FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM JANSE II
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 25 januari 2016 14:00
We gaan verder met de prachtige oude foto's van de familie Janse in deze tweede en laatste serie. Na het akkerbouwwerk komen ook de werkzaamheden met draglines naar voren. Verder zien we ook de fotohistorie van het draineren op het loonbedrijf.

Suikerbieten zaaien in 1966 met een International McCormick D-430 en twaalf rijïge Kleine Uni Corn zaaimachine.


Een demonstratie van bietenrooitechniek in de Wilhelminapolder in 1963.

Hier wordt de nieuwe BM Volvo A500 zes rijïge bietenrooier van loonbedrijf Janse gedemonstreerd. De machine reed rond en gooide zo twaalf rijen bieten op één zwad en ook het blad en de koppen van twaalf rijen.

De bieten worden opgeladen door Hilleshög bietenlader.

Alles wat de machine doet is het zwad van twaalf bieten naar binnen harken en opladen.

De BM Volvo A500 bietenrooier met een apart kopapparaat dat werd gebouwd door de firma Groeneweg in Klaaswaal.

De machine in transportstand.

En de Groeneweg koppers in actie in 1967.

De machine aan het werk in 1967. Ook kwam er een zeiltje op ter bescherming van de chauffeur.

Een Opel Kaptiän AD-31-03 tijdens de barre winter van 1963.

Bouw van een loods in 1974 in de Westerlandpolder.


Sloten uitbaggeren door een GMC 'Deuce and a half' legertruck met opgebouwde Nooteboom hydraulische kraan. Deze werd in 1952 aangeschaft en is hier in De Poel in 1958 aan het werk te zien.

De combinatie werd origineel aangeschaft voor de bietenoverslag in de haven van Wolphaartsdijk.

De eerste dragline van het bedrijf in 1955. Een NCK 304 met AEC motor. Deze is hier bezig met verkavelingswerkzaamheden.

De machine is uitgerust met een 800 liter bak en 13 meter giek.



Zand scheppen door een IH Farmall model M met voorlader. De laadschop werd gebouwd door Nooteboom uit Schiedam.

Dijkverzwaring in 1967 waarbij Janse drie draglines inzette. Een NCK 304, 305 en 406.

Dit was in de Hellegatspolder in Ossenisse, Zeeuws Vlaanderen.

Zand laden door een P&H 855 B dragline in Hoboken, Antwerpen.


De machine heeft een 18 meter giek, 2.000 liter bak en zescilinder Cummins motor.



Sleuven graven voor een aardgasleiding op Zuid-Beveland in 1968.


Cat D4 bulldozer van Leendertse Kamperland.

IH Farmall Super-BMD met opgebouwde Buckeye kettinggraver tijdens de ruilverkaveling in de Zak van Zuid-Beveland in 1954.

Dit was de eerste drainagemachine met graafketting.

Draineren in Flevoland door Scaldis uit Borssele met een Van den Ende drainage machine. Die heeft een 100 pk DAF motor. De gebakken buizen konden eventueel met turfmolm of mosselschelpen bedekt worden.

Een v.d Ende (Drainmaster) drainagemachine demonstreren in Frankrijk. Ook deze machine heeft een 100 pk DAF motor. De machine legt plastic buizen met een doorsnede van 4 cm en lengte van zes meter.

Links eigenaar Huib Janse, met sigaar. Dit was in het plaatse Tournan-en-Brie in 1962.

Wederom draineren in Flevoland in 1963. De machine is een Drainmaster. De buizen worden hier met turf bedekt.

Drainagesleuven dichtschuiven met een schuif achter de Farmall M. Die staat op een spoorbreedte van 2.20m. Dit was tijdens ruilverkavelingswerk in Zuid-Beveland in 1954.

Draineren op de slikken van Janse in Wolphaartsdijk in 1969. Er wordt kunststofbuis gebruikt die met turf wordt bedekt. Een John Deere 710 met aanhanger zorgt voor de turfaanvoer.

En IH McCormick D-430 met aanhanger.

Hesston 300M zwadmaaier klaar voor de verkoop.




JD 710 met een Kverneland Globus voorlader en vier wielige wagen voor de afvoer van meidoorn in 1968.

Farmall M met opgebouwde Atlas 512 hydraulische kraan. In 1960 werd de motor in de Farmall vervangen door een Perkins 4.270D dieselmotor. Hier wordt meidoorn geladen.

Zand laden door een Atlas 1200 en twee Henschel vrachtwagens van Fa. W. Leijs uit Middelburg.

Hier aan het werk in de haven van Wolphaartsdijk in 1967. De kraan is voorzien van een Fordson Dexta motor en werd in 1965 aangeschaft.
REACTIES
Prachtig. Zo'n dragline besturen was toch iets van hogere wiskunde?
zeer mooie geschiedenis reeks
Bollenbouwer schreef:
Prachtig. Zo'n dragline besturen was toch iets van hogere wiskunde?
Als ik het zo zie met die grote hendels vooral iets met veel spierballen
.

Volgens mij ging dat al met pneumatisch ventielen en rembanden. Maar het blijft een kunst
Alles valt en staat met timing bij zo'n werphengel. Vooral bij het wagens laden. Waarom denk je dat oude kiepers vaak zo'n hoog kopschot hadden in verhouding met die lage zijschotten...
Zal meer dan eens de chauffeur hebben beschermd tegen de kraanbak die nog wat vaart had en daarmee liet merken dat je te dichtbij stond.
aldus 1 van de lessen uit het boek 'kantinepraat' haha


aldus 1 van de lessen uit het boek 'kantinepraat' haha
Mooie serie foto's
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.