GASTFOTO'S VAN KEES DE NOOD

Door Niels in Ingekomen Foto's, vrijdag 14 februari 2014 14:00

Wederom oude trekkers en machines in deze serie op Agrifoto. Afgelopen jaar werd in Zeeuws-Vlaanderen een dorsdag georganiseerd. Verschillende oude machines lieten de ontwikkeling van de maaidorser zien die de laatste 60-70 jaar heeft plaatsgevonden. Kees voorziet ons van uitgebreide uitleg.
Kees verteld over deze bijzonder dag: "Vorige jaar augustus organiseerde Willem Risseeuw uit Nieuwvliet samen met enkele bezitters van oude graanoogstmachine's een dorsdag. Er waren ook 2 moderne combine's bij zodat het een mooi beeld gaf van de machine evolutie gedurende de laatste 60 tot 70 jaar."

image
Dit spectakel vond plaats op het akkerbouwbedrijf van Sjaak de Hullu in Nieuwvliet. Hier al de machine'ss op het erf bij Sjaak.

image

image
De stellage voor het maken van foto'ss en video werd ook gedaan door liefhebbers.

image

image
De binder is van het merk Deering, nieuw gekocht rond 1930 door een akkerbouwer eveneens uit Nieuwvliet. Deze heeft bodem aandrijving en was eerst gebruikt voor paardentractie. Nu wordt ze getrokken door een International Farmall A uit 1946. De binder wordt ieder jaar gebruikt om graan te maaien voor enkele dors evenementen.

image

image

image
Klaar met maaien en de laatste schoof wordt naar het veld gebracht.

image

image
De Massy-Harris Super 27 van Adri Luteijn in actie. De machine staat ieder jaar op enkele oldtimer evenementen en Adrie laat ze dan ook draaien. Het echte dorsen ermee was echter al 22 jaar geleden voor het laatst.

image
Ford Red Tiger jubileum trekker, eveneens van Adri Luteijn. De trekker werd door de familie Luteijn nieuw aangeschaft in 1953 voor 7.450 gulden (ongeveer 3.400 euro). Hij is tussen 1953 en 1993 gebruikt. De klok staat nu op 16.000 en de motor is nooit gereviseerd. Achter de trekker hangt een International McCormick 52 R combine met een 5 voet maaibord. Ook deze werd door de familie Luteijn aangeschaft. De machine is van 1948 en de kostprijs was toen 4.800 gulden (2.200 euro). Tot 1969 is hij gebruikt.

image

image

image
Kees verteld weer: "Willem had mij verteld dat er ook iemand kwam met een getrokken Allis-Chalmers combine. Ik was zeer benieuwd want ik herinnerde me de AC All Crop 60 A combine goed. Er stonden er tot in de jaren 70 diverse bij boeren achter in de schuur, of op het erf, te roesten maar echt aan het dorsen had ik ze nooit gezien.

Het bleek een totaal andere machine te zijn namelijk een All Crop 40. De 40 staat voor 40 inch snijbreedte 1 meter dus. Het model 40 was speciaal gebouwd voor het gebruik achter de bekende Allis-Chalmers B tractor en ze is maar 2 jaar in productie geweest tussen 1938 en 1940. In Nederland is ze nooit geïmporteerd wel in België. Deze machine is door de huidige eigenaar, Jas Haak, zelf uit Canada gehaald en is ook apart omdat ze een opzakinrichtig heeft. De meeste waren met graantank."

image
Een advertentie van de meer bekende All Crop 60 A. Kees: "De combine was bij mij goed bekend omdat we voor de bouw van onze eerste bietenrooier in 1974 het vertragingbakje gebruikten wat achter op de motor zat. Wij gebruikte het voor de bunker losaandrijving. Het bakje en de tandwielen dus zijn nooit stuk gegaan ondanks dat er bij ons een 165 pk Daf diesel aan stond. Kun je nagaan dat het van zeer goed staal gemaakt was."

image
De drie zelfrijders in actie. Deze foto's zijn genomen door Theo Hanenbergh.

image
Massey Ferguson 38 van Werktuigencombinatie Nieuwvliet.

image
Deze MF 760 is eveneens van de werktuigencombinatie en heeft een 8 cilinder motor onder de kap liggen.

image

image

image

image

image

image
Omdat het die ochtend nog een klein beetje gespetterd had was het stro vochtig en kon maar een halve maaibordbreedte worden meegenomen.

image

image

image
Waarschijnlijk de enige maaidorser gebouwd in Nederland? Van de bekende firma Borga.

image

image
De twee getrokken combines.

image

image
De IH McCormick 52 R combine werd origineel met een opzakinstallatie geleverd. Een hulpmotor levert het benodigde vermogen.

image
Nieuw en oud bij elkaar.

image

image

image

image

image
Doordat de machine al 30 jaar niet meer echt gedorsen had kun je begrijpen dat de conditie van de riemen er ook niet op vooruit gegaan was. Dit gaf in het begin wat problemen maar met behulp van enkele techneuten werd die ook weer verholpen. En door een lange stoppel te snijden en met een half mes te rijden ging het na een paar pogingen een stuk beter.

image
De laatste keer dat deze combine actie was was tijdens een demonstratie in 1983.

image

image
Ook stuurde Kees nog twee plaatjes van de 'vliegende service' van mechanisatiebedrijf Gebr. Kuiken uit Emmeloord. Hiermee werden onderdelen vanuit de Noordoostpolder naar ver gelegen plaatsen in Nederland vervoerd voor bijvoorbeeld de Bollinder-Munktell combines of bietenrooiers.

image
Boven het kantoor van Kuiken in Emmeloord. Kees heeft hier nog een annekdote over: "Mijn vader heeft me verteld dat er ergens iemand gebrek had aan een nieuw mes en de dealer had er geen meer op voorraad. Kuiken bond het aan de romp van het vliegtuig vast en bracht het. Dat zou je nu eens moeten doen.

REACTIES

comment Door xc70 op vrijdag 14 februari 2014 15:01 quote
mooi , van vroeger tot nu
comment Door manus op vrijdag 14 februari 2014 18:49 quote
Prachtig KeesLoveit

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.