde probleem als de Trac's. Te weinig trekkers werden verkocht.
LTS stamt af van Traktorenwerk Schönebeck. Een Duitse fabrikant die vanaf de jaren 60 de enige trekkerfabrikant was in de DDR. Het bedrijf werd in 1885 opgericht als fietsenfabriek. Vanaf 1945 werden er (rups)trekkers gebouwd onder de naam FAMO. Later werd de fabriek bekend als één van de locaties waar Fortschritt trekkers en machines werden gebouwd. In 1990 stapte de fabriek uit Kombinat Fortschritt en ging het verder als Landtechnik AG Schönebeck. Drie jaar later werd de trekkerproductie van de failliete firma Schlüter overgenomen. Twee jaar later stopte dat alweer. In 1999 nam Doppstadt het roer over, toen de Duitse overheid het bedrijf verder wilde privatiseren. Tot het einde van de Trac productie in 2006 ging het verder onder de naam Doppstadt Schönebeck.
Deze trekker werd nooit nieuw verkocht in Nederland. De huidige eigenaars importeerde hem gebruikt uit Frankrijk. Hij is voor de Franse markt uitgerust met een versnellingsbak die is begrensd tot 40 km/u.
Bijzonder aan deze rooimachine is dat hij 7 scharen heeft. Voor het doorsteken moet namelijk 1 extra rij worden gerooid, anders rijden de wielen over de bieten.
John Deere 3800 knik-verreiker.
REACTIES
Door niewiem op donderdag 30 januari 2025 07:34
Mooie serie, Niels, met duidelijke uitleg.Oze Vervaet staat op relatief smalle banden omdat de bieten hier op 45 cm staan en dan wordt het krap met doorsteken.
Door Niels (Administrator) op donderdag 30 januari 2025 09:36
niewiem schreef:
Mooie serie, Niels, met duidelijke uitleg.Oze Vervaet staat op relatief smalle banden omdat de bieten hier op 45 cm staan en dan wordt het krap met doorsteken.
Waarom niet op 50cm Ed?
Door niewiem op vrijdag 31 januari 2025 07:14
Als je eens een keer de zaak goed kapot hebt tijdens de oogst kun je geen beroep doen op een loonwerker want die heeft alles op 45 cm staan.En omdat het hier in het voorjaar gruwelijk droog kan worden, is het zaak dat de bieten zo snel mogelijk het veld bedekt hebben en dat gaat bij 45 cm net iets sneller.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.