GASTFOTO'S VAN WOUTER SCHOOT UITERKAMP
Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 4 januari 2014 14:00
Wederom een buitenlandse fotoserie op Agrifoto waarvoor we van Canada naar Australië toe gaan. In dat land werkte Wouter Schoot Uiterkamp op 2 bedrijven tijdens de oogst en vervolgens de zaaiwerkzaamheden. Dat gebeurde met enkele enorme machines.
Wouter vertelt over het eerste bedrijf waar hij werkte: "In december 2012 en januari 2013 heb ik in Australië geoogst. Het was een bedrijf van ongeveer 1700 hectare, in midden Victoria, Australië. Er werd met 1 combine gewerkt. De oogst verliep erg rustig door het zeer goede weer."John Deere 9770 STS combine met een koolzaad pick-up en JD 8430 met 30 ton Dunstan overlaadwagen.
Combine rond een meer.
Tarwe dorsen door de JD 9770 met deze keer een 40 voet (12m) maaibord ervoor.
Graan inname station.
Opslag van het graan bij het inname station.
Kenwood vrachtwagens.
Dorsen van koolzaad.
Het koolzaad wordt gelost in zogenaamde 'fieldbins' van 35 ton.
JD 8430 met een nieuwe (rechtslossende) Dunstan 30 ton overlaadwagen.
Koolzaad lossen vanuit de combine.
Transport van de fieldbins met een Toyota Hilux pick-up.
Transport over de weg. Het afkoppelen van het maaibord kost teveel tijd.
Een volle vrachtwagen met op de achtergrond de boerderij.
De Dunstan overlaadwagen.
Nieuwe JD 7215R. Dit is de spuittrekker, die daarom op breed spoor staat.
Kangaroes in het veld. Deze beesten geven veel overlast.
Goldacres spuit met een 27m spuitboom.
Wassen van de combine.
Ook 's nachts gaat het werk gewoon door.
De dagelijkse tankstop.
En een verhaal over het tweede bedrijf: "In april en mei heb ik op een bedrijf in australië gezaaid. Dit zaaien vond plaats op een bedrijf in midden Victoria, Australië. Op het bedrijf van rond de 3500 hectare worden tarwe, gerst, koolzaad, haver, bonen en lupine geteeld. Het bedrijf werkt sinds enkele jaren met een vast rijpaden systeem op 40ft (12.2 meter).
Daarnaast worden stoppels (in tegenstelling tot buren niet meer verbrand) er worden testen gedaan met variabel kunstmest toedienen. In andere regio's zijn ze hier al verder mee."
Zaaien met een JD 8310RT met JD 1895 Airseeder (pneumaat) van 40 voet (12,2m) en een JD 1910 aircart.
Vullen van de tanks met vloeibare kunstmest en een aantal gewasbeschermingsmiddelen. Verder wordt er ook zaaizaad bijgevuld. (Tarwe, gerst, koolzaad, lupine, bonen of haver).
De vrachtwagen heeft twee compartimenten voor het kunstmest en zaad. In de trailer staat een tank met vloeibare kunstmest.
GPS scherm en zaaimodule via Isobus. Daarboven hangt een TV tegen het in slaap vallen.
Op dit bedrijf wordt de stoppel niet verbrand maar bij de meeste buren nog wel.
Er wordt gewerkt met een vast rijpaden systeem van 40 voet (12,2 meter). Ook de overlaadwagen, grootpakpers en balenverzamelwagen rijden door dit spoor.
Interrow seeding. Hierbij wordt er tussen de oude rij gezaaid, wat mogelijk is met GPS techniek.
Opkomst van de gerst.
Twee JD STS 9770 combines met Midwest 40 voet maaiborden.
Stro laden met een JD 6330.
Voorraad stro voor de handel op het erf.
Een 'motherbin' van 110 ton die op de kopakker staat als voorraad voor het graan.
Hekwerk verwijderen om de percelen met elkaar te verbinden.
Gips strooien met de JD 8310RT en 6330 voorafgaand aan het zaaien.
REACTIES
Door GPH op zaterdag 4 januari 2014 14:08
Prachtige fotos!
Bij de JD airseeder hangt op de ene foto een partij gewichten op de zaaimachine, waarom is dat ? heb dat nog nooit eerder gezien bij zulke airseerders
Bij de JD airseeder hangt op de ene foto een partij gewichten op de zaaimachine, waarom is dat ? heb dat nog nooit eerder gezien bij zulke airseerders
Door DeereDriverStijn op zaterdag 4 januari 2014 14:57
Voor GPH:
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.
Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon!
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.
Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon!
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?
Door WouterSU op zaterdag 4 januari 2014 16:42
DeereDriverStijn schreef:
Voor GPH:
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.
Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon!
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?
Klopt helemaal wat betreft de gewichten!
Er werd gewerkt met JD-RTK en een eigen basisstation.
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.
Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon!
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?
Klopt helemaal wat betreft de gewichten!
Er werd gewerkt met JD-RTK en een eigen basisstation.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.