Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's van Erik Koolhof I
Donderdag 23 augustus 2018 Delen
We starten eind juli in de NOP. Daar zien we hoe kleine baaltjes stro werden gemaakt. Vervolgens steken we het kanaal over. Daar was de graanoogst begin augustus in volle gang. Naast tarwe werd er ook hooi geharkt en in grote balen geperst.
Steyr 4125 Profi met Quicke Q55 voorlader, Meijer balenklem en platte wagen van Agri 2B uit Bant.
Case International 956XL met Lely Welger AP 830 pers en Meijer Limo verzamelwagen van Agri 2B.


Deutz-Fahr Agrotron K met Quicke Q56 voorlader en Meijer balenklem.



Vervolgens bevinden we ons nabij Ashford, in graafschap Kent. Een John Deere 7530 is bezig koolzaadstro om te gooien met een Reiter Raspiro bandhark.
JD 6820 met Fella hark.
Waarna er grote balen worden geperst.
Door een JD 6210R met Massey Ferguson 2270 grootpakpers.
Stoppelbewerking in de buurt van Gloucester, graafschap Gloucestershire.
Een Challenger MT855C met Väderstad TopDown 700.
New Holland TX 36.
Renault Temis 550X met AS Marston kipper.
Renault Ceres 75 met maaibordkar.
Claas Lexion 770 Terra Trac met 1050 Vario maaibord.
De boer kijkt toe vanuit zijn klassieke Landrover terwijl de loonwerker zijn tarwe dorst.
Ook in het Verenigd Koninkrijk is het gortdroog.
Fendt 828 Vario S4 met Rolland 22-32 Turboclassic kipper.
Weer eens iets anders dan die platte polder.
Advertentie
Reacties
Bij graan is die urgentie 0. In Duitsland heb je Krampe maar het meeste graan wordt nog gewoon door 4-wielige schammel wagens vervoerd. In Oost-Dld bedrijven van 1000en ha's maar die rijden gewoon met HW's van Fortschritt die al sinds de jaren 70 mee gaan. Dat geldt ook voor Engeland. Bij aardappeltelers zie je luxere kiepwagens maar gemiddeld is het ook allemaal zeer eenvoudig spul. Over banden en bandendruk wordt meestal niet eens gesproken.
Tot slot heb je dan nog de wegenverkeerswet wat Ed ook al aanstipt. Een volle 14 tonner bergop krijg je 300 pk al stil mee dat snapt een Nederlander niet die vrolijk 110 pk voor een 20 tonner zetten. De eisen zijn overal veel strenger qua belading. In NL lopen we 60 jaar achter en die achterstand wordt nu voorzichtig ingehaald.
My 2p worth ;)