Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Eddie Gort
Dinsdag 27 maart 2018 Delen
Trekkers van de Fendt Favorit 800-serie zijn gewild bij liefhebbers, boeren en loonwerkers tegenwoordig. Eddie kreeg de kans om 5 prachtige exemplaren van het legendarische model 818 op de foto te zetten. Dat laat je je geen 2 keer zeggen.

Twee van de trekkers zijn van loonbedrijf Smit uit Slootdorp. De andere 3 van Ralph Kramer uit Middenbeemster.

De 5 trekkers hebben allemaal niet meer dan 9.000 uur gedraaid. Ze zijn met een fronthef uitgerust en hebben allemaal de zware 12-gaats vooras.

De trekker is tegenwoordig zowel een verzamelobject geworden als een werkpaard voor met name loonwerkers.


Fendt lanceerde hun grote serie trekkers in 1993. Daarmee vervingen ze de immens populaire Favorit 600-reeks. Er waren 5 modellen: de 816, 818, 822 en 824. Tot 2004 werden ze in Marktoberdorf gebouwd, waarna de 800 Vario ze verving. Vanaf 1996 leverde Fendt de trekker met een revolutionaire CVT-transmissie als Favorit 900 Vario.

Allemaal hebben ze een 6,9 liter MAN D 0826 motor. De 3 grootste met een turbo en intercooler. Die is gekoppeld aan een 44x44 ZF-transmissie met 4 powershift trappen.

De 818 was bijzonder populair omdat hij het laagste brandstofverbruik uit de hele serie had (191 g/kWh). Af fabriek weegt de trekker 9.180 kilo.

De cabine is nagenoeg gelijk aan de kleinere modellen. Alleen de bediening was iets anders. Het geluidniveau is met 72 dB relatief laag. Vanaf 1995 was de trekker met voorasvering leverbaar. Cabinevering was een optie, net als een 50 km/u topsnelheid.






Advertentie
Reacties