Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Loonbedrijf Brasser en v.d Sluis VI

Woensdag 02 januari 2019

En met dit zesde deel foto's zijn we eindelijk aan het einde gekomen van de historie van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis. We bevinden ons nu in de jaren 90 en zien hoe vooral de mestaanwending rap evolueert. Tevens worden enkele unieke machines in eigen beheer gebouwd.

foto

Begin jaren 90 wordt een demo Horsch Terra-Trac TT 250 met Vredo mesttechniek en zodebemester gedemonstreerd.

foto

De Terra-Trac heeft 250 pk vermogen uit een Volvo 6-cilinder. Hij werd door Vredo uit Dodewaard geïmporteerd.

foto

Mest aanvoer door Gebr. Verkooyen uit Langeweg met 6 DAF trucks en hun 2 Ginaf's.

foto

De Ford 8730 met Record mesttank en Kongskilde bouwlandbemester.

foto

Toch kwam er in 1992 nog een nieuwe enkelas Record mesttank. Hier met eveneens de 8730 ervoor.

foto

De eerste grootpakpers op het bedrijf, in 1994. Een Claas Quadrant 1200 met ervoor een Ford 8630.

foto

Deze trekker met een Lely rotorkopeg en Hassia zaaimachine.

foto

Tussen 1994 en 1997 werd er enkele jaren lang drijfmest aangevoerd per schip. In de haven van Breskens werd deze dan overgepompt in tankopleggers en zo naar het land gebracht.

foto

Hier staat de 8630 voor de enkelas Record tank.

foto

Stro laden met een aangepaste John Deere 5400 hakselaar waar een hefmast met pakkenklem op is gebouwd.

foto


foto

In 1998 werd een JD 5460 hakselaar omgebouwd tot zelfrijdende hamermolen voor het malen van graan en korrelmaïs. Een omgebouwde kalkstrooier doet dienst als voorraadbunker.

foto

Toch een Horsch trike op het bedrijf. Deze werd omgebouwd voor het zaaien van graan en graszaad. De Horsch leende zich hier goed voor, omdat hij een mechanisch aangedreven aftakas heeft en veel pk's. Groot nadeel was zijn lage snelheid op de weg. Op het platform is een Accord fronttank gebouwd. Erachter een Kuhn kopeg en Accord kouterbalk.

foto


foto

Spitten met de 8630.

foto


foto

In 1997 bouwde het loonbedrijf zijn eerste zelfrijdende graszaadmaaier. Als basis diende een New Holland zwadmaaier. De Eicher motor kwam van een WKM werktuigdrager en de cabine van een Riecam rooier. De maaier is een Vicon.

foto

Proefdraaien in het eerste jaar.

foto

Vervolgens werd de gehele machine netjes gespoten.

foto


foto


foto

Drijfmest transporteren in de tweede helft van de jaren 90 met de Ford TW-25 en Record tank.

foto

Wederom mestaanvoer door Gebr. Verkooyen met een DAF truck.

foto


foto


foto


foto

En als laatste foto de complete vloot van Claas maaidorsers in actie.

Het loonbedrijf bestaat nog steeds onder de naam Brasser en Van de Sluis. De huidige eigenaar, Corné den Hamer, kwam in 1984 bij het bedrijf in loondienst. Hij werd eerst mede firmant en nam later het bedrijf over, samen met zijn vrouw Marle. Wie meer foto's van de recente historie wil zien kan terecht in ons archief.

Met dank aan mevrouw Van de Sluis, Joop Cappon en Corné den Hamer voor het beschikbaar stellen van de foto's. Bijzonder veel dank aan Kees de Nood voor het verzamelen van de foto's, scannen en beschrijven van de bedrijfshistorie.
Advertentie

Reacties

manus
02-01-2019 14:51 uur
Jammer dat dit de laatste serie is Kees, zou die Eicher motor nog ergens liggen??
  • Reageer
  • Quote
JACCO
02-01-2019 15:21 uur
Volgens mij loopt die maaier nog in Oost-Zeeuws Vlaanderen Manus.

Prachtige Foto's Kees, zeker de laatste 2 series herken ik nog veel van vroeger!
  • Reageer
  • Quote
bolinder
02-01-2019 20:13 uur
Geweldig Kees veel mensen zijn je dankbaar en ik weet dat er weer iets vergelijkbaars aankomt ga zo door.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
02-01-2019 21:17 uur
Prachtig Kees.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
03-01-2019 08:23 uur
Complimenten, Kees.Geweldige foto's uit de goeie ouwe tijd.:)
  • Reageer
  • Quote
Pascal
03-01-2019 09:20 uur
Schitterende serie!
Bedankt aan allen voor het beschikbaar stellen van de foto's en teksten!
  • Reageer
  • Quote
JanV
03-01-2019 10:41 uur
Mooie reeks foto’s, Kees.

In die file Verkooyen autos heb ik ook regelmatig gestaan in 95, 96 en 97.

Dat de mest per schip werd aangevoerd was (in hoofdzaak)vanwege de varkenspest. Omdat er niets mocht worden afgevoerd kwamen de kelders vol te staan.

Uit nood mocht het dan, onder toezicht van de AID, worden afgevoerd naar een quarantaine locatie. Daat moest het dan een bepaalde periode (10 dagen volgens mij) in een verzegelde opslag blijven zitten waarna het dan virusvrij zou zijn en bij de afnemers op het land uitgereden kon worden.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
03-01-2019 12:15 uur
JanV schreef
Mooie reeks foto’s, Kees.

In die file Verkooyen autos heb ik ook regelmatig gestaan in 95, 96 en 97.

Dat de mest per schip werd aangevoerd was (in hoofdzaak)vanwege de varkenspest. Omdat er niets mocht worden afgevoerd kwamen de kelders vol te staan.

Uit nood mocht het dan, onder toezicht van de AID, worden afgevoerd naar een quarantaine locatie. Daat moest het dan een bepaalde periode (10 dagen volgens mij) in een verzegelde opslag blijven zitten waarna het dan virusvrij zou zijn en bij de afnemers op het land uitgereden kon worden.
Bedankt JanV en zo kom je nog eens iets te weten interessant.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
04-01-2019 17:18 uur
Iedereen bedankt voor zijn reactie hopelijk heeft Niels nog een paar series voor ons in petto :7
  • Reageer
  • Quote
Niels
04-01-2019 19:31 uur
Zeker Kees er komt nog veel meer!
  • Reageer
  • Quote
Anton
25-02-2020 21:05 uur
Prachtige fotos!!!
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.