FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 29-10 I

Door Niels in Agrifoto Foto's, vrijdag 30 december 2016 19:00

Twee bijzondere taferelen zien we in Flevoland eind oktober. Om te beginnen was de Fendt 1050 Vario twee dagen in de polder. Die zie we bij Van Werven diepspitten. Bij het bekende bedrijf ERF was ondertussen ook genoeg spektakel in de maïs te zien.
image
Van Werven uit Oldebroek/Biddinghuizen had twee dagen de demo Fendt 1050 Vario te leen. De trekker werd direct gebruikt voor de Imants diepspitmachine.

image
Daar kon hij zijn 500 pk wel in kwijt.

image
Normaal gebruikt Van Werven hiervoor een Fendt 936 die nog wat extra vermogen heeft en rond de 400 pk levert. De 1050 gebruikt bijna 100 liter brandstof per uur maar rijdt wel ruim tweemaal zo hard als de 936. 1,6 km/u!

image
De grond wordt ruim een meter diep gespit om storende lagen op te breken en lichtere grond naar boven te halen.

image

image

image

image

image

image

image
De voorspatborden waren de dag ervoor verwijderd om te kunnen diepploegen. Een andere klus waar deze trekker zich nuttig mee kan maken.

image
Er hoefde maar een klein stukje gespit te worden die ochtend. De rest van de kavel was al gedaan.

image

image
Maïs transport door agrarisch transportbedrijf Mostert & Van de Weg uit Nijkerkerveen.

image
John Deere 6215R met een Areco BLW-Line rupsonderstel en hooglosbak van ERF B.V uit Lelystad.

image

image
Een Komatsu PC 210 LC rupskraan laadde de vrachtwagens met maïs. Deze is van loonbedrijf Hut uit Zeewolde.

image

image
Claas Axion 810 met Areco S-Line L850 silagekipper van Hut. Deze was bij het doorsteken gebruikt.

image
Hut was ook voor ERF aan het hakselen.

image

image

image

image
Met hun Claas Jaguar 930 en Orbis 450 bek.

image

image

image

image

image

image
En de Challenger MT765C met de tweede Areco/BLW hooglosser van ERF.

image

image

image

image

image

image

image
De biologisch geteelde snijmaïs werd door heel het land naar biologische melkveehouders gebracht.

image

image

image

image
Eind oktober ging het hakselen nog fantastisch.

image

image
Je vraagt je misschien af waarom de wagens niet direct in de vrachtauto's lossen. Dat wordt met andere producten wel gedaan maar, de losse maïs blijft teveel onderin de bak hangen waardoor ze niet goed lossen. Daarom wordt een kraan gebruikt. Bijkomend voordeel is dat de oogst ook door kan gaan wanneer er even geen auto is.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image


Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal

REACTIES

comment Door xc70 op vrijdag 30 december 2016 19:18 quote
mooie reeks
comment Door Niels (Administrator) op zaterdag 31 december 2016 12:10 quote
Bedankt Danny.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.