BEDRIJFSBEZOEK VAN DEN BORNE AARDAPPELEN
Door Niels in Agrifoto Foto's, woensdag 26 januari 2011 19:00
Op 22 januari werd door de AJK/PJ jongeren vereniging van Flakkee een uitje georganiseerd naar, onder andere, het akkerbouwbedrijf van de familie Van den Borne in Reusel. Daar was te zien hoe aardappelen worden geteeld op een, voor Nederland, enorme schaal.

De Van den Borne's telen sinds 1970 aardappelen. Inmiddels is dit gewas uitgegroeid tot het meest belangrijkste op het bedrijf. Jaarlijks worden 400 tot 450 hectare aardappelen verbouwd. Daarnaast teelt men ook suikerbieten en mais.

Veel aardappelen in het bouwplan betekend natuurlijk veel spuiten. Daarvoor heeft het bedrijf drie veldspuiten tot hun beschikking. Hier een Fendt 820 Vario met Dammann Profi-Class 10.000 liter veldspuit. Ook is er nog een enkelas Dammann aanwezig. Inmiddels is een nieuwe tandemasser op komst.

De derde veldspuit op het bedrijf is deze Agrifac ZA 3400 P.


Fendt 936 Vario.

Miedema hallenvuller.

Deze zes meter brede Celli Tiger 360P messenfrees wordt gebruikt in het voorjaar om graszode kapot te frezen. 80% van het land wordt gehuurd, veelal van veehouders en varkenshouders.

Imants spitmachine. Ook is er nog een zeven schaar Lemken ploeg aanwezig.

Eén van de twee aardappelpoters. Een Miedema CP42T.

Genoeg belangstelling voor wat boer Jacob van den Borne heeft te vertellen. Het bedrijf runt hij samen met zijn broer.

Bijzonder, een Fendt 820 op steekassen.

Een deel van de beregeningshaspels, vijf stuks. 50% van het areaal wordt beregend.

Fendt 818 Vario met een onderlostrailer. Alle aardappelen van Van den Borne gaan naar de Farm Frites fabriek in Lommel. Deze worden ondere andere zelf vervoerd. Wanneer men in de fabriek om aardappels verlegen zit moet v.d Borne binnen één uur het gewenste ras en sortering kunnen leveren.



Geen aftakas, de spuit is geheel hydraulisch aangedreven.

Cel Fontane aardappelen. Verder worden ook Agria, Asterix, Miranda en Ramos geteeld.

De shovel schept een Breston stortbak vol. Deze voedt, via een transportbanden systeem, de wasserij op het bedrijf.

De wasinstallatie die in 2008 is gebouwd.

Nog een Breston stortbak.

De gewassen aardappelen kunnen in betonnen 'sleufsilo's' worden gestort of direct in trailers.




Fendt 820 Vario met een Krampe Big Body 650 Premium kipper.

Meer informatie over het bedrijf kun je vinden op hun website: vandenborneaardappelen.com
REACTIES
Schitterend bedrijf!
Waarom hebben de trekkers een Belgisch kenteken? Reusel ligt toch in Nederland? Zijn de trekkers in België goedkoper aan te schaffen?
Waarom hebben de trekkers een Belgisch kenteken? Reusel ligt toch in Nederland? Zijn de trekkers in België goedkoper aan te schaffen?
omdat deze teler ook veel land huurt in belgie.
En volgens mij ben je het daar verplicht.,
En volgens mij ben je het daar verplicht.,
Ik ben het vergeten te vragen Pascal maar ik gok omdat hij die trekker nieuw heeft gekocht in België en het goedkoper is hem op een Belgische plaat te registreren dan importheffing te betalen? Je kunt in Nederland natuurlijk makkelijk een GV (Grens Verkeer) plaat aanvragen en dat lijkt mij makkelijker omdat we geen kentekenplicht etc.. hebben.
Weet een van onze Vlaamse leden of trekkers in België ook een jaarlijkse 'APK keuring' moeten ondergaan?
Weet een van onze Vlaamse leden of trekkers in België ook een jaarlijkse 'APK keuring' moeten ondergaan?
ik dacht dat de trekkers daarvoor naar Nederland moesten komen
Jaarlijkse keuring is niet nodig. Keuring is verplicht, wanneer de trekker voor de eerste maal word ingeschreven, en is ook keurplichtig als de trekker van eigenaar veranderd. Van de grootste tot de kleinste trekker zijn daar verplicht voor.
wat bedoelen ze met dat die fendt 'steekassen' heeft?

eej dit is echt een mooi bedrijf het licht een dorp langs lage mierde daar woon ik en van de borne licht ongveer maar 50 meter van de belze grens af en bij ons zij alle dorpen heel dicht bij de grens en hier rijde er wel meer met belze kentekes rond dat is niks raar maar ik bels ook met nederlandse

Rijden die nou met 2 puma's of met 1?
Guy: Ok, bedankt voor de info. Dus je hebt een goede kans dat een oud trekkertje wordt afgekeurd omdat hij niet aan de eisen voldoet? Wel een goede methode om ervoor te zorgen dat er met veilig materiaal wordt gewerkt. Moeten jullie ook wegenbelasting betalen?
Cors: Kijk maar naar de velg. Deze zit op een as geschoven en niet op een 'trompet' zoals normaal. Dit is een 'uitvinding' van MF begreep ik en daarom mag Fendt deze niet zo in Nederland verkopen. Sommige import uit Duitsland hebben het wel.
Pim: Ik geloof met 1 maar afgelopen jaar is een Puma + op demo gekomen?
Cors: Kijk maar naar de velg. Deze zit op een as geschoven en niet op een 'trompet' zoals normaal. Dit is een 'uitvinding' van MF begreep ik en daarom mag Fendt deze niet zo in Nederland verkopen. Sommige import uit Duitsland hebben het wel.
Pim: Ik geloof met 1 maar afgelopen jaar is een Puma + op demo gekomen?
@niels
neen wij moeten geen wegenbelasting betalen
enkel onze verzekering
en zo goed is de methode ook niet hoor want je moet maar 1 keer keuren en daarom word er geen aandacht meer besteed aan de veiligheid qua remmen en lichten
neen wij moeten geen wegenbelasting betalen
enkel onze verzekering
en zo goed is de methode ook niet hoor want je moet maar 1 keer keuren en daarom word er geen aandacht meer besteed aan de veiligheid qua remmen en lichten
ze hebben 2 AVR puma's met of zonder rubs bande
van de borne heeft maar 1 puma en of dat n puma plus is weetk niet dacht t wel!
en zover ik weet kome alle trekkers van abemec af uit nl! dus hoe dat met de kentekens zit weetk niet!
dat keure moet 1x maar als je word aangehoude met overtonne met je tractor met kar dan moet t hele span opnieuw gekeurt worde en als er dan speling word gevonde word ie afgekeurt in belgie.
en zover ik weet kome alle trekkers van abemec af uit nl! dus hoe dat met de kentekens zit weetk niet!
dat keure moet 1x maar als je word aangehoude met overtonne met je tractor met kar dan moet t hele span opnieuw gekeurt worde en als er dan speling word gevonde word ie afgekeurt in belgie.
@ john deere
ja indd als er spelling word gevonden word hij afgekeurd
maar net zoals bij mij als je nieuwe fussepennen en kruisjes laat steken en opnieuw laat keuren is er geen probleem he
ja indd als er spelling word gevonden word hij afgekeurd
maar net zoals bij mij als je nieuwe fussepennen en kruisjes laat steken en opnieuw laat keuren is er geen probleem he
Van den Borne heeft maar een AVR Puma en dat is de AVR Puma +
Deze kan voorzien worden van gewone 900 banden en van rupsbanden, er zijn nieuwe bredere rupsen voor besteld. Omdat hier bredere banden onder kunnen dan de vorige Puma.
De laatste 3 tractor die gekocht zijn (Fendt 820, 820 en 936) zijn in België gekocht (vandaar het kenteken van België) , ma worden bij Abemec onderhouden.
De rede dat ze voor steekassen hebben gekozen is omdat ze op die manier goedkoper brede banden op spuitspoor kunnen hebben met de originele Fendt 50km/h velgen, en de smalle wielen voor te planten.
Deze kan voorzien worden van gewone 900 banden en van rupsbanden, er zijn nieuwe bredere rupsen voor besteld. Omdat hier bredere banden onder kunnen dan de vorige Puma.
De laatste 3 tractor die gekocht zijn (Fendt 820, 820 en 936) zijn in België gekocht (vandaar het kenteken van België) , ma worden bij Abemec onderhouden.
De rede dat ze voor steekassen hebben gekozen is omdat ze op die manier goedkoper brede banden op spuitspoor kunnen hebben met de originele Fendt 50km/h velgen, en de smalle wielen voor te planten.
dit bedrijf ligt niet zo ver van ons vandaan.

hey mooie foto's maar ze hebben een kenteken omdat ze in belgié waarschijnlijk land hebben liggen en daar is een kenteken verplicht

JJ: Bedankt voor de info. Steekassen zijn inderdaad veel makkelijker en degelijker. Maar in België is dat dan wel een optie want ik begreep in Nederland niet?
Rick: Als je de grens over wilt kun je ook gewoon een GV (Grens Verkeer) nummerplaat aanvragen in Nederland. (zoals sommige andere trekkers ook hebben op dit bedrijf).
Rick: Als je de grens over wilt kun je ook gewoon een GV (Grens Verkeer) nummerplaat aanvragen in Nederland. (zoals sommige andere trekkers ook hebben op dit bedrijf).
Niels schreef:
Guy: Ok, bedankt voor de info. Dus je hebt een goede kans dat een oud trekkertje wordt afgekeurd omdat hij niet aan de eisen voldoet? Wel een goede methode om ervoor te zorgen dat er met veilig materiaal wordt gewerkt. Moeten jullie ook wegenbelasting betalen?
Wel Niels, het is zeker geen cadeau die keuring, om maar een vb te geven, onze Fiat 315, geheel gerestaureerd, 4 nieuwe banden, die keuren ze af omdat de bandensterkte van de voorbanden te laag is. Er zou een type zwaarder op moeten, terwijl die niet eens bestaan in een zwaarder type voor die banden maat...
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 28 januari 2011 20:15.
Wel Niels, het is zeker geen cadeau die keuring, om maar een vb te geven, onze Fiat 315, geheel gerestaureerd, 4 nieuwe banden, die keuren ze af omdat de bandensterkte van de voorbanden te laag is. Er zou een type zwaarder op moeten, terwijl die niet eens bestaan in een zwaarder type voor die banden maat...

Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 28 januari 2011 20:15.
Ja dat is inderdaad onzin. Jammer dat dat dan weer zo moet. Maar er rijdt natuurlijk genoeg 'zooi' rond dat eigenlijk niet de weg op zou mogen.
een trekker met trompetten heeft toch ook steekassen?
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.