FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 8-11 I

Door Niels in Agrifoto Foto's, maandag 27 december 2010 19:00

Begin november waren nog steeds niet alle aardappelen uit de grond in Zuid-West Nederland. Alleen de zelfrijders op rupsen konden nu nog het land op komen. Daarom demonstreerde mechanisatiebedrijf Van Gemeren een Dewulf Kwatro rooier in de Hoeksche Waard.
image
Dewulf Kwatro aardappelrooier van Van Gemeren Mechanisatie uit Numansdorp.

image

image

image

image

image

image

image

image
Op het perceel stond ook een Grimme Tectron 415 aardappelrooier van loonbedrijf Nobel uit Oudenhoorn.

image
New Holland TM 120 met een Veenhuis kipper van akkerbouwbedrijf Biesheuvel uit Heinenoord.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
De eigen rooier van het bedrijf, een NH TM 140 met Baselier loofklapper en Grimme GV 3000 rooier, kon onder de natte omstandigheden niet verder.

image

image

image

image
NH T6090, demotrekker, met een Mullié kipper.

image

image
Massey Ferguson 8250 Xtra.

image

image
NH T5050 met een Mullié kipper.

image

image

image
Het bleek toch nog erg nat.

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Eerst even tanken voor er verder gerooid kan worden.

image
Even verderop is ook nog een Grimme Tectron 415, van loonbedrijf Van Driel uit Goudswaard, de laatste aardappelen voor akkerbouwbedrijf Novifarm uit Numansdorp aan het rooien.

image

image
NH TS135A met een Beco Maxxim 2000 kipper.

image
Fendt Farmer 410 Vario met een Veenhuis kipper.

image

image

image

image

image

image

REACTIES

comment Door williambrooymans op maandag 27 december 2010 19:17 quote
welke rooier ging beter in deze omstandigheden de Grimme of de Dewulf??? nu heb je een mooie vergelijking.
comment Door Leon_Kramer op maandag 27 december 2010 22:36 quote
Mooie foto's weer!
Ben net als William benieuwd naar de verschillen in deze omstandigheden. Waarschijnlijk zal er in het heetst van de strijd wel niet naar gekeken zijn. Wat erg begrijpelijk is natuurlijk.
comment Door johndeere6200 op maandag 27 december 2010 23:30 quote
grimme tuurlijk.

zeeft beter enz, komt dr ook beter door.
comment Door Leon_Kramer op dinsdag 28 december 2010 00:19 quote
Beetje kort door de bocht. Hier op de zware klei in Zeeland komen er steeds meer loonwerkers achter dat de tectron hoofdzakelijk gebouwd is voor de lichtere gronden.
Loopt vaak vol bij de matten (je kan er wel een mat met ruime steek opleggen maar als de plakkerige zeefgrond niet weg kan heb je er weinig aan) . Ik hoor over de Dewulf positieve verhalen in dit extreme jaar. Kan iemand dat bevestigen?
comment Door johndeere6200 op dinsdag 28 december 2010 08:48 quote
bij de grimme tectron 410 iig daar kwam geen zand ofzo bij en geen loof,
aan de stortbak stond je uit je neus te eten zo weinig kwam eruit aan vuil, hier en daar n steen.
en bij de dewulf kwam dr wel zand enz bij en rooide minder zuiver,
comment Door Peterm89 op dinsdag 28 december 2010 09:33 quote
@johndeere6200: Je hebt het over zand, dus lichtere gronden.
Ik hoor uit klei gebieden ook veel positieve geluiden van de Dewulf Kwatro. Maar of deze beter zijn dan een Tectron, niet gehoord.

Maar ik begrijp dat hij bij jullie op zand dus wel vergeleken is, en dat daar dus meer zand mee komt.
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 10:47 quote
De Dewulf deed het op dat perceel aanmerkelijk beter. De Grimme heeft nog wel een half rondje gereden maar moest noodgedwongen stoppen omdat alles volliep. Waaraan dat ligt zou ik niet weten. Men dacht dat het komt omdat de Dewulf aangedreven schijven heeft aan de rooibek en Grimme niet, die gaan daardoor eerder bulldozeren. De Dewulf had er nog berubberde zeefmatten op liggen en vooral de tweede mat liep helemaal vol, anders had het waarschijnlijk nog iets beter gegaan. Het grootste nadeel van de Dewulf vond men dat de aardappelen bij het lossen eerst onder een schot door moeten wat weer extra beschadiging oplevert.

Beide machines zijn onbetwist goede rooiers en het is knap dat Dewulf in één seizoen al zoveel rooiers heeft verkocht. Wat dat betreft hebben ze een heel mooie machine binnen gehaald.
Laatst aangepast door: Niels op dinsdag 28 december 2010 11:43.
comment Door Bas89 op dinsdag 28 december 2010 10:55 quote
@ leon_kramer

De dewulf is een goeie rooier, kwa zeef capaciteit doet tie zeker niet onder voor de grimme. en ook dit jaar kwam de dewulf zeker zo ver als een tectron maar ik denk dat een tectron iets meer kan forceren door zijn axiaal en multiseb. een groot voordeel vindt ik ook de grote bunker op de tectron, je kan in een keer een kar afvullen maar een nadeel vind ik weer de meenemers op de afvoer... in de klei blijven de aardappels aan die afvoer plakken waardoor ze allemaal op het land vallen en in de zware grond blijven de matten makkelijk stilstaan. de dewulf volstaat onder normale omstandigheden wel met zijn axiaal en egelband. nadeel aan de dewulf vind ik toch de relatief kleine bunker van 10 ton. maar ik denk wel dat de dewulf zich dit jaar heeft bewezen om in zo'n najaar met een nieuwe machine vrijwel probleemloos te draaien.
comment Door Leon_Kramer op dinsdag 28 december 2010 11:07 quote
@ jd 6200
Was het een Kwatro? Reden de beide rooiers net zo hard? Hadden ze dezelfde steek van de matten? Zelfde diameter van de axiaalrollen? En ook belangrijk; was het dezelfde grond?
Appels met peren vergelijken kan iedereen.
Misschien iets voor een vakblad; vergelijking van de topmodellen van een aantal merken (Puma, Kwatro, Tectron) op verschillende grondsoorten.

Bedankt voor de reacties Bas en Niels!
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op dinsdag 28 december 2010 11:10.
comment Door waffers op dinsdag 28 december 2010 11:54 quote
Vergeet de Chauffeur niet! De deWulf van Lokers heeft rond in Zevenbergen en Klundert en omstreken toch een grote dienst bewezen bij menige boer. In de zware klei op de boerderij waar ik heb zien rooien ging het gezien de omstandigheden goed. Met een gepastte snelheid en een aanpassing aan de diameter van de axiaalrollen kon deze rooier ondanks de grote natheid blijven rooien. Maar zoals Leon voorsteld, twee rooiers met dezelfde chauffeur naast elkaar laten rooien en dan eens beoordelen, maar ze helpen beide dit jaar toch een hoop boeren uit de problemen! Overigens staat er op de site van van den Borne nog een mooi filmpje over nat rooien met een Puma, zeker een aanrader
comment Door Bollenbouwer op dinsdag 28 december 2010 12:35 quote
Ik weet dat hier in de Noordoostpolder die bokkeklei rond Emmeloord van 40% afslibbaar geen problemen geeft voor de Tectron (loonbedrijf Corne Vinke). De rooier heeft inderdaad wel tekort matoppervlak, de multiseb is een redding. Als het echt niet meer wil blaast de Dewulf RA 3060 er zo door, die vreet alle tarra wel weg. Maar ik zie op de Kwatro geen egelbanden? Kan iemand mij vertellen of ik die over het hoofd zie of dat ze echt ontbreken? Ik ben namelijk fan van egelbanden, die de meeste Tectron uitvoeringen ook missen...
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 12:39 quote
Ja er zit standaard een egelband op de Dewulf Bollenbouwer. De grond waar ze hier aan het rooien waren ging nog wel even over de 40% afslibbaarheid heen.
comment Door Bas89 op dinsdag 28 december 2010 12:57 quote
@ bollenbouwer

de egelband is van buitenaf niet te zien maar hij zit na de derde mat, daar vallen de aardappels tegen de egelband en vervolgend vallen ze naar beneden op de axiaal en die voert ze weer doormiddel van 3 verdeel bandjes in de ring elevator.
comment Door Johan_Agrarada op dinsdag 28 december 2010 14:44 quote
Grimme heeft een aantal jaren nodig gehad om de Tectron 415 op orde te krijgen. Dit heeft heel veel geld gekost. Dewulf heeft een nette 4 rijige rooier gemaakt, maar het rooiconcept hebben ze afgekeken van de Grimme Tectron 415. Dit gebeurt natuurlijk bij al die fabrikanten over en weer, maar dat dient wel gezegd te worden. In 2010 hebben we een extreem seizoen meegemaakt. Ook op ons akkerbouwbedrijf hebben we dit jaar veel ervaring opgedaan met AVRs, Amacs en Tectrons. De beschadiging was dit jaar vanwege het gunstige onderwatergewicht geen probleem. De grote vraag is hoe gaan deze (nieuwe) rooiers het in een droog jaar doen? Uit het verleden is bekend dat Dewulf niet de productvriendelijkste machines zijn NB het zijn van oudsher bietenmachine fabrikanten! Zoals de meesten weten, worden de aardappelen bij de Tectron 415 in een rechte lijn naar de bunker gebracht, ze worden niet gekeerd. De Kwatro daarentegen heeft een ringelevator waarbij de aardappelen 2x gekeerd worden. Maar we kunnen lang of kort over dit alles discussieren. Feit is dat we in een droog jaar de machines is naast elkaar moeten zetten en dan ook goed vergelijken. Ik ben het er ook mee eens, zoals al eerder gezegd, dat meer dan de helft van goed rooiwerk afhankelijk is van wie tussen het stuur en stoel zit. We beschikken in Nederland over veel rooicapaciteit en er komt na zo'n extreem seizoen nog meer rooicapaciteit bij. Er zijn veel nieuwe 4 rijers verkocht. Een gedeelte van deze aankopen gebeurd op verkeerde afwegingen en kunnen ook nooit en te nimmer rendabel worden. Als het volgend jaar een droog jaar is, dan komen alle 2 rijers weer uit de schuur en hebben de 4 rijers te weinig te doen. Als zou ik beslissen over de aankoop van zo'n nieuwe 4 rijer, zou ik sowieso nog afwachten hoe zo'n nieuwe rooier het doet onder droge omstandigheden!
comment Door Peterm89 op dinsdag 28 december 2010 15:40 quote
Goede informatie die je geeft Niels!

En dan nog een vraag aan de hand van de opmerking van johanagra. Op de demodag in Westmaas reedt de Dewulf Kwatro ook rond. Daar waren de omstandigheden toch beter dan die hier in deze fotoreportage te zien waren. Zijn daar niet gegevens van bekend, hoe de machines daar presteerde?
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 15:50 quote
Johan: Ik begreep van sommige mensen bij jullie op het bedrijf dat de AVR Puma nog aanmerkelijk beter uit de bus kwam dan de Tectron?

Welk deel van de Dewulf rooier is volgens jou gekopieerd van Grimme?
comment Door Johan_Agrarada op dinsdag 28 december 2010 16:39 quote
De AVR hoefde minder schoon te steken, dat klopt. De Tectron heeft 3/4 van het seizoen zonder loofafvoerband gereden. Dit loof kwam tussen de schaardragers te zitten en daar hoopte zich grond op. Op het eind van het seizoen zat deze band er wel in en ging het beter. Tevens liep het onder de graafmat vol en daar is ook een oplossing voor gekomen, welke in het seizoen al goed gefunctioneerd heeft. Dewulf heeft het concept van voor de wielen rooien gekopieerd van Grimme. Maar zoals ik al hiervoor vertelde doet iedereen dat over en weer, dat is niets nieuws.
comment Door Bollenbouwer op dinsdag 28 december 2010 16:54 quote
@ Johan: Grimme heeft de loofafvoer naar mijn idee nog nooit goed voor mekaar gehad, dat was bij de oude 2rijers ook al gezeik.Mulchen wat gazonmaaiers doen is duidelijk uitgevonden door de duitsers want loof afvoeren kennen ze niet. 1 ding heeft Dewulf trouwens fout gekopieerd, das de stuuruitslag van de achterwielen. De tectron kan je haaks omsturen, de dewulf draait de wielen maar 45graden staat me iets van bij.
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 18:07 quote
johanagra schreef: Dewulf heeft het concept van voor de wielen rooien gekopieerd van Grimme. Maar zoals ik al hiervoor vertelde doet iedereen dat over en weer, dat is niets nieuws. Ik denk alleen niet dat je daar een patent op kunt aanvragen. Je zou stom zijn om het niet te doen. Barth rooide begin jaren 60 ook voor de wielen.
comment Door Zuidwester op dinsdag 28 december 2010 18:31 quote
Daar in Westmaas gingen de aardappelen op de steile rooiketting van de Kwatro behoorlijk rollen, volgens mij is het onder droge omstandigheden een potatokiller.
comment Door jaapb op dinsdag 28 december 2010 19:02 quote
heel interresant allemaal hier boven!!! heb er niet zo gek veel verstand van (zo kom je nog eens wat te weten) maar wat mij opvalt is dat de tectron, puma en de kwatro met elkaar vergeleken worden, ligt de ploeger helemaal uit de competitie?

Vind dat altijd een schitterende machine, toont overzichtelijker dan de andere machines waar alles achter plaatstaal lijkt weg gestopt te zijn
comment Door Jorg op dinsdag 28 december 2010 19:14 quote
tjo een berg reacties allemaal

maar wij hebben het zelf gezien en mee gemaakt
ik heb dit seizoen op een Dewulf Kwartro gereden.
wij hebben naast een grimme gereden op 1 stuk en ze gingen allemaal over de zelfde de loslijn heen in de zelfde schuur en aan de band met het inschuuren kon je het heel goed merken waar welke kiepkar had geladen.
Bij DeWulf waren de aardappelen aanmerkelijk schooner
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 19:26 quote
En waar lag dat dan aan volgens jou Jorg, de egelband of de chauffeur?
comment Door Stefan op dinsdag 28 december 2010 19:27 quote
Wat ik heb begrepen is dat de Dewulf, tijdens het maken van deze foto's, nog helemaal nieuw en ongebruikt was, en er dus nog nergers grond aan de matten of andere onderdelen kleefden. Uiterraad had de Grimme van Nobel al aan het rooien geweest op dit perceel en waren de matten en andere onderdelen al redelijk dichtgesmeerd met grond. Toen deze Grimme dus niet meer kon rooien, is het dus geprobeerd met de Dewulf. Ik heb gehoord dat ze toen drie omgangen met de Dewulf gereden hebben, en dat de Dewulf toen ook dezelfde problemen kreeg met vollopen en de Dewulf ook niet meer verder lukte met rooien. Kan iemand mij vertellen of dit klopt?
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 28 december 2010 19:31 quote
Stefan: Ik kan je met zekerheid vertellen dat deze Dewulf rooier ten tijde dat de foto's zijn gemaakt al een seizoen achter de rug had. Deze is van een akkerbouwer op Flakkee geweest en is daarna tot demo machine van Dewulf gebombardeerd nadat hij is ingeruild (voor weer een nieuwe Dewulf).
Ik stond ernaast toen op het perceel werd begonnen en na vijf meter zat ook bij de Dewulf de mat helemaal vol. Dit kwam gedeeltelijk ook omdat de tweede zeefmat berubberde spijlen had en dat was bij de Grimme al aangepast.

De Dewulf rooier heeft een aantal rondjes (vijf omgangen o.i.d) gerooid, toen getankt en heeft daarna nog tot half 5 verder gerooid voordat ze is opgeladen om naar België toe te gaan. Rooier reed ongeveer 1km of 1,5km maar het ging wel. En af en toe liep de Dewulf inderdaad ook vol.
comment Door Jorg op dinsdag 28 december 2010 19:58 quote
Niels schreef: En waar lag dat dan aan volgens jou Jorg, de egelband of de chauffeur?
De egelband die doet het echt heel goed wij wisten niet dat zo'n egelband zo goed zo werken.

En dat van op de Westmaas die rooier kwam zo uit de fabriek ze moesten nog alles afstellen en mee leren dus daar moet je ook wel naar kijken.
Laatst aangepast door: Niels op dinsdag 28 december 2010 21:07.
comment Door Lors op dinsdag 28 december 2010 20:40 quote
Ik zag hier ook een reactie over de ploeger.
Wij ontvangen ook aardappel die gerooid zijn door een ploeger.
Maar dat is gewoon waardeloos.
Dan heb je gewoon kieper die vol met loof aan komen.
Door dat loof zeeft die ploeger ook minder waardoor je ook meer grond heb.
Door de egelband bij de wulf rooit deze veel schoner.
We hebben op meerder pecelen ook naast Grimme SF 3000 rooiers gereden. Maar het verschil was duidelijk te merken. De Grimme kan gewoon moeilijk ze grond kwijt. En de Grimme mist een egelband. Dat schilt gewoon erg veel.
Dit seizoen is de Wulf gewoon een goeie rooier geweest.
In een droger seizoen moeten we het maar afwachten.
comment Door Bollenbouwer op dinsdag 28 december 2010 20:47 quote
jaapb schreef: , ligt de ploeger helemaal uit de competitie?
Laat ploeger het maar lekker bij erwtendorsers houden, ik vind dat je te vaak horen dat ze technische nalatigheid vertonen als aardappelrooier. In de Noordoostpolder worden ze ook ingezet om voorafgaand aan de aardappels tulpen, en plantuien, en na de aardappels witlof te rooien maar je moet wel van sleutelen houden.
comment Door williambrooymans op dinsdag 28 december 2010 21:53 quote
Bollenbouwer schreef: [quote=jaapb], In de Noordoostpolder worden ze ook ingezet om voorafgaand aan de aardappels tulpen, en plantuien, en na de aardappels witlof te rooien maar je moet wel van sleutelen houden.
Dat wordt al meer dan 15 jaar gedaan met voornamelijk Amac rooiers. dat is gewoon een dure machine rendabel maken door hem veel uren te laten maken. zelfde zie je nu gebeuren met tectrons die worden ook omgebouwd voor uien, witlof en zelfs knolselderij.

Feit is natuurlijk wel dat er bij de heren machinebouwers niet direct rekening wordt gehouden met het feit dat aardappels in bepaalde jaren bijna niet rooibaar zijn. Grimme mikt al jaren op het feit zo vriendelijk mogelijk te zijn voor het product. dat zal tot op zekere hoogte nog wel gepaard gaan met goede reiniging maar eens houdt het op. dat er dan ook nog wel eens problemen komen dat ze hun grond niet weg kunnen in extreme gevallen. dat zal zeker meegenomen worden in de ontwikkeling van een nieuwe rooier (grimme maakt al veel machines toegespitst op de nederlandse en engelse markt).
comment Door Peterm89 op dinsdag 28 december 2010 23:28 quote
Lors schreef: Ik zag hier ook een reactie over de ploeger.
Wij ontvangen ook aardappel die gerooid zijn door een ploeger.
Maar dat is gewoon waardeloos.
Dan heb je gewoon kieper die vol met loof aan komen.

Vraag me altijd af wat ik van zulke reacties moet denken. Vergelijk je dan de omstandigheden wel goed? En trouwens over een beetje loof zou ik me minder zorgen maken. Feit is dat een egelband veel loof verwijderd, heb je die niet op je rooier, tjah dan moet je het nog van je loofrollen hebben. Overigens is het gewoon mogelijk om op een Ploeger egelbanden te plaatsen.

Dat je veel Tectrons ziet is gewoon omdat die serie al jaren lang bestaat. Grimme heeft in het verleden een goede naam opgebouwd. Overige merken zoals Ploeger (niet bekend in de aardappelrooier markt voor de AR-4B), AVR (klap gehad na faillissement Netagco), Dewulf (op gebied van 4-rijer niet bekend behalve de super lompe potato4ce, overigens wel super goede machine met de R3060) en Amac (Tjah zonde van een ooit zo mooi Nederlands bedrijf) hebben daardoor gewoon een achterstand gehad. Die nu dus ingehaald moet worden. Maar wat ik wel begrijp uit de reacties hier, en die ik zelf van akkerbouwers heb gehoord is Dewulf zeker op de goede weg. Hoorde zelfs een gerucht dat er nu al een levertijd van 2 jaar op een Kwatro zit. Zegt ook wel iets!
comment Door johndeere6200 op dinsdag 28 december 2010 23:44 quote
als je zoiets gaat vergelijken (tectron,puma,kwatro) dan moet je wel bij de tectron de 410 pakke en bij de puma de puma plus en bij de kwatro de multyseb uitvoering enz. en dan op zand en klei grond uitteste.
ik heb ze alle 3 op zand grond gezien en ik weet dat de grimme dan wint.
in de klei weet ik niet maar ik denk dat het nipt zal worde tusse de dewulf en grimme.
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 29 december 2010 00:14 quote
Dan kies ik toch liever voor een Tectron 415 dan voor een 410 omdat daarbij, zoals Johanagra al aangaf, de aardappelen in één rechte stroom door de machine gaan. Iedereen weet dat aardappelen er een hekel aan hebben om constant van richting te wisselen. Dat is een groot nadeel bij de Ploeger rooier.
comment Door Zuidwester op woensdag 29 december 2010 07:46 quote
Niels schreef: Dan kies ik toch liever voor een Tectron 415 dan voor een 410 omdat daarbij, zoals Johanagra al aangaf, de aardappelen in één rechte stroom door de machine gaan. Iedereen weet dat aardappelen er een hekel aan hebben om constant van richting te wisselen. Dat is een groot nadeel bij de Ploeger rooier. Bij de Kwatro gaan de aardappelen toch ook een paar keer dwars.
comment Door Zuidwester op woensdag 29 december 2010 07:48 quote
Jorg schreef: [..]
De egelband die doet het echt heel goed wij wisten niet dat zo'n egelband zo goed zo werken.

En dat van op de Westmaas die rooier kwam zo uit de fabriek ze moesten nog alles afstellen en mee leren dus daar moet je ook wel naar kijken.
Als een ketting te steil is en je verliest snel grond dan gaat een aardappel volgens mij altijd rollen, daar valt weinig aan af te stellen.
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 29 december 2010 11:04 quote
Zuidwester: Eén keer volgens mij, verder niet. Als je aardappels gaan rollen moet je harder rijden, gang is alles.
comment Door Bas89 op woensdag 29 december 2010 12:16 quote
inderdaad als je aardappels gaan rollen lijkt het mij dat je harder moet rijden. het is niet de bedoeling dat je op de graafmat al je grond al kwijt raakt want dan gaat het daar heel makkelijk dicht zitten.
comment Door johndeere6200 op woensdag 29 december 2010 19:46 quote
ik heb de 2 rooiers in beide omstandigheden zien rooien,
wat er bij de grimme 410 aan zand uit komt van 10 ha komt er bij de dewulf ook op 10 ha in 5 karre en als je dat er dan niet uitkrijgt en dat inschuurt dan weet ik niet wat beter is, of gewoon rooie met de grimme en dr zou s n blauwe tusse kome of rotte plekke in je schuur omdat je t niet droog krijgt met da zand.
comment Door Schrabbekerke op woensdag 29 december 2010 20:01 quote
Bij de dewulf vind ik het ook een groot nadeel dat de aardapellen zo hoog vallen.
comment Door Bas89 op woensdag 29 december 2010 20:29 quote
waar vind je ze dan hoog vallen schrabbekerke? want ik vind dat juist bij de tectron de aardappels erg hoog vallen op het moment dat tie zijn bunker lost, want dan onstaat er een gat in de hoop maar de opvoerband kan dan nog niet zakken en dan vallen de aardappels wel ruim een meter.
comment Door Schrabbekerke op woensdag 29 december 2010 20:36 quote
nee niet op deze foto's bas maar ik ben wezen kijken bij een collega die heeft een kwatro en die losband kan je niet knikken die van een tectron toch wel?
comment Door Peterm89 op woensdag 29 december 2010 21:29 quote
Schrabbekerke schreef: Bij de dewulf vind ik het ook een groot nadeel dat de aardapellen zo hoog vallen.
Dat idee heb ik ook als ik de Dewulf ziet, volgens mij is dit bij een Tectron beter. Maar correct me if i'm wrong
comment Door Bas89 op woensdag 29 december 2010 21:34 quote
nee de afvoer van een tectron kan ook niet knikken maar daar zit het scharnierpunt meer in het midden van de afvoer waardoor deze wel verder in bak kan komen. maar de valhoogte van de kwatro is echt niet hoog hoor, op mijn werk rooit loonbedrijf fijnaart met de kwatro en we rijden met miedema Hst 170 kiepers en die bakken zijn toch vrij hoog. maar door het knikje in de afvoer komt tie toch een heel eind hoor. en dan ligt er ook nog een valbreker in de kieper uiteraard dus dat is geen probleem hoor in mijn ogen.
Laatst aangepast door: Bas89 op woensdag 29 december 2010 21:35.
comment Door Peterm89 op woensdag 29 december 2010 22:05 quote
Een goede valbreker is zeker een investering die de moeite waard is. En het is dus gezichtsbedrog als het gaat om de valhoogte?
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 29 december 2010 22:14 quote
Bij Dewulf op de website staat helaas niet vermeld wat de minimale valhoogte is tijdens het lossen.

Complimenten overigens voor alle leden die de moeite hebben genomen een reactie te plaatsen en hun mening over dit onderwerp te geven. Met 44 reacties is dit 'topic' denk ik het best bereageerde tot nu toe.
comment Door Bas89 op woensdag 29 december 2010 22:48 quote
@ peterm89

een valbreker is zeker een must. en inderdaad toen ik de kwatro voor het eerst zag had ik ook mijn twijfels over de afvoer band maar het gaat perfect zo. wat ook een klein verschilletje is denk ik is dat de bunker van de kwatro kleiner is dan die van de tectron daardoor zit de bunker van de kwatro omdat die minder diep is iets hoger tov die van de tectron, zo krijg je een behoorlijk minder steile afvoerband waardoor je dan uiteindelijk ook met de knik weer iets dieper komt.

@ niels het lijkt wel een forum Wink
Laatst aangepast door: Bas89 op woensdag 29 december 2010 22:49.
comment Door johndeere6200 op donderdag 30 december 2010 01:13 quote
nou bij de tectron 410 van van sambeeck liep er maar 1 rol vol maar dat heeft de eige monteur zelf vermaakt en toen was het goed. daarna zonder problemen gerooit en nog nooit n rooier zo zuiver zien rooie als die 410, en toen bij dirk van ginnhove de kwatro op demo was toen zag ik de karre voorbij komen en die zate vol zand en loof.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.