CATERPILLAR D2, ROOFDIER IN HET WILD

Door Niels in Achtergrondartikelen, zondag 26 april 2009 20:43

Het gebeurt niet vaak dat je een rupstrekker als deze, Caterpillar D2, nog in het ‘wild’ aantreft. De enige plaats voor deze machine lijkt een museum of oldtimershow. Toch zagen de gebroeders Blaak uit het Zuid-Hollandse Zuidland hier niets in en zetten zij hun rupstrekker weer in voor het echte werk.
Het gebeurt niet vaak dat je een rupstrekker als deze, Caterpillar D2, nog in het ‘wild’ aantreft. De enige plaats voor deze machine lijkt een museum of oldtimershow. Toch zagen de gebroeders Blaak uit het Zuid-Hollandse Zuidland hier niets in en zetten zij hun rupstrekker weer in voor het echte werk.

“Deze trekker is, na de tweede wereld oorlog, via het Marshallplan op ons bedrijf terecht gekomen vanuit Amerika” zo verteld Piet Blaak, eigenaar van de trekker. De machine is omstreeks 1938 gebouwd in Caterpillar’s fabriek in Peoria, Illinois.
Na jarenlange dienst op het gemengde veehouderij- en akkerbouwbedrijf van de gebroeders Blaak is de trekker met pensioen gegaan en recentelijk weer tot leven gewekt.
De urenstand, die 9170 bedraagt is het feit van het drukke leven dat deze trekker in het verleden heeft gehad.
‘Wij gebruikten de trekker voor alle zware werkzaamheden op land zoals het ploegen en land klaarleggen” verteld Piet Blaak. “In die tijd was er op de trekker ook een cabine gemonteerd die tijdens de koude winterdagen, wanneer men aan het ploegen was, de ergste kou moest buiten houden. Veel comfort bood de cabine niet want, in combinatie met de stalen rupsen, trilde de cabine en maakte hij veel lawaai. Dat de trekker niet erg comfortabel was blijkt ook uit het feit dat de chauffeur maar amper 50 jaar is geworden.”

imageDe Caterpillar D4400 motor heeft een vermogen van 18.9 kW (25,8 pk) wat voor vandaag de dag misschien niets lijkt maar, in combinatie met de stalen rupsen, voor een ongeëvenaarde trekkracht zorgde. Dat de rupstrekker met gemak een vier schaar ploeg trok is hier een voorbeeld van. Hij is voorzien van vier versnellingen voor, en één achteruit en weegt in totaal 3365kg. Voor het starten van de vier cilinder dieselmotor moet men eerst de hulpmotor, ook wel donkey of pony engine genoemd, starten. Deze kleine benzinemotor zorgt ervoor dat de dieselmotor warm loopt. Wanneer de juiste tempratuur is bereikt kan men met de hand overschakelen op de dieselmotor.
image
Na zijn actieve dienst stond de trekker 25 jaar stil alvorens weer tot leven te worden gewekt voor een oldtimershow in de buurt. Ook hierna bleef de trekker weer achterin een hoek van de stuur staan totdat vijf jaar later, in april 2009, de familie Blaak besloot de trekker weer tevoorschijn te halen. Met behulp van een kennis en oldtimerspecialist Jan Dingemans werd de trekker weer opgelapt zodat ermee gewerkt kon worden.

imageDe Caterpillar wordt nu gebruikt voor het klaarleggen van een perceel waar binnenkort snijmaïs op gezaaid zal worden. imageHiervoor hangt er achter de trekker een ‘pennenbrug’ om het land vlak te slepen.
“Vroeger gebruikten wij deze pennenbrug in combinatie met een zware eg om het land in één werkgang goed te krijgen.” Achterop de pennenbrug staat eigenaar Piet Blaak. Niet alleen om een oogje op de jeugdige chauffeurs te houden maar ook om de pennenbrug in beweging te houden. Onkruid of gewasresten kunnen bijvoorbeeld onder de eg ophopen, het heen en weer bewegen moet dit tegengaan.

REACTIES

comment Door Rens op zondag 26 april 2009 20:47 quote
Mooi verhaal! Mooi dat ze hun oude beestje nog uit de schuur halen.
comment Door Peter (Administrator) op zondag 26 april 2009 20:56 quote
Na een paar kleine problemen staat dit mooie artikel dan toch goed en wel online Smile
comment Door johanmf op zondag 26 april 2009 21:17 quote
Mooi verhaal!
comment Door dries op zondag 26 april 2009 22:14 quote
ja indd mooi en je ziet dat het niet altijd nieuwe trekkers moeten zijn
de oude zijn even nuttig
comment Door Thijsvds op zondag 26 april 2009 22:45 quote
Leuk zo'n verhaal over een oud beestje! Alleen een klein foutje: In die tijd was er op de trekker ook een cabine gemonteerd die tijdens de koude winterdagen, wanneer men aan het ploegen was, de ergste kou moest binnen houden.

Volgens mij moet het zijn: de ergste kou moest buiten houden.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 26 april 2009 22:56 quote
Oja 8-|
comment Door ErnstJan (Crewlid) op zondag 26 april 2009 23:01 quote
Interessant artikel! Ik snap alleen het verband niet tussen het oncomfortabel zijn van deze machine en het vroege overlijden van de chauffeur...

Ken wel een wijlen loonwerker die vanwege vergif vroeg is overleden, had een rare miltaandoening hierdoor gekregen. Het schijnt dat veel meer loonwerkers/mensen die met gif werkten dit hadden. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat deze trekker voor vergifspuiten werd gebruikt...
comment Door Joris op maandag 27 april 2009 08:48 quote
wij hebben ook nog zon brug. die hangt achter de zogenaamde Boxereg van lely. dit is een cultivator met springveren er op zodat hij kan bewegen. zo werd vroeger bij ons het bietenland opgereden
comment Door Rens op maandag 27 april 2009 09:02 quote
Ook hierna bleef de trekker achterin een hoek van de stuur staan.

ik denk dat stuur schuur moet zijn Biggrin
comment Door Schrabbekerke op vrijdag 1 mei 2009 12:11 quote
Wij gebruikten eerst ook altijd van die dingen om het bietenland klaar teleggen maar dan met 3 ford 4600 tjes maar in plaats van een man een groot betonblok
comment Door janjorritbo0 op woensdag 13 mei 2009 20:48 quote
k had vandaag nog een catepilair D4 gezien zijn die ook nog bijzonder of niet.
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 13 mei 2009 21:29 quote
'Gezien' niet maar aan het werk gezien in de landbouw wel.
comment Door janjorritbo0 op donderdag 14 mei 2009 18:54 quote
gezien hij stond buiten een beetje te verregenen was wel zonde
Laatst aangepast door: janjorritbo0 op donderdag 14 mei 2009 18:55.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.