MORSø TRACTOR MUSEUM II

Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 23 november 2024 14:00

Met een museum - de grootste in zijn soort in Denemarken - vol oldtimers en vintage trekkers kun je gemakkelijk nog een hele reportage vullen. Dat is ook wel te zien. De verhalen bij de soms exotische modellen maken het helemaal af.
image
Een Fordson model N uit 1938 uitgerust met een houtgasgenerator.

image
MAN AS 325 uit 1951.

image
Nordtrak Stier 30 uit 1951. In 1948 bouwde de Duitse ingenieur Georg Wille een vierwielaangedreven trekker met onderdelen van legerjeeps. Ondanks een kapitaalinjectie liep de verkoop slecht. In 1956 stopte de productie en verhuisde het naar Zuid-Amerika.

image
IFA Pionier 1956 gebouwd in de VEB Schlepperwerk Nordhausen op basis van de Famo trekker. Deze is uitgerust met een lier voor de bosbouw en werd tot augustus 1991 dagelijks gebruikt.

image
IFA Aktivist uit 1950 gebouwd in de trekkerfabriek in Brandenburg. Hij heeft een 2-cilinder V-motor die in de Karl Marx fabriek werden gebouwd (voorheen O&K) in Babelsberg. Deze trekker werd tot augustus 1992 gebruikt.

image
Co-Op No 2 uit 1936. Het Amerikaanse Co-Op bouwde sinds de jaren 30 trekkers. Dit model heeft een achteras van een vrachtwagen en rijdt 40 km/u. Er ligt een zescilinder automotor in.

image
Silver King 42 uit de VS. Fabrikant Fate-Root-Heath bouwde vanaf 1933 voor autofabrikant Plymouth trekkers. In 1953 stopte de productie.

image
Allis-Chalmers model WC uit 1936. In totaal werden er 170.000 van gebouwd, vooral voor verplegingswerkzaamheden.

image
GMW 25 uit 1956 gebouwd in Zweden. GMW staat voor Gnosjö Mekaniska Verkstad die in 1906 werd opgericht. John Deere was een grote inspirator voor de fabrikant! Dit model met 25 pk werd slechts 220 keer gebouwd en heeft een benzinemotor. In 1964 stopte de productie.

image
International Farmall H uit 1948.

image
Nederlandse inbreng in de vorm van deze GeDe B20 uit 1956. Gede staat voor Geurtsen Deventer die in totaal zo'n 120 trekkers had gebouwd. Vervolgens besloot Deutz niet langer motoren te leveren waardoor het merk stopte.

image
Steyr.

image
BMB President uit 1952. BMB staat voor British Motor Boats. Het bedrijf importeerde niet alleen scheepsmotoren maar ook een tweewielige trekker uit de VS. Na de oorlog startte het bedrijf met de bouw van trekkers vanwege een gigantische vraag. Het werd zelfs de tweede producent na Ferguson. In 1956 was het verhaal alweer voorbij.

image
Lanz Bulldog D 2206 uit 1953. Bijna 220.000 Buldog trekkers werden door Lanz gebouwd. In 1967 stopte de productie. John Deere was toen al tien jaar eigenaar van het merk.

image
Allgaier A22 uit 1951. In 1947 begon dit Duitse merk trekkers te bouwen met een 1-cilinder motor met een riemaandrijving.

image
Eicher Leopard uit 1959. Het merk werd slechts 2 jaar lang in Denemarken verkocht waarmee het een echte zeldzaamheid is.

image
Vewema W12 uit 1953. Voor de introductie van de Fordson Dexta waren dealers in Nederland op zoek naar een kleinere trekker naast de Major. In Duitsland kochten ze daarom trekkers van Wesseler met een 1 en 2-cilinder dieselmotor. Deze werden blauw gemaakt. In totaal zijn er 61 van verkocht. Dit model heeft 12 pk. Origineel was het merk groen.

image
Güldner 150 uit 1956. Deze fabrikant werkte samen met Fahr die identieke trekkers verkochten, maar met een andere motorkap. Daarnaast werden ook Mercedes en Perkins motoren gebruikt. In de fabriek waar deze trekker is gebouwd worden nu Linde heftrucks gebouwd.

image
Uit Nederland geïmporteerde Bautz AS 120 D van 1957. Bautz gaat terug tot 1890 en bouwde 100.000 maaimachines per jaar. In 1948 werd de eerste trekker ontwikkeld. Dit model had 25 pk. In 1969 nam Claas het merk over.

image
Cleveland Formgrader van 1947. De machine werd in de VS ontwikkeld om snelwegen van beton aan te leggen.

image
Micromax uit 1942. De trekker werd door Fransman Frederic Guillemaud gebouwd. In 1936 maakte hij een prototype. Onder auspiciën van de staat bouwde hij enkele trekkers per maand, veelal met auto onderdelen van Citroën en Peugeot. In 1956 werd de naam veranderd naar Valor. Toen de productie stopte waren er ongeveer 12.000 van gebouwd.

image
Porsche Diesel Junior.

image
Schmotzer Kombi 1952. Al tweemaal eerder had Schmotzer geprobeerd een trekker te bouwen. Met een werktuigendrager hadden ze een klein succes.

image
Schmotzer Kombirekord uit 1958 met zaaimachine. Tot en met 1974 werden deze trekkers gebouwd.

image
Lanz Alldog D 1205 uit 1962.

image
Maulwurf RS 08 uit 1956 gebouwd in de DDR en waarvan er 60 in Denemarken werden verkocht.

image
David Brown Tugmaster.

image

image

image
O&K S 32 K Kompressor uit 1950.

image
Vierzon FV 1 uit 1948.

image
Skoda 30 uit 1946.

image
Munktells Type 25 uit 1937. Deze Zweedse trekkers moest concurreren met lichtere trekkers uit de VS en is uitgerust met een 2-cilinder gloeikop. In 1939 volgde de BM 2 hem op.

image
Munktells BM 10 van 1949. Deze was voor kleinere boeren bedoeld. In totaal werden er 6.400 van gebouwd. Hij is net als de andere Munktells trekkers met een gloeikop uitgerust.

image
Munktells BM 20 van 1946. Tijdens het begin van WO2 gingen Munktells en Volvo met elkaar samenwerken. De transmissie en achteras van beide merken zijn daarom gelijk. Je startte de trekker op luchtdruk.

image
Volvo T43 van 1946. Volvo beschikte niet over een dieselmotor na de oorlog waardoor een benzinemotor werd omgebouwd. Omdat de trekker een zeer lage compressieratio heeft is hij uitgerust met bougies.

image

image
Wahl W35 van 1940.

image
King trekker uit 1947.

image

image

image

image

image

image

image

image
IH McCormick W-4 Standard uit 1948.

image

image

image
Renault PE uit 1926. In 1919 begon de Franse fabrikant met trekkers bouwen. Van dit type werden er slechts 1.840 stuks gebouwd. De koellucht werd over de benen van de chauffeur geblazen om hem warm te houden.

image
Mathis-Moline RTE uit 1949. Na de oorlog wilde Frankrijk zo snel mogelijk een eigen trekkerindustrie. Autofabrikant Mathis verwierf de bouwrechten om de R-serie van Minneapolis-Moline in eigen land te bouwen.

image

image
Ferguson TE-A 20 uit 1956. Vanaf 1953 werd de Ferguson niet alleen in Engeland gebouwd maar ook in Frankrijk bij Standard-Hotchkiss. In het begin kwamen de onderdelen nog wel uit Engeland. In totaal werden van dit model 37.000 stuks gebouwd door de fabriek.

image

image

image

image

image

image

image

image

REACTIES

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.