FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM. VISSER
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 10 mei 2020 14:00
Een prachtige oude fotoserie schotelen we jullie voor op deze zondag. Daarvoor reizen we af naar het Zeeuwse dorpje Colijnsplaat, waar loonbedrijf Visser was gevestigd. Vanaf de jaren 50 zien we de mechanisatie zich ontwikkelen.
Het verhaal start eigenlijk met deze foto, afkomstig uit het blad LandbouwMechanisatie. In het julinummer van 1955 stond deze Oliver 88 met kenteken K-19851. Kees de Nood werd nieuwsgierig en zocht het kenteken (K staat voor Zeeland) op op de website Kentekens Zeeland. De eigenaar bleek Marien Visser uit Colijnsplaat te zijn. Een onbekende naam voor hem. Corné Goedhart ging op onderzoek uit en vond de zoon van Marien, Adrie Visser. Deze man had nog een prachtige serie oude foto's van het loonbedrijf van zijn vader.
Een luchtfoto van de boerderij van de familie Bom uit Colijnsplaat. Een bekende boerderij in Zeeland en ook daarbuiten want, dit is tegenwoordig proefboerderij De Rusthoeve. Marien Visser was hier bedrijfsleider aan het einde van de jaren 30 en begin jaren 40. Eigenaar Piet Bom deed ook loonwerk in die tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het niet toegestaan om zowel boer als loonwerker te zijn. Zo nam Marien Visser in 1942 de loonwerktak over van Piet Bom.
De eerste zelfrijdende maaidorser. Een Massey-Harris No. 21 van net na de oorlog. Hiervoor werd gedorst met een Borga combinatie, waar geen foto's van zijn.
De besproken Oliver 88 trekker aan het vlas trekken met een Union vlastrekker. Deze foto is begin jaren 50 genomen.
In het kader van de Marshallhulp kwamen veel Noord-Amerikaanse trekkers de oceaan over in de jaren 50. In Zeeland gebeurde dat nog eens extra, om boeren te ondersteunen na de watersnoodramp van 1953.
De enige kleurenfoto van deze trekker, voor de bedrijfsloods (achterste schuur rechts).
Een Fordson E27N 'blauwe reiger' met een opgebouwde Hume zwadmaaier bezig erwten te maaien. De wielen werden op breed spoor gezet om plaats te maken voor de chauffeur, die de machine bediende én de trekker bestuurde. De tweede man reed de trekker weer vooruit, en zo werd vanaf 1 kant gemaaid. Ook waren 2 mensen vereist om de zwadmaaier op te heffen. Deze trekker had immers nog geen hefinrichting. Een derde man was soms vereist om verstoppingen op te lossen met een hooivork.
Het team van 3 aan het werk.
Onder de erwten is karwij als tweede vrucht gezaaid. Karwij is een traag groeiend tweejarig gewas dat onder erwten of blauwmaanzaad wordt geteeld.
De bedrijfswagen van Visser. een Dodge WC51 jeep, die na de oorlog door de Geallieerden beschikbaar werd gesteld in het kader van de wederopbouw van Nederland.
Deze Caterpillar D2 was al voor de oorlog op het bedrijf aanwezig. Zoals zoveel trekkers in die tijd kreeg ook deze een zelfgebouwde houten cabine aangemeten, zodat op de koude winterdag tot enigszins comfortabel geploegd kon worden.
Tijdens de oorlog liep de motor in de soep. Bij de scheepswerf De Koninklijke Schelde in Vlissingen werd getracht nieuwe bussen te draaien. Dit lukte niet, waardoor de D2 aan de kant werd gezet. Na de oorlog werd hij met onderdelen uit Amerika weer gerepareerd en deed hij nog vele jaren dienst. Deze foto's zijn in 1964 gemaakt.
De trekker in het voorjaar aan het werk. Hij is uitgerust met een 'toolbar' en 3 kromtandeggen. Een flinke werkbreedte voor deze trekker, die toch maar een kleine 40 pk levert. Zo te zien was ook dit een hard en droog voorjaar, want op de eggen liggen houten tandslepers en zakken met zand.
Aardappelen planten met een Massey Ferguson 35 en 3-rijïge Cramer plantmachine halfautomaat. Op de machine staat een man met voorkiembakjes om de corrector te vullen.
Dezelfde trekker is hier bezig met een flinke schotelstrooier met 12 schijven (werkbreedte 6 meter).
De MF 35 aan het rollen met een set cambridgerollen. Op de achtergrond molen De Oude Molen van Colijnsplaat.
Dezelfde molen op de achtergrond en hetzelfde bedrijf. Echter, nu een Lamborghini trekker die met een glad rolblok bezig is. Deze foto werd dit voorjaar gemaakt.
We tellen augustus 1964 en er wordt tarwe geoogst door een nieuwe Claeys M103 maaidorser. Bijzonder is dat deze zowel links als rechts een opzakinrichting heeft. Waarom dat is weten we niet. Het bedrijf had 2 van deze combines.
Stro persen, eveneens in augustus 1964, met een Fordson Major Diesel en een New Holland Hayliner 268 opraappers. Achter het stuur zoon Adrie. Let ook op de dichter onderzijde bij de bestuurders voeten. Dit is onderdeel van een cabine, waarvan je zo meer ziet.
De tweede Claeys M103 van het bedrijf zien we hier aan het erwten dorsen uit de ruiter. Deze heeft alleen aan de rechterzijde een opzakinrichting.
Aardappelen rooien in oktober 1964. In dit jaar werden veel foto's gemaakt op het bedrijf. We zien een Same 240 DT met een Amac C2 aardappelrooier. De Same is uitgerust met een Britse Winsam-cabine, die veel op MF en Fordson trekkers werden gebouwd.
Ernaast rijdt Een Ferguson FE 35 'Goudbuik' met een 5 tons Spijkstaal kipper. Ook is voorzien van een Winsam-cabine.
En ook de Fordson Major krijgt voor zijn herfst- en winterwerkzaamheden een Winsam-cabine aangemeten. Erachter hangt een Stoll C45 bietenrooier.
De rondgaande opvoerband is nog met kettingen uitgerust op dit model. Begin jaren 50 startte Hoegen Dijkhof met de import van Stoll. De machines werden echter fors aangepast om ze geschikt te maken voor Nederlandse omstandigheden.
Goed zicht op de Ferguson FE 35 met Winsam-cabine terwijl de MF 35 met voorlader bieten aan het laden is.
In juli 1967 zijn de M103 combines inmiddels ingeruild voor 2 New Holland Clayson M140 combines. Zo te zien met een 17 voet (5,10m) maaibord. Voor die tijd een hele breedte. Beide hebben een opzakinrichting omdat graszaad in die tijd nog meestal in zakken geleverd werd.
We zien beide M140's aan het werk op hetzelfde perceel graszaad.
En hier eindigt ons ook verhaal. De machines werden gebruikt op het eigen bedrijf en voor loonwerk. Dit stopte toen de familie Bom de boerderij verkocht en het de proefboerderij werd. Ook had Marien Visser geen opvolger. De Stichting ter exploitatie van de proefboerderij "Rusthoeve" werd al in 1947 opgericht en in 1970 richtte het bedrijf zich volledig op akkerbouwonderzoek.
REACTIES
Door bolinder op zondag 10 mei 2020 15:36
Heel mooi bij de M103 die staat te lossen zien we een Spijkstaal bandenwagen met kisten van de NOBECO Noord-Bevelandse Cooperatie (ze hadden hun eigen cooperatie) die ondertussen al lang in de CZAV is opgegaan.En op de volgende foto van de M103(achterkant) zien we een stukje Zeelandbrug die dan nog maar net open is(1965)of misschien nog wel in aanbouw is.
Door Niels (Administrator) op zondag 10 mei 2020 15:54
Bedankt voor de toevoeging Corné!
Door Verplanke op zondag 10 mei 2020 23:21
Schitterend om te zien. Vooral door de goede uitleg bij de foto's.
Door Niels (Administrator) op maandag 11 mei 2020 11:53
Verplanke schreef:
Schitterend om te zien. Vooral door de goede uitleg bij de foto's.
Alle eer voor Kees en zijn werk!
Alle eer voor Kees en zijn werk!
Door ErnstJan (Crewlid) op dinsdag 12 mei 2020 14:09
Ik zie veel vierkante foto's, doet me vermoeden dat de foto's op middenformaat zijn geschoten. Daar was toentertijd al serieus bezig met fotografie dan
Door Pascal op dinsdag 12 mei 2020 18:43
Wat een gave foto's! Bedankt voor het delen!
Volgens mij is het geen Winsam cabine, maar een cabine van SAVO uit Oudenbosch
Volgens mij is het geen Winsam cabine, maar een cabine van SAVO uit Oudenbosch
Door Niels (Administrator) op dinsdag 12 mei 2020 22:05
Bedankt Pascal en EJ, weer wat geleerd!
Door KeesdeNood op donderdag 14 mei 2020 17:01
Bedankt Marc ,ErnstJan , Pascal en Niels.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.