FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 01-1965

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 12 januari 2020 14:00

We springen naar 1965 met een wel heel bijzonder nummer van LandbouwMechanisatie. Het blad doet o.a. verslag van de Engelse Smithfield Show in Londen. Ford en MF hadden daar groot nieuws te presenteren en zij waren zeker niet de enige!
image
Hoofdredacteur Crucq besteed in zijn voorwoord alle aandacht aan de Smithfield Show die eind december in het fameuze Earls Court werd gehouden. Deze prachtige plaat toont hoe het Britse mechanisatieland er toen bij lag. Een groot aantal nieuwe trekkers werd gelanceerd in Londen, die tot op de dag van vandaag hun impact hebben op de sector. Wie zou dat in 1964 kunnen denken? De hoofdredacteur houdt het hoofd koel en spreekt van 'vrij wat nieuws'. Zeker ook de pakkensleden en laders hebben de interesse.

image
De totaal nieuwe Ford 6X-serie trekkers kwam op 4 verschillende stands terug. Naast Ford zelf toonde County, Roadless en Ernest Doe allemaal conversies gebaseerd op deze trekkers. Die van County trok veel aandacht. Het gaat om de 'County Super 4/5000', die later al snel werd omgedoopt tot het type 654. Ook Roadless toonde een omgebouwde 5000 met vierwielaandrijving en een hydrostatische transmissie. Ernst Doe bouwde 2 5000's aan elkaar en creëerde de Doe Triple D-150, met een vermogen van 130 pk. Van die laatste helaas geen foto's!

image
Maar, er is niet alleen nieuws uit Basildon. Ook uit Meltham is er nieuws. David Brown lanceert in Londen de rood-gele 770 met een 3-cilinder dieselmotor die 33 pk levert. Nieuw is ook de Selectamatic hefinrichting.

image
Ford en MF worden later apart behandeld. Ook waren veel nieuwe machines te zien. Onder andere op het gebied van maaitechniek. De hoofdredacteur vraagt zich ook af of de maaibalk definitief verleden tijd wordt, gezien de opkomst van alternatieven. Eén daarvan is deze Howard Haytimer die het gras tevens kneust.

image
Taarup kondigde de DCE 1500 veldhakselaar aan, maar toonde hem uiteindelijk niet op de Smithfield. De klepelmaaier kan door een pick-up en maïsbek worden verwisseld.

image
Ook heeft LM veel aandacht voor het verladen van baaltjes stro. Het Franse Gasgoigne heeft daarvoor deze bijzondere Rotolifter gebouwd, die de balen tot een hoogte van 2,10m brengt.

image
Nog een nieuwe machine van Howard is de Rotavator M100 en M130 voor gebruik met zeer zware trekkers. De 3,3m frees vraagt een 125 pk trekker.

image
In Engeland is het gebruikelijk om kunstmest toe te dienen bij het zaaien. International McCormick heeft daarvoor de S6-6 combi-zaaimachine ontwikkeld met 3,3 meter werkbreedte.

image
Deze Wallace Rotoridger is een 3-rijïge aanaarder met aangedreven schijven. Scharen maken de grond eerst los, die vervolgens verkruimeld wordt. De rijafstand is tussen 65-75cm verstelbaar.

image
Op het combinefront is er nieuws van Allis-Chalmers Gleaner. Zij toonde de Super C maaidorser met 10, 12 of 14 voet maaiborden. De machine heeft een 84 pk dieselmotor.

image
Een bekende maar niet erg populaire vinding is het verticaal opklapbare maaibord. Dit exemplaar is 14 voet waarmee de transportbreedte van 4,50 naar 3 meter wordt teruggebracht. Een echte internationale ontwikkeling. Het maaibord is een octrooi van Van der Lely uit Maasland, die wordt toegepast op de Duitse Dechentreiter maaidorsers. In Engeland worden deze onder de naam Fisher-Humphries verkocht.

image
Standen liet 2 nieuwe bietenrooiers zien. De Standen Solobeet is een 1-rijïge zelfrijder die een MF 35x als krachtbron gebruikt.

image
De Beetwin is een nieuwe 2-rijïge getrokken rooier.

image
Dit artikel gaat niet over suikerbieten maar over efficiency bij loonbedrijven. We zien een International McCormick met 12-rijïge precisiezaaimachine.

image
Deze foto van een Volvo A500 bietenrooier past er ook wel bij.

image
Om de efficiëntie te verbeteren wordt geopperd dat akkerbouwloonbedrijven ook werkzaamheden voor grasland aan kunnen bieden, zoals hakselen.

image
Het volgende artikel gaat wel over suikerbieten. LM bezocht rooidemonstraties in Groningen en Zeeland. Tijdens demonstraties in het Groningse Oldenhove en Zeeuwse Noordwelle was er veel aandacht voor de Volvo A500. Een vijzel voert het blad naar de zijkant. Zo worden 2 rijen van 6 samengevoegd.

image
Het zwad van 12 rijen bieten wordt opgeladen door een Hilleshög bietenlader.

image
De Stoll C35 aan een Volvo BM Boxer 350. Hoegen Dijkhof was sinds kort importeur van dit merk.

image
De Kleine rooier met een mechanische kiepbak. Deze werd in Noordwelle getoond. De bunker heeft een inhoud van 800 kilo.

image
Smederij Engelhage uit Zeerijp (Gr.) bouwde deze bietenbunker voor gebruik samen met een Vicon rooier. Let ook op de aangepaste uitlaat van de Massey Ferguson 65. De bodemketting wordt hydraulisch aangedreven.

image
Voor het afvoeren van bieten, en deze vervolgens op een hoge hoop te lossen, bouwde Spijkstaal deze enkelas kipper met een hoog scharnierpunt.

image
Een loofklapper aan de trekker gemonteerd.

image
Er zijn heel wat nieuwe trekkers te beschrijven aan de start van 1965, die allemaal in de laatste maand van het jaar ervoor zijn gelanceerd. Bolinder-Munktell introduceert het type BM Volvo 400, als opvolger van de 320. De trekker heeft een 3-cilinder dieselmotor die 45 pk levert.

image
Uiteraard alle aandacht voor de nieuwe Ford 6X-serie trekkers, die in Smithfield officieel het levenslicht zagen. De 5 nieuwe modellen (in Europa 4) worden wereldwijd verkocht. Daarmee wordt niet langer onderscheid gemaakt tussen Fordson en Ford trekkers. Volgens de fabrikant bieden de trekkers Engelse betrouwbaarheid en kwaliteit en het comfort bekend uit Amerika. Ze worden in Michigan, Basildon en Antwerpen geproduceerd. Hier het kleinste model: de 2000 Dexta met 34 pk.

image
De Ford 3000 Super Dexta heeft een vermogen van 44 pk. Nieuw is ook de Select-O-Speed 10+2 transmissie, waarmee rijdend en zonder te koppelen is te schakelen onder volle belasting.

image
Het type Ford 4000 Major met 52 pk. Helaas ontbreekt in het archief van de mooie 5000. Vanaf voorjaar 1965 zijn de trekkers leverbaar in ons land.

image
Aan het gemak voor de chauffeur is veel verbeterd, zoals een zwenkbare accu.

image
Maar, dat is nog niet alles. Op 2 december 1964 toont Brinkmann en Niemeyer de geheel nieuwe Massey Ferguson trekkers. Deze worden gebouwd in Coventry (de grootste trekkerfabriek ter wereld) en Beauvais (de grootste trekkerfabriek op het vasteland van Europa). Hier zien we de Franse MF 130 met 30 pk, als directe concurrent van de Ford 2000.

image
Uiteindelijk één van de meest bekende MF trekkers ooit: de 135. Hij levert 43,5 pk en moet daarmee het type 35x vervangen.

image
Als opvolger van de MF 65 is er de MF 165 met 58 pk. Alle nieuwe modellen hebben een 'Amerikaans uiterlijk' gekregen. Alle modellen zijn met de Multi-Power transmissie leverbaar, die het aantal versnellingen verdubbeld.

image
Tot slot is er de nieuwe MF 175. Qua basis gelijk aan de 165 maar met een zwaarder Perkins 4-cilinder 66,4 pk motor.

image
Same introduceert de nieuwe 450 V met een 4-cilinder V-motor die 50 pk levert.

image
Alsmede de Same Ariete. Een zeer zware trekker met maximaal 85 pk. De trekker heeft stuurbekrachtiging en de hef tilt 2.100 kilo.

image
Tijdens een show in Doetinchem toont Hoegen Dijkhof de nieuwe Hanomag Perfekt 400 in een nieuwe uitvoering. Het verschil is uiterlijk. De trekker is lager geworden.

image
Ook nieuwe is een gedragen veldspuit voor in de hef. De HD spuit heeft een 400 liter tank en 12 meter bomen.

image
Als eerste bedrijf in Europa heeft De Grontmij een automatische slotengraafmachine in gebruik genomen. De machine weegt 9 ton en kan sloten tot een diepte van 1,5 meter en breedte van 3,5 meter graven. Fabrikant Barber Greene Europe gaat de machine verder ontwikkelen. De machine wordt tijdens de ruilverkaveling in Heusden-Vlijmen ingezet en levert een besparing van bijna een half miljoen gulden.

image
Tot slot de Turner Hydramo taludmaaier uit Engeland, hier aan een MF 35. De machine maait 1,10m breed en kan 2,6m ver reiken.

REACTIES

comment Door bolinder op zondag 12 januari 2020 15:10 quote
Prachtige serie wederom en mijn Volvo hart ging weer een beetje sneller kloppen.
comment Door xc70 op zondag 12 januari 2020 19:19 quote
knappe reeks Cool
comment Door niewiem op maandag 13 januari 2020 07:22 quote
Schitterend,Niels. Ook mijn Ford 5000 hart ging wat sneller kloppen. Jammer van die ontbrekende foto.Smile
comment Door KeesdeNood op maandag 13 januari 2020 17:02 quote
De Smithfield show dat roept weer herinneringen op, een keer bezocht begin jaren 70. Een 3 daagse busreis met mensen uit Zeeland en West Brabant.Loveit Loveit

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.