FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE 1978 VI
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 24 maart 2025 19:00
Centraal in dit nummer (juni 1978) staat de Duitse DLG-tentoonstelling, wat we tegenwoordig kennen als Agritechnica. Naast veel machinenieuws werden er de Schlüter Profitrac 5000 en Fendt Favorit 620 getoond. Ook wordt ingegaan op de stro-, conserven- en aardappeloogst.

Op de DLG-tentoonstelling werd de grootste trekker van International getoond: de 1455. Dit type is in 1977 geïntroduceerd en heeft een 6,6 liter IH motor.

De twaalfcilinder 20,9 liter motor in deze Schlüter Profitrac 5000 TVL levert 500 pk. Om het vermogen op de grond over te brengen is dubbele montering noodzakelijk. De trekker weegt 18 ton.

Steyr heeft met 3 nieuwe typen, waarvan hier de 8100 te zien, een goede aansluiting op de bestaande serie gemaakt. Het vermogen is 59 kW.

Bij de Fendt Favorit 620 LS is de motor voor de vooras geplaatst in een apart raam. Hierdoor wordt het overbrengen van trillingen tegengegaan. De motor heeft 9,5 liter inhoud.

Door Lemken is een ploeg gebouwd voor werkdieptes tot 60cm.

De Rau strokencultivator bewerkt 2 stroken achter de trekkerwielen. Bij de volgende werkgang wordt overgespoord waardoor de tussenliggende stroken worden bewerkt. Het doel is met een lichte trekker een diepe grondbewerking uit te kunnen voeren.

De Rau Multitiller is een zware, getrokken zaaibedcombinatie met schijven en tanden voor moeilijk bewerkbare gronden.

Italo Svizzera toonde en pneumatische zaaimachine voor maïs en bieten.

De Becker pneumatische precisiezaaimachine werkt met perslucht. Naast maïs en bonen is de Aeromat 11 ontwikkeld voor bieten.

Gruse ontwikkelde een nieuwe pootmachine speciaal voor voorgekiemd pootgoed. In de bunker is een losband aangebracht die ervoor moet zorgen dat steeds een kleine voorraad in de pootbakjes ligt.

In navolging van Cramer en Hassia kan nu ook de 2-rijïge pootmachine bij Gruse worden uitgerust met opbouw voor kiembakken.

De Agrotop schilden voor strokenbespuiting met afneembare beschermplaten.

De nieuwe Beinlich 2000 haspelinstallatie is laag gebouwd maar heeft wel een grote vrije ruimte.

De Wollny Aquadux met slangen in plaats van sproeiers waarbij het water naar de grond loopt zodat het gewas droog blijft en het water niet verloren gaat.

Perrot slede met 2 kleine sproeiers in plaats van 1 grote.

Schumacher automatische snijhoogteinstelling voor maaidorsers. Komt het mes lager, dan wordt de voorspanning van de balansveer automatisch bijgeregeld.

Diadem ontwikkelde een maaier/lader voor bladgewassen zoals spinazie. Belangrijke delen worden hydrostatisch aangedreven.

Wühlmaus 2211 aardappelrooier met gedeelde zeefketting en bestuurbare wielen.

Tweerijïge Schmotzer R2 bietenrooier met een bunker van 6,5 ton, stuurautomaat, hydraulische aandrijving en automatische diepteregeling.

Door Kleine is een 6-rijïg rooisysteem ontwikkeld dat met ontbladermachine of kopapparaten kan worden geleverd.

De 6-rijïge Landsberg verzamelrooier voor bieten is een geduwd systeem voor gebruik met een zware, eventueel achteruitrijdende trekker zoals deze Kramer.

Zesrijïge ontbladermachine met roterende elementen van Rational voor montage voorop de trekker.

De Weidemann ‘hofschlepper’ is een kleine smalle wiellader met vierwielaandrijving en knikbesturing.

Compacte 1-tons heftruck van Eicher waar alle mogelijke werktuigen aan kunnen worden bevestigd.

Klausing maaier met schudkneusinrichting.

Fahr cirkelhark met grote tanden.

Nieuwe opraapdoseerwagen van Fahr met 5 rijen meenemers op de invoerketting.

Zelfrijdende maaier-opraper van Italo Svizzera.

Westeria kuilvoerfrees met voerbak.

Kuilvoersnijvork met doseerder van Silo Boy.

Freesvoerwagen Silo-Boy van Selfkant Gerätebau.

Voerdoseerbak van Marchese.

Trechtervormige voermengwagen van Van Lengerich met vericale vijzel en 3 verdeelarmen.

Krunke en Krüger taludmaaier.

John Deere 5420 veldhakselaar met 2-rijïg voorzetstuk en 150 pk motor. Qua motor is het de kleinste zelfrijder bij John Deere.

In ons land zijn de meeste torensilo’s met bovenlossers uitgerust. Hier is op de bovenlosser een aanzuigblazer en elektromotor van JOZ gemonteerd.

Pneumatisch transport tot het voor de koeien wordt gebracht via een cycloon met zwenkbare pijp.

Bovenlosser met aanzuigpijp. Aanzuigblazer staat naast de silo.

Cyclon boven doseerbak. Vanuit een tweede loswagen wordt tegelijk ander voer op de voerketting gestort.

In Nederland zijn thans 50 rijenplukkers voor stamslabonen actief. Het IMAG doet onderzoek naar breedplukkers of rijenplukkers. Hier de Borga 4-rijïge rijenplukker met een extra zuig-schoning.

De Borga 2-rijïge getrokken rijenplukker met dubbele loofketting.

De FMC is een aanbouwmachine met een breedpluktrommel van 2 meter en een verzamelbunker.

De nieuwe breedplukker van Francke en Remoortere met 2,88m werkbreedte. Hij wordt volledig hydrostatisch aangedreven.

Met een aandeel van 23% zijn aardappelen een belangrijk aandeel in het bouwplan. In Noordoost-Nederland wordt 70.900 hectare fabrieksaardappelen geteeld. Veelal 1 op 2, waardoor aardappelopslag een groot probleem is. Hier een Amac EK2 aardappelrooier met opvangkettingen en kneusrollen voor rooiverliezen.

Krielopvang(zeef)rooster en kneusrollen plus meetzeil dat voor de bepaling van rooiverliezen wordt uitgerold.

Meetzeil waarop het door de kneusrollen gevoerde rooiverlies terechtkomt

Sterbo rooimachine met kneuzer onder de egelband.

Sterbo rooimachine met verzamelbak. Zowel bij dit syteem als bij het kneuzen moet het systeem zo dicht mogelijk zijn.

Zeefkettingvernauwing met uitneembare tussenspijlen.

Sterbo rooier met afzonderlijke ketting (zeefrooster) die de verliezen naar laag geplaatste kneusrollen brengt.

Een lichte 8-paks verzamelaar biedt voor veel bedrijven een goede mogelijkheid om stro te verzamelen en verwerken.

Het laden van wagens met een 10-paks klem. Per rit worden 240 pakken meegenomen.

Het oppakken van een met een klauw gemaakte stapel van 10-paks pakketten die door een transportwagen naar de klamp worden gebracht.

Pakkenwerper met speciale kipper voor 100 pakken.

Een Kemper opraaploswagen voor 100 tot 120 pakken achter een Ford 3000 aan het werk in Oostelijk Flevoland.

Het laden van een vrachtautocombinatie met Freeman stapels door een Massey Ferguson 55 wiellader van loonbedrijf D. Doornbos uit Siddeburen.

Een New Holland Stackliner opraapstapelwagen aan het werk in de Wilhelminapolder achter een Ford 5000.

Uitvoering van het grondwerk voor de betonweg op de C.R. Waiboerhoeve in Lelystad door aannemersbedrijf Schagen uit Zwolle.

Uitvoering van een van de proefvakken in handwerk.

Machinale aanleg van een betonweg op een melkveebedrijf in Noord-Beveland.

De beproeving van de wegvakken met aslasten van 10 en 12 ton op de Waiboerhoeve.

In 1945 begon W.F. Busch in Amsterdam om kilometertellers, temperatuurmeters en kabels voor automobielen te repareren. In 1950 werd het bedrijf hernoemd tot ASI (Automobiel, Scheepvaart, Industrie). De afdeling hydrauliek groeide al snel uit tot de belangrijkste pijler. Op 14 april werd in Soest een nieuwe vestiging voor hydraulische cilinders geopend.
REACTIES
ik raak er niet aan uit hoe dat stuur op die eicher heftruck in elkaar steekt
Haha 'kilometertelers'


Schaduw.

VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.