DE FENDT 700 VARIO
Door Niels in Achtergrondartikelen, vrijdag 31 december 2010 12:55
Begin dit jaar vroegen we in een poll aan jullie, de bezoekers, wat de beste trekker van de 90's was. Daar kwam de Fendt 700 Vario als beste uit de bus. Agrifoto ging daarom op pad en vroeg drie gebruikers naar hun ervaringen.
Begin dit jaar stond op Agrifoto een poll met de vraag wat jullie, de bezoekers, de beste trekker van het afgelopen decennium vonden. Hieruit bleek de Fendt 700 serie het meest populair. Helemaal eerlijk is dit niet. De trekker werd namelijk in 1998 op de markt gebracht. Niet in 00's. Toch is de serie, twaalf jaar na dato, nog steeds in productie, en bij menigeen geliefd.De Vario transmissie van Fendt gaat terug tot 1995. Fendt lanceerde haar nieuwe topmodel, de Favorit 926, met een tot dan toe onbekend transmissie: De Fendt Vario. Inmiddels is de CVT (Continu variabele transmissie) niet meer weg te denken uit de trekkertechniek.
In 1998 verrast Fendt wederom vriend en vijand met de nieuwe Favorit 700 Vario serie. De hoekige neus wordt vervangen voor een rond kap wat de trekker, tot op de dag van vandaag, een modern uiterlijk geeft. Ook de originele cabine, met een geluidsniveau van 72,5dB, gaat nog steeds mee op de 400, 700 en 800 serie trekkers.
Fendt 700 Vario tijdlijn:
’98 – Lancering Favorit 714 en 716 Vario (140 – 160 PK).
’99 – Toevoeging Favorit 711 en 712 Vario (115 – 125 PK).
’02 – Naam Favorit verdwijnt, TMS wordt als optie toegevoegd
’06 – Nieuw topmodel: 718 (180 PK). De 711 verdwijnt.
De originele line-up in 1998 bestaat uit maar twee modellen. De Favorit 714 en Favorit 716 Vario met een motorvermogen van 140 en 160 PK. Hier worden het volgend jaar de Favorit 711 en 712, met 115 en 125 PK aan toegevoegd. In 2002 wordt de serie voor het eerst geupdate. De naam ‘Favorit’ verdwijnt van de motorkap. Ook wordt aan de Vario transmissie het TMS (Tractor Management System) toegevoegd. Dit systeem regelt zelf het toerental bij een willekeurig gekozen snelheid. In 2006 volgt een derde generatie. Het lichtste model, de 711, verdwijnt en een zwaarder model, de 718 met 180 PK, wordt toegevoegd. Dit zal waarschijnlijk de laatste update zijn. Verwacht wordt dat in 2011 of 2012 de geheel vernieuwde 700 serie zijn intrede zal doen.
Agrifoto vroeg drie gebruikers van een Fendt 700 Vario naar hun mening over de trekker. Hier hun bevindingen:
Fendt Favorit 716 - Novifarm, Numansdorp, Zuid-Holland
Bedrijf: Akkerbouwbedrijf met aardappelen, uien, suikerbieten, tarwe, graszaad, knolselderij en conserven.
Trekker: Fendt 716 uit 2000 met 7200 uur.
Mening eigenaar: Tot 2007 was dit de hoofdtrekker op ons bedrijf. Hij stond voor een vier schaar Lemken ploeg, pootte en freesde alle aardappelen en rooide deze weer met een twee rijige Amac rooier. Na 2007 werden deze taken overgenomen door een nieuwe 818 en kwam de 716 voor een Amazone kunstmeststrooier met 3000kg inhoud. Ook stond de trekker tussen een 4,5m brede Steketee zaaibedcombinatie en in de herfst werd de trekker gebruikt met een 15 tons Miedema kipper en zaait de trekker met een Kuhn zaaicombinatie. Dit jaar werd een 820 aangeschaft en is de 716 alleen nog meer gebruikt voor transport met een 20 tons Beco kipper en een krukasspitmachine.
De ervaringen met de 716 zijn goed. Het is een fijne trekker met een mooi geluid. De wegligging is, voor een trekker van 10 jaar oud, veel degelijker dan bij nieuwere tractoren van een ander merk. Zelfs met een kipper van 20 ton kan hij goed uit de voeten. De trekker combineert relatief veel vermogen met een vrij compacte bouw wat door ons als prettig wordt ervaren. Je stuurt er zo iedereen mee weg. Daarvoor is de Vario transmissie inmiddels goed ingeburgerd.
Enkele problemen zijn er wel geweest. In 2008 was er een grote motorstoring die de dealer heeft opgelost. Afgelopen herfst bleek de tussenas versleten en deed de trekker niets meer. De verbinding tussen de motor, hydrauliekpomp en transmissie was kapot. Verder heeft de trekker alleen regulier onderhoud gehad. Soms zijn enkele onderdelen vervangen die last hadden van kunstmest.
Kortom, de 716 is een perfecte allrounder die binnen ons bedrijf goed past. Iedereen rijdt er graag mee. Nu hebben de 818 en 820 meer bedieningsgemak en ook TMS. Dat maakt de trekkers nog iets prettiger dan de 'oude' 700 serie.
Fendt 714 - Gebr. Varekamp, Tinte, Zuid-Holland
Bedrijf: Loon, grondverzet en akkerbouwbedrijf met aardappelen, suikerbieten, tarwe en wortelen
Trekker: Fendt 714 uit 2008 met 4700 uur.
Werkzaamheden: Maïs zaaien, (grond) transportwerkzaamheden en waterwagen.
Mening eigenaar: De Fendt 714 is een fijne, compacte trekker die zich goed kan meten met onze grotere Fendt 815, 818 en 820 trekkers. Voor werkzaamheden als het zaaien van maïs, met een acht rijige zaaimachine, of het transport van grond, met een 10 of 12m³ Beco gronddumper heeft de trekker een ideale gewicht-PK verhouding. Ook wordt de trekker weleens gebruikt voor het gras maaien met een front- en achtermaaier. Je merkt dan wel dat het een vrij lichte trekker is. Een trekker uit de 800 serie is meer geschikt wanneer je veel hectares op een dag wil doen. De trekker is in 2008 gekocht, en is een van de laatst gebouwde in de oude serie. Tijdens de 4700 uur die de trekker tot nu toe op ons bedrijf heeft gedraaid is alleen het rijhendel vervangen voor een nieuwe.
Fendt Favorit 714 - Sleutel Agro, Wieringerwerf, Noord-Holland
Bedrijf: Akkerbouwbedrijf met als hoofdteelt uien. Daarnaast tafelaardappelen, suikerbieten, wintertarwe, wortelen en bladkool.
Trekker: Fendt 714 uit 2004 met 4500 uur. Gekocht in voorjaar 2008.
Werkzaamheden: Ploegen, spitten, stoppelbewerking, aardappelland klaarmaken en transport.
Mening eigenaar: De eerst en goed doordachte traploze transmissie in een compacte trekker. De motor presteert daarbij ook goed. We hebben ook nog een oude uitvoering zonder TMS, achteraf jammer omdat dit meer mogelijkheden geeft. Daarentegen komt de gashendel nu nog simpel en vertrouwd over en is de uitstap aan de rechterzijde nog zeer toegankelijk. Wel heeft hij een zware 10 gaats vooras.
In de 700 gebruikte uren hebben we het volgende vervangen: De handgas kabel, handpompje voor brandstof aanvoer, aftakaskeerring en een ringetje tussen twee hydrauliek ventielen. Wat tegenvalt is dat je toch pittig moet sturen. Op de weg gaat dat allemaal erg soepel maar op het land, met ploegen, is het keren op de kopakker een stuk intensiever dan met onze vorige ploegtrekker. Vijf rondjes om het stuur van links naar rechts te verdraaien is veel.
Als iemand vindt dat de trekker moeilijk te bedienen is dan moet je er gewoon in gaan zitten en rijden. Vooroordelen hebben, dat ze te moeilijk zijn om mee te rijden, hoor je vaak van mensen die er nog nooit mee gereden hebben. Mijn vader had die vooroordelen een jaar of wat terug ook, totdat hij op een Fendt 924 stapte. Na een dag had hij de voordelen van een traploze transmissie door en zodoende zijn we opzoek gegaan naar een passende trekker voor ons bedrijf.
Tekst en foto's: Niels van der Boom
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.