FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1973 II

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 6 mei 2023 19:00

Uitgebreid wordt in het maartnummer stilgestaan bij de historie van Machinefabriek J. de Jonge, het bedrijf achter de naam Amac. Omdat het Verenigd Koninkrijk tot de EEG is toegetreden wordt door de redactie een bezoek gebracht aan dealers in dit land.
image
Een 6-schaar Dowdeswell ploeg achter een 160 pk John Deere 7020 (uitgerust met stapwielen!) aan het werk in Zeeland bij de KMWP. Samen met De Bathpolders heeft dit bedrijf de eerste 2 van deze trekkers in ons land gekocht.

Regelmatig staat de redactie van LM stil bij Nederlandse fabrikanten. In het maartnummer is dat Machinefabriek J. de Jonge B.V. Die naam zegt je misschien niet zoveel. Het is het bedrijf achter het merk Amac. De Jonge startte als dorpssmid in het Zeeuwse dorp ’s-Heerenhoek. Twee zonen namen de smederij over. Nadat een derde zoon ook wel smid wilde worden startte hij zijn eigen constructiewerkplaats. Dat was in 1955. Vanaf het begin werk sterk gefocust op serieproductie. Onder andere kooiwielen, landbouwwagens en erwtenploegjes. Ook werden staalconstructies en hangars gebouwd. In 1956 werkte 7 mensen bij het bedrijf en een jaar later breidde het uit. De vraag naar staalconstructies nam af waardoor De Jonge zich ging toeleggen op aardappelrooiers. Voorraadrooiers met een zeefketting waren toen al volop in gebruik, naast de werpradrooiers. De eerste rooier kreeg de naam Econoom, maar als nel werd overgegaan op merknaam Amac. Dit staat voor Aardappelrooier Met Aanbouw Combinatie. De Amac A werd in 1957 door de Amac B opgevolgd. In 1958 volgde de Amac VA zakkenrooier maar, een dwarstransporteur was ook mogelijk. In 1961 volgde de C1 en ZW1. Die laatste was een noviteit in Europa omdat het de eerste machine met een geknikte transporteur was. Dit beperkt de valhoogte.

image
Eén van de eerste Amac rooiers was deze voorraadrooier type B.

image
De succesvolle Amac C1 gelanceerd in 1961. Nog altijd zijn ze in gebruik.

image
De ZW1 op het bedrijf van dhr. Zinkweg in Numansdorp. Akkerbouwer Bas Zinkweg was een drijvende kracht achter Amac. LM noemt hem ‘een van de meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van de aardappelteelt.’ Veel van zijn inzichten werden in de ZW (ZinkWeg) verwerkt.

image
De 2-rijïge Amac C2. De voorganger van de enorm bekende D2. De vraag naar meer capaciteit resulteerde in deze machine.

image
De Amac stortbak met een inhoud van 9 kuub. Met de komst van een 2-rijïge rooier kwam er namelijk vraag naar meer loscapaciteit. Dit type DG was de eerste gebouwd door Amac.

image
Het prototype van de zelfrijdende ZR rooimachine. In 1972 is met de machine 300 hectare aardappelen en wortelgewassen gerooid (door loonbedrijf Van Zielst op Flakkee, waar we ook al eerder een reportage van maakten). De machine is samengesteld uit een D2 en Same Centauro trekker. Vanaf 1973 wordt de machine door een 95 pk Same-motor aangedreven en rijdt hij volledig hydrostatisch. De rooier kost 70.000 gulden.

image
Met de ontwikkeling van de getrokken Amac bietenrooier, op basis van een D2 die in 1968 werd gelanceerd, ontstond in Zeeuws-Vlaanderen vraag naar een zelfrijdende rooimachine op basis van de zelfrijder. De rooischaren zijn vervangen door zelfzoekende scharenlichters. Ontbladeren gebeurt apart door een trekker.
Door de toenemende vraag breidde het bedrijf flink uit. Inmiddels werken er (anno 1973) 65 medewerkers, is er een nieuwe fabricagehal, spuitloods met spuitcabine en een dompelbaan. De verkoop wordt gedaan door Cebeco Handelsraad. Geëxporteerd wordt naar veel landen, waarbij Engeland en Zweden de grootste zijn. In Frankrijk worden de Amac-machines in licentie gebouwd.

image
Het voorkiemen van pootgoed is gemeengoed. Hier een werktuigberging waarvan een gedeelte is uitgevoerd in transparante golfplaten.

image
Een vrijstaande werktuigberging annex voorkiemloods bij dhr. A.R. Zijgers in Oostelijk Flevoland.

image
De kiembakken worden met de korte kant tegen elkaar geplaatst.

image
Gaskachel voorzien van een thermostaat en een ventilator die de ruimte kunnen verwarmen.

image
Elektronische apparatuur voor het bepalen van de vulling, missers en dubbelen.

image
Maïszaaien met een machine die uitgerust is met zaaischijven (Hassia).

image
Een machine uitgerust met een vacuümpomp (Monosem).

image
Omdat Engeland sinds 1 januari bij de EEG hoort kijkt LM in Engeland. Hier wordt het mechanisatiebedrijf J.P. Hensmans te Mountnessing bezocht. Een dealer van Ford.

image
De voorraad ingeruilde trekkers en werktuigen. Een grote voorraad gebruikte machines is een probleem, net als in Nederland.

image
Eastern Tractors in Chelmsford, Springfield, is een van de grootste Massey Ferguson dealers in het land.

image
Ver in de omtrek is de antennemast voor de mobilofoon van het bedrijf Ernest Doe te zien. Dit bedrijf heeft 500 man personeel verdeeld over 6 vestigingen. Per jaar worden 350 tot 400 nieuwe trekkers verkocht.

image
Naar een showroom zoek je in Engeland meestal tevergeefs, zo concludeert de auteur. Ook nieuwe machines vind je gewoon buiten. Ongehoord voor Nederlandse begrippen.

image
Een oude trekker uitgerust met valbeugel zodat hij gebruikt kan worden voor het aanrijden van kuilhopen. Deze is van de firma De Blaauw.

image
In november werd het 500e bulletin (merkenonderzoek) van het ILR overhandigd aan G.I. Bierma van Cebeco. Het betrof de Hektor vacuümpomp. V.l.n.r: G.I. Bierma, A.R. Kraai (hoofd onderzoek), F. Coolman (directeur ILR).

image
Hoewel maïskorrels groot zijn kun je ze niet altijd gemakkelijk terugvinden.

image
De proef omvatte 12 machines, 2 rijsnelheden en 4 percelen.

image
Het precies afwegen van voorraad en restant is zeer belangrijk.

image
Een nieuwe precisiezaaimachine is de Vicon Monoair, hier in de maïsuitvoering. Hij wordt gebouwd door het Duitse Fähse te Düren.

image
Leonard Lang heeft de verbeterde Gallignani opraappers ontvangen. Deze heeft een nieuw uiterlijk gekregen.

image
De Laverda TA-150 hakselaar. Deze is opgebouwd uit onderdelen van Gallignani en Laverda. De messenkooi en het voorzetstuk komen van eerstgenoemde (de P10 hakselaar). De hydrauliek, motor en meer komen van een M150 maaidorser. Hij kost 52.500 gulden.

image
De Hollandse Beton Groep (HBG) maakt namens Vandenende Borssele bekend dat AKF BV, een dochteronderneming, de productie, ontwikkeling en verkoop van de Drainmaster drainagemachine op zich neemt. AKF brengt deze onder in haar hoofdvestiging in Goes. Hier de Drainmaster 90S.

REACTIES

comment Door niewiem op woensdag 10 mei 2023 06:54 quote
Prachtige serie en weer veel geleerd. Cool Smile

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.