FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: KMWP I
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 30 januari 2022 14:00
De Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder is niet alleen een van de grootste landbouwbedrijven in ons land, met zijn 213 jaar is het ook een oud bedrijf met een enorme historie. In deze eerste serie zien we de mechanisering voor en na de oorlog.

Het plaatsje Wilhelminadorp op Zuid-Beveland waar traditioneel mensen woonde die werkzaam waren op het landbouwbedrijf.

Aan het begin van de 20e eeuw schafte het bedrijf twee stoomvoertuigen aan met een kabellier. Hiermee kon een cultivator heen en weer worden getrokken over het land.

Verder werd het landwerk gedaan door paarden, waarvoor een eigen manege aanwezig was.

Nogmaals Wilhelminadorp waar de hoofdvestiging nog altijd is gevestigd.

Controle van de tarwe. Let op de enorme lengte van het gewas.

Al snel kwamen er zelfbinders op het bedrijf. Eerst achter paarden, later trekkers. Hier een John Deere model R met Thermaenius getrokken maaidorser.

Enkele van deze trekkers werden via de Marshallhulp verkregen.

Een Allis-Chalmers met maaibinder tijdens de schaft.

Poseren met schoven haver.

De 'WP' had veel Fordson Major Diesel trekkers in gebruik. Op de foto's uit eind jaren 50 en in de jaren 60 kom je ze bijna altijd wel tegen.

Graanzakken laden met de hand.

Tarweschoven op hokken zetten.

Een mooie periodische foto. Poseren tijdens het ploegen met een Caterpillar rupstrekker.

Nogmaals de stoommachines met cultivator. Hiermee werd niet alleen de stoppel bewerkt maar ook braakliggende grond onkruidvrij gehouden. Zo konden de machines toch behoorlijk wat uren maken op jaarbasis.

Ook voor het dorsen van het graan in de wintermaanden werd stoom gebruikt.

Zo te zien dezelfde machine.

Dit moet destijds een bekend gezicht zijn geweest voor de wintermaanden.

Een groot succes was het land bewerken met stoommachines destijds niet. Zodra er trekkers uit de VS kwamen werden deze ingezet.

Controle van aardappelen.

Laden van suikerbieten. De paarden wachten gedwee.

En afvoer met een JD model R.

Of een Caterpillar D2 zodra het natter wordt. Let ook op de getimmerde cabine.

Zo te zien had de Caterpillar D6 al een zelf gebouwde stalen cabine. Met zware zigzag eggen wordt het land klaargelegd, waarschijnlijk voor aardappelen.

Een JD R met meerdere zigzag eggen.

Toen begin jaren 50 de zelfrijdende maaidorser in beeld kwam was het bedrijf er uiteraard snel bij. Meerdere Munktells MST 94 machines werden aangeschaft.

Direct al met een graantank, voor die tijd nog vrij bijzonder.

De motor links achter de chauffeur.

Graan lossen in de put.

Het stro wordt geperst door een Fordson E1A Major met International McCormick 55 W pers.

Een opraappers met een eigen motor.


Het persen van koolzaadstro.


Later kwam er een aftakas-aangedreven opraappers achter de Fordson Major. Een New Holland Super Hayliner 78.

Een kipbaar karretje werd geconstrueerd waar de balen door een persoon werden opgestapeld.

Het resultaat scheelt veel handwerk.

Met een flinke afschuifvork aan de voorlader kunnen de stapels worden opgeladen.


Deze was ook uitwisselbaar voor palletlepels om kuubskisten mee op te pakken.

Het transport van de balen werd nog wel met paarden gedaan.


Net als het transport van aardappelzakken.
REACTIES
Prachtig de paarden werden lang gebruikt omdat dat een man uitspaarde bij simpel werk op je stemgeluid gaan ze lopen of stoppen ze en dat werkte in die tijd nog niet met trekkers die reden door als je stop riep en verder weer een kolfje naar mijn hand dat Munktell de eerste was Kees Vermue heefd via Kuiken veel geleverd aan de Wilhelmina-Polder en het vliegtuig kon daar makkelijk landen voor de service(ons geschoold personeel is vliegensvlug want ze wachten nooit voor Pond of Brug) heel mooi.
Bedankt Corné voor de toevoegingen, interessante historie.
Prachtige serie ben benieuwd naar de volgende .

VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.