FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: RIEMENS MECHANISATIE

Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 8 januari 2023 14:00

Op 21 december vierde Riemens Mechanisatie uit IJzendijke hun 75-jarig bestaan. Een perfect moment om ook eens terug te kijken op de historie. Dat doet Kees de Nood aan de hand van oude foto's afkomstig uit het archief van de familie Riemens.
image
Op 21 december werd het 75 jarig bestaan van Riemens Mechanisatie gevierd.

image
Een Grimme Varitron 470.

image
Hal met gebruikte machines.

image
De werkplaats werd geheel ontruimd om plaats te maken voor de vele honderden genodigden die verwacht werden.

image

image

image
In een hoek achterop het terrein enkele iconen uit het verleden: de Vicon pendelstrooier en schudeg.

image
Maar ook een Cebeco ZA 215 EH bietenrooier.

image
En een WKM werktuigdrager.

image
In de showroom staat deze Hanomag die momenteel wordt gerestaureerd. Het merk werd door Ko Riemens in de jaren 60 verkocht tot het stopte met de productie.

image
In de avonduren werd de showroom inderdaad goed gevuld door de vele gasten.

image

image
Op deze plek begon Ko Riemens in 1947 met een loonbedrijf. Het machinepark bestond uit een stationaire Borga dors-perscombinatie, later gevolgd door enkele Massey Harris maaidorsers en meer. Maar, Ko had meer met mechanisatie en techniek. Al snel werden reparaties voor klanten in de buurt gedaan.

image
Begin jaren 60 werd men dealer van de Borga pers, waarvan er vele tientallen werden verkocht tot de productie begin jaren 70 stopte. De verkochte trekkermerken waren Zetor, Hanomag, Belarus en Eicher.

image
Ook werd in deze tijd de loonwerktak afgestoten. Het combineerde niet meer met de mechanisatietak.

image
In diezelfde tijd verkreeg men het dealerschap van Hoegen Dijkhof met in het pakket Stoll, Unimog en de HD veldspuiten. Vanaf die tijd groeide het bedrijf hard. Alleen al van de bekende Stoll 1-rijïge bietenrooier werden er ruim 150 verkocht. Meestal de C45 en later de V50.

image
In 1966 kwam daar de Eicher G400 werktuigdrager met opbouw bunkerrooier bij. Hiervan werden er 45 verkocht.

image
De werktuigdrager was ook geliefd bij loonwerkers en voorzien van een HD of Delvano veldspuit. Deze waren toen al hydraulisch bediend, wat zeer modern was voor die tijd.

image

image
Een blik in de nieuwe werkplaats begin jaren 70. Achterin staat een McCormick pers. Deze werden omgebouwd met een zware elektromotor en stationair opgesteld bij vlassers om 'klotten' te persen. De Claeys M103 en Stoll rooier op de voorgrond staan er mogelijk voor de sloop.

image
In de tweede helft van de jaren 60 begonnen er Franse 6-rijïge rooisystemen in Nederland te komen voor de suikerbieten. Een handige loonwerker uit Zeeuws-Vlaanderen bouwde, met als basis een M103 combine, een werktuigdrager. Deze werd door Riemens in productie genomen en in het tweede jaar bouwde men er al 15 stuks van. Inmiddels had ook loonwerker André Cammaert, ook uit IJzendijke, een 2-fase wagenrooier gebouwd op basis van een Massey Ferguson 510 maaidorser.

image
Een RVV rooier op een lokale tentoonstelling in die tijd. Waarschijnlijk de ZLM Tentoonstelling. Beide rooiers hadden hetzelfde probleem: Onder natte omstandigheden leverde de riemaandrijving met variator niet genoeg tractie en, waar haal je op termijn voldoende sloopmachines vandaan.

image
In 1972 besloten Riemens en Cammaert samen te gaan en zo ontstond de merknaam Riecam. De aandrijving werd volledig hydraulisch.

image
Een RVV SPH 120 rooier.

image
En een Riecam met driedubbellucht aan het werk in het natte najaar van 1974. Men kan gerust stellen dat mede door de ontwikkeling van deze werktuigdragers met 6-rijïge rooisystemen de meeste bieten in het zuidwesten gerooid konden worden. De 1 en 2-rijers bleven in de schuur staan.

image
Vanaf begin jaren 70 werd bij Riemens ieder jaar een kerstshow georganiseerd. Deze werd altijd druk bezocht en ze stond in de regio bekend als de kleine RAI. Dit was de show van 1983, ook te zien aan de automodellen.

image
In 1981 haalde een aantal mensen, waaronder Kees Riemens, het fenomeen trekkertrek naar Zeeuws-Vlaanderen. Zo kwam het dat op de show van 83 een stand stond speciaal om deze sport te promoten. Met als resultaat dat enkele Belgische klanten van Riemens vroegen om te helpen bij het organiseren van een wedstrijd.

image
Er werden al snel een tiental specials gebouwd en die moesten ook getest worden. Dat gebeurde op zaterdag, achterop het terrein bij Kees Riemens. Bij gebrek aan een sleepwagen werd de Atlas gebruikt. Een prachtige tijd waar ook Kees deelgenoot van was.

image
We kijken verder op de show.

image
In 1980 verkreeg het bedrijf het dealerschap van International voor Zeeuws-Vlaanderen.

image

image

image
De loods met gebruikt materieel.

image

image

image
Op verzoek van een klant werden enkele knikdumpers gebouwd met als krachtbron een Belarus. De naam RVV betekent volgens Kees: Riemens Ver Vooruit.

image

image

image
Een detail: Verbetering aan een Moreau zwadrooier.

image
Met ertussen een MB Trac waar Riemens inmiddels dealer van was.

image
Een prototype van een 3-rijïge Riecam aardappelrooier. Voor zover bekend is het hierbij gebleven.

image
De werktuigdrager werd zodanig verbouwd door achter kleine wielen (11-28) te monteren zodat de aardappelen over de gehele breedte naar achteren getransporteerd konden worden.

image
Later werd een 4-rijïge AVR rooiunit onder een gangbare werktuigdrager gemonteerd. Echter, de productstroom moest dan worden versmald om onder de achteras door te kunnen en dat was geen succes.

image
Een demo van een MB Trac 1000 met Kuxmann kalkstrooier.

image
Atlas AB 1302.

image
Begin jaren 80 werd gedemonstreerd met een International Axial-Flow 1450 maaidorser.

image
Een prachtige maaidorser met capaciteit, maar het stro kwam er veel te beschadigd uit en als een worst. Niet goed voor Nederlandse omstandigheden.

image
De eerste Riecam bunkerrooier gebouwd door loonbedrijf De Regt uit Biervliet, met ondersteuning van mechanisatiebedrijf Riemens en Carly van de Vijver; een bekende techneut op hydrauliekgebied. Hij staat hier naast de rooier te kijken.

image

image
Riemens deed ook veel aan de ontwikkeling en het mechaniseren van de vlasteelt. Een voorbeeld hiervan is de Vermeer rollenpers, die aangepast werd om vlas uit het zwad te rollen. Een systeem dat vandaag de dag nog wordt toegepast.

image
Diverse erwtendorsers (of mobiele viners) werden bij Riemens omgebouwd voor het dorsen van bruine bonen. Eerst FMC en Herbort, later Ploeger.

image
De zeefkasten van de eerder gesloopte M103 maaidorsers werden hiervoor gebruikt.

image
Ooit gezien in Frankrijk op een demo: Een prototype vlaszwadkeerder die de productie nooit haalde. Dat kan dus ook.

image

image

image
Het woord innovatief was in 1947 nog niet uitgevonden maar in al die jaren zeker van toepassing op dit mechanisatiebedrijf. Na 75 jaar en 3 generaties Riemens gaat het vanaf 1 januari 2023 verder onder leiding van CNH dealer Vermeulen BV uit Oostburg.

REACTIES

comment Door bolinder op zondag 8 januari 2023 16:54 quote
Ja ook weer voorbij prachtige serie maar weer een bedrijf minder maar gelukkig gaat het via een ander wel door zodat het geen directe gevolgen voor klanten en medewerkers heefd.
comment Door Verplanke op maandag 9 januari 2023 22:37 quote
Mooie reportage. Ik zag veel foto's voorbijkomen die ik nog nooit had gezien. Die Vicon trommelschudder op de foto in de showroom hadden wij toen gekocht en we hebben 'm nog steeds.
comment Door niewiem op dinsdag 10 januari 2023 07:33 quote
Geweldige serie.Dit soort pioniers ( zoals ook Kurstjens Grubbenvorst ) hebben een grote invloed gehad op de landbouw.Hier hebben wij ook lang 2 Riecams gehad in de aardappelen. Eentje versmalde ook tussen de grote achterwielen en gaf daardoor veel rooibeschadiging en je moest er langzaam mee rijden. De andere (we noemden hem Brutus ) had 4 kleine achterwielen en de stroom aardappelen kon over de volle breedte naar de afvoerband getransporteerd worden. Dat werkte veel beter.Cool Smile
comment Door ThijsAG op dinsdag 10 januari 2023 11:40 quote
Prachtig!
comment Door KeesdeNood op dinsdag 10 januari 2023 16:21 quote
Bedankt Corne ,Marc,Ed en Thijs en ik kan jullie vast verklappen er komt nog meer moois uit deze pijplijn .

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.