Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Jack Steeghs
Zaterdag 18 februari 2017 Delen
Loonbedrijf Kurstjens uit het Noord-Limburgse Grubbenvorst is inmiddels ook zo'n bedrijf dat in de geschiedenisboeken staat. Maar, de historie is nog springlevend. Jack Steeghs stuurde ons een serie met veel nooit gepubliceerde beelden uit het archief van de familie Kurstjens.

Een machtige combinatie voor zijn tijd: Een Ford TW-35 met JKG mesttank en bouwlandbemester. Gebouwd door Jos Kurstjens. Vandaar 'JKG'.

Eén van de beroemdste voertuigen die bij Kurstjens het erf verliet is deze Werklust DK 1. Hier maakt de gloednieuwe machine een testrit over de motorcrossbaan. In totaal bouwde Werklust vier van deze machines. De andere twee zijn van het Duitse loonbedrijf Kappertz. De vierde ging naar firma Gromes-Plender in IJsselmuiden.

Een foto van kort na de ingebruikname. Na Kurstjens ging de machine naar loonbedrijf Joossen in het Zeeuwse Oostdijk. Vervolgens kocht loonbedrijf C.A de Nood in Waterlandkerkje het apparaat, om hem te gebruiken als zelfrijdende overlaadwagen voor suikerbieten. Hij werd omgedoopt tot 'Max'. Nadat eigenaar Kees de Nood - geen onbekende op deze website - stopte met het bedrijf nam loonbedrijf Vervaet uit IJzendijke hem over. Nadat ook dit bedrijf stopte werd hij geveild en eindigde het gele monster in Friesland, waar hij nu te koop staat. De hele historie kun je hier terugvinden.

Eén ander voertuig waar Kurstjens faam mee verwierf zijn de zogenaamde agrotrucks. Hier een Ginaf Max A-15 met een extra mesttank erachter. Eind jaren 70 en begin jaren 80 verkocht het bedrijf deze machines.

Een andere bekende variant is de Ginaf Multi-Trac. Dit is de 8x8 variant van de 6x6 Max A-15. Ook hier met een dubbele tankcombinatie.

Een deel van het indrukwekkende machinepark tijdens een opendag in 1982. Vooraan een International 1055 met schijveneg. Erachter een Ford 7710 met triltandcultivator.

Een overzichtsfoto van de tankwagens die de mestdistributie-tak rijk was. Gemaakt vanuit een antennemast rond 1982.

Een blik op het erf in 1985.

Een Volvo BM 2654? met de eerst gebouwde Tri Axer van Kurstjens.

Ag Chem nam het ontwerp van de Tri Axer over van Kurstjens. In het zuidelijk deel van Nederland en in België kom je ze nog steeds bij veel loonwerkers tegen. De Tri Axer carriers en haakarm carriers zijn een begrip geworden in de mestaanwending en transport van gras en maïs.

Voor zijn tijd een enorme combinatie.

Enkele tientallen jaren verder is de Tri Axer nog steeds in productie. Jack fotografeerde deze John Deere 8100 met een haakarm carrier versie in 1998.

Het beruchte jaar 1998 maar de JD 6810 hakselaar houdt nog droge voeten.

Zo stelde je in de jaren 90 een echte maïstrein samen in Brabant of Limburg.

Samen met een Ginaf Multi-Trac 8x8 agrotruck. De Ginaf's zijn op leeftijd maar nog vol in gebruik.

1998 kennen we nog erg goed. Als je geen lucht uit de banden kunt laten heb je aan een drie asser niet veel onder natte omstandigheden. Een JD 4450 en een blauwe moeten eraan te pas komen. Opvallend: De New Holland, een 60-serie, heeft stickers met FORD op de zijkant, geen spatbordverbreders en misschien een andere vooras. Wellicht een prototype?

Vast is echt vast. De hakselaar en een Volvo shovel mogen het proberen.

Een andere JD 6810 hakselaar samen met een oude Ginaf F350.
Advertentie
Reacties
Er zijn trouwens niet 3 maar 4 DK1's gebouwd. Naast Kurstjens en Kappertz heeft ook Gromes-Plender er een gehad.
De 6x6 Ginaf Max A-15 van hierboven op de foto leeft trouwens ook nog. Ging van Kurstjens naar een loonwerker in Lieshout, daarna veehouders in Reusel en in Milheeze, en staat via verkoopsite Mascus inmiddels te koop in Roemenië.
Dat zal hier en daar best gebeurd zijn Bollenbouwer, maar toch had Gerrit Kurstjens in 1977 al 6 stuks 40m3 tankwagens op de weg om de mest op lange afstand weg te zetten. Die vooruitziende blik en voortdurende innovatie is kenmerkend en gaat nog steeds op.
Gerrit probeert altijd een aantal stappen voor te zijn op de rest, en dat lukt 'm nog steeds aardig Ed.