FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 07-08-09 1966
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 8 december 2019 14:00
Begin dit jaar publiceerde we regelmatig een fotoreportage met oude foto's van vakblad Landbouwmechanisatie. Die draad pakken we nu weer op, met de nummers juli, augustus en september van 1966. Een prachtige reis in de tijd.
Een uitgebreid artikel in het julinummer staat stil bij de trekkrachtmetingen bij pakkenverzamelaars achter opraappersen. Eén van de metingen werd uitgevoerd bij deze B.Z.B bemande pakkenslede.
Een Cook automatische pakkenslede die 8 balen in dwarszwaden afzet.
Een Borga pers die is uitgerust met een goot om 4-wielige wagens te laden. De hoogst gemeten trekkracht van deze wagen was 500 kilo bij een lading van 2.133 kilo (89 pakken).
De Van Driel pakkenslede achter een New Holland pers.
Blijvend bij het onderwerp stro is deze nieuwe Cook klemlader uit Engeland, die wordt geïmporteerd door Schipper N.V. uit Goes. Hij hangt aan een voorlader op een Massey Ferguson 35.
Een ander oogstgerelateerd onderwerp is het 'stukslaan en verdelen van stro'. Daar is deze aangepaste maaikneuzer voor bedoeld.
In het artikel 'Heeft machinaal looftrekken nog toekomst?' wordt stilgestaan bij de loofdoding in aardappelen. Deze vlammenspuit wordt als mogelijk alternatief voor looftrekkers gezien.
De Olu looftrekker in actie.
Verder met het nummer van augustus. Helaas heb ik (Niels van der Boom) dit nummer niet in mijn collectie. De bijschriften zijn daarom iets kariger. We zien in ieder geval een 1-rijïge Krakei wagenrooier die de aardappelen in een Schuitemaker zelflossende wagen lost.
'Smeson' staat er op deze zwenkbare transportband met transporteur van fabrikant Douw? Deze wordt net onder een Spijkstaal zelflossende wagen gereden. Aan het nummer op de wagen te zien, en de bouw van de schuur, lijkt het erop dat dit op de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen is.
Ploegen en vorendrukken in 1 werkgang.
Een getrokken pakkerwals achter een Rumptstad 5-schaar ploeg.
Een Massey Ferguson 100-serie met pakkerwals voorop.
Een hele combinatie van rollen.
Een BAV aardappelrooier met zwad afleg functie.
Voorraadrooien, waarschijnlijk pootaardappelen.
De zwaden opladen met een andere BAV rooier.
Een Vicon balentransporteur aan het werk.
De fabriek van Fiat in Turijn.
Onderdelenmagazijn.
Automatische lakstraat.
Het septembernummer trapt af met deze foto van de aardappeloogst. Gezinsarbeid bij de aardappeloogst in de N.O.P. zo luidt het bijschrift. Hij prijkt op de kaft en deze foto is gemaakt door U.D. Kalverkamp.
Het hoofdartikel gaat deze maand over transportwerk bij het oogsten van suikerbieten. Er worden 4 methoden van rooien en afvoeren vergeleken. Bijzonder is deze 3-wielige Solobeet zelfrijder van de Engelse fabrikant Peter Standen. De bunker meet 2.500 kilo en als aandrijfunit is een MF 35 gemonteerd.
Verreweg de meeste bietenrooiers rooien halverwege de jaren 60 nog 1 rij. Zo ook dit systeem van Vicon met een verzamelbak boven de trekker. In dit geval staat er een Fiat 312R tussen. De bunker is geconstrueerd door Schipper N.V.
Als het om capaciteit gaat kan niets tippen aan de BM Volvo A500. Hiermee is een capaciteit van 1 hectare per uur mogelijk (bij 60 ton/ha bruto), waarmee maar liefst 7 Vicon rooiers vervangen kunnen worden. Echter, hiervoor zijn afhankelijk van de transportafstand wel 7 chauffeurs nodig.
Dit systeem behaalt zijn capaciteit dankzij deze Överum bietenlader die met 10 km/u zijn werk kan doen.
We zien hier een Nuffield met enkelas BAV? kipper in actie van loonbedrijf Van Unen uit Emmeloord.
In de categorie Handel en Industrie een vermelding voor Same-importeur Cebeco. Zij zijn nu importeur geworden voor Baas voorladers. Hier uiteraard aan een model Atlanta uitgerust met messenbalk.
Op 12 augustus 1966 heeft landbouwmechanisatiebedrijf Hulst in De Krim een vestiging geopend in een boerderij. Dit bedrijf heeft het Massey Ferguson dealerschap voor zuidoost Drenthe en noordoost Overijssel.
Deutz kan de D8005 sinds kort met vierwielaandrijving leveren.
REACTIES
Door bolinder op zondag 8 december 2019 15:49
Prachtig Schipper in Goes was dealer van Fiat en was bijna naast de Vicon fabriek in Goes gevesticht vandaar dat zij altijd probeerden om op een demonstratie etc een Fiat trekker samen met een Vicon te tonen.
Door KeesdeNood op zondag 8 december 2019 16:21
Prachtig Niels maar 1 Ha /uur met de Volvo vergeet het maar 3,5 / 4 ha per dag . Reken maar uit rooi snelheid 1,5/ 2 Km / uur hoog uit .
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit.
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit.
Door modest op zondag 8 december 2019 18:50
Mooi, vroeger ook vaak in zo'n magazines zitten snuffelen bij mijn grootouders. 'Boerderij' noemde het.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 8 december 2019 20:02.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 8 december 2019 20:02.
Door Niels (Administrator) op zondag 8 december 2019 20:02
KeesdeNood schreef:
Prachtig Niels maar 1 Ha /uur met de Volvo vergeet het maar 3,5 / 4 ha per dag . Reken maar uit rooi snelheid 1,5/ 2 Km / uur hoog uit .
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit. Ja zo stond het in de LandbouwMechanisatie Kees.
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit. Ja zo stond het in de LandbouwMechanisatie Kees.
Door manus op zondag 8 december 2019 21:16
Mooi om dit te zien, heb er ook verschillende in de verzameling.
Door KeesdeNood op zondag 8 december 2019 21:40
Niels schreef:
[..]
Ja zo stond het in de LandbouwMechanisatie Kees.
Dat neem ik graag aan maar je weet papier is geduldig.
En ik heb het zelf ervaren .
En ik heb het zelf ervaren .
Door Niels (Administrator) op maandag 9 december 2019 10:11
KeesdeNood schreef:
[..]
Dat neem ik graag aan maar je weet papier is geduldig.
En ik heb het zelf ervaren .
Misschien sloeg die 1 hectare per uur alleen op het laden? Ik zal het nog eens bestuderen.
En ik heb het zelf ervaren .
Misschien sloeg die 1 hectare per uur alleen op het laden? Ik zal het nog eens bestuderen.
Door niewiem op vrijdag 13 december 2019 07:43
Tja, 10 km per uur met een breedte van 3 meter is 3 ha per uur,Niels. Theoretisch natuurlijk.
Door KeesdeNood op vrijdag 13 december 2019 17:42
niewiem schreef:
Tja, 10 km per uur met een breedte van 3 meter is 3 ha per uur,Niels. Theoretisch natuurlijk.
Ja Ed zie je het al voor je halverwege de jaren 60 met een trekker van 50 pk toen heel wat , met 10 Km /uur door het land nog iets aandrijven op de aftakas b.v een zwad van 12 rijen bieten laden en een boer er naast rijdend met zijn Ford Dexta met 5 T kipper.
Door chrisknijnenburg op zondag 22 december 2019 17:38
Ook weer mooie reeks.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.