FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: ARIE MARCUSSE II
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 8 november 2020 14:00
In de eerste fotoreportage zagen we hoe loonbedrijf P.J. Marcusse uit het Zeeuwse Wissenkerke zich ontwikkelde. In deel 2 gaat de mechanisatie steeds verder door en zien we ook de grondverzet tak steeds verder uitgroeien met nieuwe machines.

De vorige serie sloten we af met een verhaal over de vlasteelt. Kees schreef dat de vlasteelt, en vooral de oogst, tot de jaren 70 zeer arbeidsintensief was. Het IMAG deed daarom veel onderzoek naar het mechaniseren hiervan. Eén van de leden van de vlaskern waar loonbedrijf Marcusse het werk voor deed, had goed contact bij het IMAG. Zo kwam het dat er op Noord-Beveland prototypes getest werden.

Een vlastrekker.

In een latere serie komen we hier uitgebreid op terug, zoals deze machine van Borga.

Het opsplitsen van de rijen.


Persen door een Fiat met Howard Big Baler.

In 1975 werd een zelfrijdende Riecam wagenrooier gekocht voor de prijs van 15.800 gulden. Daar koop je tegenwoordig weinig bietenrooier meer voor.

Bouw van een nieuwe schuur waar we eerder ook al wat van zagen.


|n 1983 kwam er een nieuwe Hoegen Dijkhof veldspuit op deze Fendt GT werktuigdrager.

Fiat-Allis FR9 shovel.

En ook het trekkerpark is in 1985 volledig Fiat. In 1973 werd de eerste Fiat trekker gekocht.


In 1986 werden 2 Fiatagri Laverda 3750 maaidorsers gekocht.

Ook was er nog een Fortschritt E512 op het bedrijf.

Eén van de Fiats met een Vicon Monopill bietenzaaimachine.


Dezelfde trekker met een Gallignani pers.

Uien zaaien met een Accord Miniair precisiezaaimachine.

Fiat met een opvallende New Holland balenverzamelwagen.


Opsomming van de werkzaamheden.

De Fiat-Allis shovel samen met een Werklust.

En twee Liebherr mobiele kranen.

Een nieuwe Liebherr 900.

In de jaren 80 werden er veel erwten geteeld dus kwam er een International McCormick zwadmaaier op het bedrijf.

Teunisbloemen werden in die tijd gebinderd en de schoven te drogen gezet in het land (in stuiken). Vervolgens werden ze op het land gedorst.

De Fiat 60-90 is een heel stuk nieuwer dan de IH maaibinder die erachter hangt.

Na de eerste Riecam bietenrooier in 1975 kwam er in 1987 een nieuwe Riecam RBM 230 wagenrooier.


Brand in een, gelukkig, apart staande loods in 1988. Alles wat erin stond ging helaas verloren.



Gezellig aan de koffie tegen een vlasschelf aan.

De schoven vlas laden op vrachtwagens.


Een commissionair voor vlas was De Nood en Pouwer. Zij hadden ook een eigen vrachtwagen.

Een Vicon Acrobaat werd aan de Liebherr kraan gemaakt om steile dijken te kunnen hooien. Deze waren eerst met de hand gemaaid.



Een fronthef werd op de Fiat 680 gebouwd.


Het allereerste Fiat trekkerpark.

Rijenfrezen met een Rumptstad hakenfrees.

Massey Ferguson 135? met voorlader en spuittank.

Schoffelen met een Fiat 480 en Steketee schoffelmachine of kapmachine in het Zeeuws.

De Fiat 480 nu met een Stegsted zaaimachine.


Fiat 750 DT.

REACTIES
heel mooi als je dan ziet dat Hoegen-Dijkhof en Cebeco(centraal-bureau) zo groot zijn geweest in de landbouw en ze zijn gewoon verdwenen dan zie je hoe snel het kan gaan en ze hadden echt niet de slechtste merken maar hebben toch op een gegeven moment de handdoek in de ring moeten gooien.
Hoegen Dijkhof is een triest verhaal Corné maar Cebeco bestaat nog steeds. Het bedrijf focust zich alleen op gewasbescherming. Ik denk dat ze hebben gerealiseerd dat hier meer mee viel te verdienen dan machines verkopen?
Mooie Fiat serie.
Of aardappelprojecten in Kazachstan en Oezbekistan, Niels.Inderdaad weer een prachtige serie.


Prachtige serie over de Zeeuwse landbouw, ook mooi dat ze zoveel foto's nog hebben, mooie serie
Bedankt Heren voor jullie reacties.
Laatst aangepast door: Niels op maandag 9 november 2020 20:11.
Laatst aangepast door: Niels op maandag 9 november 2020 20:11.
Zo'n new holland balen verzamelwagen rijdt hier ook nog in de polder in de zomer. in een mum van tijd laadt je dan toch 120 balen in je eentje op zonder een druppel zweet.
In amerika veel van zulke als zelfrijder gezien, maar ja alles is daar bigger en better haha.
In amerika veel van zulke als zelfrijder gezien, maar ja alles is daar bigger en better haha.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.