FOTO'S VAN KEES DE NOOD II
Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 17 december 2022 14:00
Knolselderij is een echt wintergewas dat als een van de laatste van het land gaat. In november bekeek Kees de oogst bij het gespecialiseerde bedrijf Iltom in Sluis. Zij gebruiken een aangepaste Agrifac bunkerrooier voor de oogst.
Iltom huurt losse percelen. Om de inrit te sparen worden rijplaten gelegd.
Een John Deere 6155R met Larrington kistenwagen brengt een vrachtje weg.
Meerdere van deze combinaties reden mee. Ernaast de nieuwe Agrifac Exxact OptiTraxx die twee oudere Cebeco/Agrifac ZA 215 EH rooiers vervangt.
De machine rooit alleen knolselderij en is daarom op tal van punten aangepast om het product minimaal te beschadigen.
Meest opvallend is toch wel de bijrijder die op een hydraulisch zwenkbare stoel zit om de kisten optimaal te kunnen vullen.
De losband heeft een extra knik gekregen om de valhoogte te beperken.
Bijrijder Mark heeft een thermisch pak aan en de stoel is verwarmd. Koud krijgt hij het niet en bij regen wordt er niet gerooid.
De rooier staat op 70cm brede Zuidberg rupsen. Zo loopt hij stabieler onder nattere omstandigheden, wat belangrijk is ivm rooibeschadigingen en de bediening van de losband.
JD 6170R? met Larrington kistenwagen.
De hydraulisch bediende valbreker.
De watertank met schuif staat paraat.
Op het erf van het bedrijf in Sluis staan veel lege kisten te wachten om gevuld te worden.
Met twee heftrucks, allebei met een dubbel vorkenbord, kunnen de kisten snel gelost en geladen worden.
Een lading is binnen no-time gelost.
De kisten worden vooraf klaargezet en weer snel op de wagen gestapeld.
De knollen gaan direct de koeling in.
Loonbedrijf Brasser en Van de Sluis aan het bieten rooien en spitzaaien.
Akkerbouwer Stan Sturm uit Waterlandkerkje aan het ploegen.
Met een New Holland T6080 en opvallende Kverneland LD-FR 100 2-schaar duwploeg en 4-schaar LB 100 achter.
REACTIES
Prachtig die Knolselderij reportage maar ben niet direct jaloers op dat werk als je de afgelopen week deze temperatuur hebt en het moet door. heb zelf deze week een paar keer op de vrachtwagen gereden en dan heb je alle comfoor allen de gladheid is je vijand en deze mensen hebben kou gladheid en verder ongemak van vorst hulde voor hun en kees wederom een prachtige reportage.
bolinder schreef:
Prachtig die Knolselderij reportage maar ben niet direct jaloers op dat werk als je de afgelopen week deze temperatuur hebt en het moet door. heb zelf deze week een paar keer op de vrachtwagen gereden en dan heb je alle comfoor allen de gladheid is je vijand en deze mensen hebben kou gladheid en verder ongemak van vorst hulde voor hun en kees wederom een prachtige reportage.
Knolselderij kan niet tegen vorst dus die is hopelijk al uit de grond Corné toen het nog iets warmer was.
Hier wat verderop staat nog knolselder, maar is afgedekt met folie. Er is al een deeltje gerooid. Helaas nog niet gezien hoe ie gerooid wordt. Die duwploeg lijkt me toch maar 2 scharen te hebben

Niels en Corne de knolselder was er inderdaad voor de vorst uit ik meen op 10 dec.
En de duwploeg heeft idd maar 2 scharen.
En de duwploeg heeft idd maar 2 scharen.
Zo te zien zit de "bijrijder"niet vast met een veiligheidsriem of iets dergelijks of een beugel voor hem langs, je moet er toch niet aandenken dat hij uit de stoel valt of glijdt en dan onder de rups door!
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item?
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item?
evert schreef:
Zo te zien zit de "bijrijder"niet vast met een veiligheidsriem of iets dergelijks of een beugel voor hem langs, je moet er toch niet aandenken dat hij uit de stoel valt of glijdt en dan onder de rups door!
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item? Het rooien van knolselderij gebeurt vaak onder nattere omstandigheden wanneer de rooier hooguit 1 km/u rijdt dus heel onverwachte bewegingen zal de rooier niet maken. De kistenwagens hebben een klemsysteem aan de achterkant die de hele lading vastdrukken tegen het kopschot. Op de foto's van de achterzijde kun je het zien.
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item? Het rooien van knolselderij gebeurt vaak onder nattere omstandigheden wanneer de rooier hooguit 1 km/u rijdt dus heel onverwachte bewegingen zal de rooier niet maken. De kistenwagens hebben een klemsysteem aan de achterkant die de hele lading vastdrukken tegen het kopschot. Op de foto's van de achterzijde kun je het zien.
Weer een mooie serie, Kees. Toen wij nog wortelen hadden hebben we aan de zijkant kleine lipjes gelast zodat ze nooit naar de zijkant weg konden glijden.


niewiem schreef:
Weer een mooie serie, Kees. Toen wij nog wortelen hadden hebben we aan de zijkant kleine lipjes gelast zodat ze nooit naar de zijkant weg konden glijden.
Bedankt Ed maar de kisten kunnen zijdelijks ook niet weg er is een opstaande kant van 3 cm hoog over de gehele lengte.


Ik kan op de foto geen opstaand randje zien maar zal er dan wel zitten, maar bij een ongeluk zegt dit randje niets, daar klappen de kisten zo over heen.
Wat de stoel betreft, 1km. per uur is een kwart meter per seconde, en de afstand tot de band is een halve meter?
Dus als de extra man zich even verzet en er toevallig klei op de schoen zool zit en de man weg glijdt kan de bestuurder van de rooier nooit meer op tijd reageren!
Nooit ervan uitgaan dat het altijd goed gaat, dit hebben al veel mensen moeten betreuren.
En dan nog iets heel anders, als deze constructie door de eigenaar is aangebracht, dan geldt misschien de CE keur van de machine niet meer.
Wat de stoel betreft, 1km. per uur is een kwart meter per seconde, en de afstand tot de band is een halve meter?
Dus als de extra man zich even verzet en er toevallig klei op de schoen zool zit en de man weg glijdt kan de bestuurder van de rooier nooit meer op tijd reageren!
Nooit ervan uitgaan dat het altijd goed gaat, dit hebben al veel mensen moeten betreuren.
En dan nog iets heel anders, als deze constructie door de eigenaar is aangebracht, dan geldt misschien de CE keur van de machine niet meer.
Evert, er is geen opstaande rand aan de achterzijde zit het klemsysteem de wagen is vlak. CE-keur geldt ook niet meer als je wielen wisselt dus in principe is dat waardeloos voor de landbouw. Neemt niet weg dat je altijd heel serieus moet omgaan met de veiligheid!
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.