Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Jack Steeghs

Zaterdag 18 februari 2017

Loonbedrijf Kurstjens uit het Noord-Limburgse Grubbenvorst is inmiddels ook zo'n bedrijf dat in de geschiedenisboeken staat. Maar, de historie is nog springlevend. Jack Steeghs stuurde ons een serie met veel nooit gepubliceerde beelden uit het archief van de familie Kurstjens.

foto

Een machtige combinatie voor zijn tijd: Een Ford TW-35 met JKG mesttank en bouwlandbemester. Gebouwd door Jos Kurstjens. Vandaar 'JKG'.

foto

Eén van de beroemdste voertuigen die bij Kurstjens het erf verliet is deze Werklust DK 1. Hier maakt de gloednieuwe machine een testrit over de motorcrossbaan. In totaal bouwde Werklust vier van deze machines. De andere twee zijn van het Duitse loonbedrijf Kappertz. De vierde ging naar firma Gromes-Plender in IJsselmuiden.

foto

Een foto van kort na de ingebruikname. Na Kurstjens ging de machine naar loonbedrijf Joossen in het Zeeuwse Oostdijk. Vervolgens kocht loonbedrijf C.A de Nood in Waterlandkerkje het apparaat, om hem te gebruiken als zelfrijdende overlaadwagen voor suikerbieten. Hij werd omgedoopt tot 'Max'. Nadat eigenaar Kees de Nood - geen onbekende op deze website - stopte met het bedrijf nam loonbedrijf Vervaet uit IJzendijke hem over. Nadat ook dit bedrijf stopte werd hij geveild en eindigde het gele monster in Friesland, waar hij nu te koop staat. De hele historie kun je hier terugvinden.

foto

Eén ander voertuig waar Kurstjens faam mee verwierf zijn de zogenaamde agrotrucks. Hier een Ginaf Max A-15 met een extra mesttank erachter. Eind jaren 70 en begin jaren 80 verkocht het bedrijf deze machines.

foto

Een andere bekende variant is de Ginaf Multi-Trac. Dit is de 8x8 variant van de 6x6 Max A-15. Ook hier met een dubbele tankcombinatie.

foto

Een deel van het indrukwekkende machinepark tijdens een opendag in 1982. Vooraan een International 1055 met schijveneg. Erachter een Ford 7710 met triltandcultivator.

foto

Een overzichtsfoto van de tankwagens die de mestdistributie-tak rijk was. Gemaakt vanuit een antennemast rond 1982.

foto

Een blik op het erf in 1985.

foto

Een Volvo BM 2654? met de eerst gebouwde Tri Axer van Kurstjens.

foto

Ag Chem nam het ontwerp van de Tri Axer over van Kurstjens. In het zuidelijk deel van Nederland en in België kom je ze nog steeds bij veel loonwerkers tegen. De Tri Axer carriers en haakarm carriers zijn een begrip geworden in de mestaanwending en transport van gras en maïs.

foto

Voor zijn tijd een enorme combinatie.

foto

Enkele tientallen jaren verder is de Tri Axer nog steeds in productie. Jack fotografeerde deze John Deere 8100 met een haakarm carrier versie in 1998.

foto

Het beruchte jaar 1998 maar de JD 6810 hakselaar houdt nog droge voeten.

foto

Zo stelde je in de jaren 90 een echte maïstrein samen in Brabant of Limburg.

foto

Samen met een Ginaf Multi-Trac 8x8 agrotruck. De Ginaf's zijn op leeftijd maar nog vol in gebruik.

foto

1998 kennen we nog erg goed. Als je geen lucht uit de banden kunt laten heb je aan een drie asser niet veel onder natte omstandigheden. Een JD 4450 en een blauwe moeten eraan te pas komen. Opvallend: De New Holland, een 60-serie, heeft stickers met FORD op de zijkant, geen spatbordverbreders en misschien een andere vooras. Wellicht een prototype?

foto

Vast is echt vast. De hakselaar en een Volvo shovel mogen het proberen.

foto

Een andere JD 6810 hakselaar samen met een oude Ginaf F350.
Advertentie

Reacties

xc70
18-02-2017 19:10 uur
zeer mooie reeks :)
  • Reageer
  • Quote
Tancu
18-02-2017 19:37 uur
Volvo BM 2654 denk ik ;) De 2254 was maar 70 pk
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
19-02-2017 08:55 uur
Prachtig Jack Max stond te koop met een kapote cardan en is volgens mijn laatste informatie verkocht naar Suriname hij gaat dus nog eens een nieuwe leven beginnen.:)
  • Reageer
  • Quote
Jack
19-02-2017 12:34 uur
Ben benieuwd welke klus die daar nog mag gaan doen Kees.
Er zijn trouwens niet 3 maar 4 DK1's gebouwd. Naast Kurstjens en Kappertz heeft ook Gromes-Plender er een gehad.

De 6x6 Ginaf Max A-15 van hierboven op de foto leeft trouwens ook nog. Ging van Kurstjens naar een loonwerker in Lieshout, daarna veehouders in Reusel en in Milheeze, en staat via verkoopsite Mascus inmiddels te koop in Roemenië.
  • Reageer
  • Quote
Gerrit57
19-02-2017 18:02 uur
Kurstjens, nog steeds een groot begrip bij ons in de regio.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
20-02-2017 07:51 uur
En nu een begrip in Australie. Mooie foto's , Jack.
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
20-02-2017 12:41 uur
Prachtig wat een spullen. Ik dacht dat ze in die tijd in de Peel gewoon de mest in de ploegvoor pompten.
  • Reageer
  • Quote
Jack
20-02-2017 22:19 uur
En daar weet jij nu alles van Ed ;-)

Dat zal hier en daar best gebeurd zijn Bollenbouwer, maar toch had Gerrit Kurstjens in 1977 al 6 stuks 40m3 tankwagens op de weg om de mest op lange afstand weg te zetten. Die vooruitziende blik en voortdurende innovatie is kenmerkend en gaat nog steeds op.
  • Reageer
  • Quote
Hardoxxx
20-02-2017 23:43 uur
Die JKG tank heeft zo te zien ook nog tractie op de as. klopt dat? De nuchterheid van Gerrit is ook prachtig om te zien tijdens de vele anekdotes over vroeger. Die maakten de gekste dingen mee onderweg. 40 kuub schuimaarde laden (veeeel te zwaar dus) en dan met kapotte motor of bak komen te staan waarna een andere geladen collega doodleuk de volle combi erachter hing en zo half nederland nog door moesten!
  • Reageer
  • Quote
niewiem
21-02-2017 12:35 uur
Ja Jack, mooie tijd daar in Australie.Enkele van zijn trekkers daar rijden al jarenlang zonder chauffeur.Onlangs heeft hij de eerste twee Fendt 1050 in Australie gekocht. Hij gaat nog gewoon lekker door op zijn oude dag.Petje af.;)
  • Reageer
  • Quote
Jack
22-02-2017 20:55 uur
Nee Michiel, is zonder tractie. Volgens mij is deze Triaxer later naar loonbedrijf Van der Aa uit Boekel gegaan, en door de overname terecht gekomen bij Rovers Boekel.

Gerrit probeert altijd een aantal stappen voor te zijn op de rest, en dat lukt 'm nog steeds aardig Ed.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.