FOTO'S UIT DE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE 1975 I

Door Niels in Agrifoto Foto's, donderdag 22 februari 2024 19:00

Na 25 jaargangen Landbouwmechanisatie zet de redactie de belangrijkste innovaties en veranderingen op een rij in het januarinummer van 1975. Welke machines hebben veel betekend voor de Nederlandse landbouw en welke beloftes liggen er nog?
image
De spitmachine heeft de ploeg nog niet verdrongen. In 1957 verscheen het alternatief van Mulder uit Termunten: de roterende ploeg. De machine is een vinding van prof. Horowitz. Verschillende constructeurs hebben er jaren aan gesleuteld en uiteindelijk is daar de Vicon spitmachine uitgekomen.

image
Voorjaarsgrondbewerking in de vijftiger jaren door een Fordson E27N Major ‘Blauwe Reiger’. Vanaf omstreeks 1958 werd de Deense triltandcultivator populair.

image
Het begin van het verzamelrooien van consumptieaardappelen. In 1950 was de werpradrooier nog populair. In 1951 kwam de eerste verzamelrooier op de markt. BAV, Bison en Krakei zijn Nederlandse fabrikanten.

image
De vierrijïge rooier van Barth was zijn tijds ver vooruit. In 1968 kwam de Gigant op de markt.

image
Aan de ontwikkeling van de looftrekker is veel tijd en moeite gespendeerd. Gerlsma uit Franeker en Oldenhuis uit Ulrum blijven belangrijke fabrikanten.

image
De pootlorrie was goed voor de kiemen van de aardappel maar minder voor de mens. Vanaf 1953 kwamen er automatische pootmachines van Cramer en Hassia op de markt. Gerlsma ontwikkelde speciaal voor gekiemd pootgoed de snarenbedpootmachine.

image
Bietenoogst vroeger. Al begin jaren 50 waren er enkele mechanische rooiers beschikbaar.

image
De bietenoogst nu. Omstreeks 1966 kwamen de Franse zesrijïge systemen naar ons land.

image
De binder bleef nog lang in gebruik. Toch waren in 1950 in Nederland al 1.200 maaidorsers aan het werk.

image
De zelfrijdende maaidorser kreeg vooral in de IJsselmeerpolders vroeg voet aan wal. De provincie Groningen volgde pas vanaf 1961.

image
De klauwvork is een belangrijk hulpmiddel bij de stro-oogst.

image
Vlastrekken aan het begin van de jaren vijftig. Vanaf 1950 werd al veel machinaal getrokken.

image
De kipwagen won het uiteindelijk van de zelflossende wagen.

image
Ook wordt stilgestaan bij 25 jaar weidebouwmechanisatie. Hier de Fristein meststrooier met laadinstallatie.

image
‘De veehouder van de toekomst moet bij de mestverwerking rekening houden met het milieu. Met deze zelfrijdende mestinjecteur werden in 1974 door het IMAG en PR proeven genomen met mest injectie op grasland.

image
De ver gemechaniseerde schuur-hooiinstallatie op proefbedrijf De Vijf Roeden in Duiven.
750116: Hooi schudden met de trommelschudder.

image
En deze machine van het IMAG die voorzien is van een 4 meter brede maai/kneuzer.

image
Bij het veldhakselen in combinatie met grote kipwagens, doseerbak en moderne blazer is de arbeidsbehoefte met 10% gedaald.

image
Bij het veldhakselen in combinatie met grote kipwagens, doseerbak en moderne blazer is de arbeidsbehoefte met 10% gedaald.

image
Het handspitten in de tuinbouw is thans overgenomen door de spitfrees achter de vierwielige trekker.

image
Voor het bereiden van een zaaibed waren ploeg en frees achter de tweewielige trekker de aangewezen werktuigen.

image
Het klaarmaken van het zaaibed is nu overgenomen door de spitfrees met verkruimelrol.

image
De ontwikkeling van de handbediende nevelspuit in de fruitteelt is een revolutionaire verbetering.

image
Nevelspuit met twee koppen voor de gewasbescherming op bedden.

image
Voor het oogsten van bloembollen moest men heel lang op de knieën.

image
Tegenwoordig kunnen een paar mensen het karwij klaren.

image
De hefmast op de trekker is een onmisbaar hulpmiddel voor gepalettiseerd transport.

image
Voeropslag in een torensilo.

image
De Rumptstad grondontsmetter in actie op de graanstoppel in de Veenkoloniën. Het nieuwe type is samen met Wageningen tot stand gekomen.

image
Demonstratie van de ASA-Lift prei-oogster in Sevenum die door Van Gemert uit Wanroy wordt geïmporteerd.

image
Het nieuwe magazijn van Staalimex BV te Breda.

image
De Sirocco Multi-Comfort veiligheidscabine is het belangrijkste product van het jubilerende Sirocco BV te Zutphen. Eigenaar H.C. van Beusekom begon als Ford-dealer in 1949 met het maken van trekkercabines uit buis, doek en plexi.

image
De nieuwe Fahr HD360 opraappers.

image
De Lelyterra 125 is bestemd voor gebruik achter smalspoortrekkers.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.