Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Dave de Bekker
Zaterdag 28 januari 2017 Delen
Terwijl we hier op winterweer worden getrakteerd is het aan de andere kant van de wereld hoogzomer. Dave de Bekker was vanaf december 6 weken in Australië te vinden. Hij maakte daar de nodige foto's van de graanoogst in de staat Victoria.
Begin december vertrok Dave naar Australië voor een vakantie van ongeveer zes weken. In deze periode bezocht hij verschillende landbouwbedrijven. Bij een aantal bedrijven waren jongens uit Flevoland werkzaam. De meeste foto's zijn gemaakt in de staat Victoria, in het zuiden van Australië..jpg)
'Op de route vanaf Melboure richting Noordwest-Victoria werden we al snel door vrachtwagens opgedrukt', schrijft Dave.
.jpg)
Gearriveerd in de plaats Lake Bolac. Drie John Deere combines waren bezig met de oogst van koolzaad, dat hier ook canola wordt genoemd net als in de VS. Twee combines waren elders aan de gang, waarvan één in New South Wales (NSW).
.jpg)
Challenger MT865B met een Amazone Catros schijveneg.
.jpg)
Het materiaal op een rij.
.jpg)
Een blik vanuit de cabine op het gigantische perceel. Het bedrijf omvat in totaal 3.000 tot 4.000 hectare met voornamelijk tarwe en koolzaad.
.jpg)
Fendt 900 Vario S4 met overlaadwagen. Volgens de Australische chauffeur 'a bloody good machine'.
.jpg)
JD S680 combine met pick-up.
.jpg)
In deze regio's is het aardig heuvelachtig. Het is dus heuvel op en heuvel af met de combine. Vrijwel ieder perceel in Victoria is omheind met hekwerk waardoor er soms flink moet worden omgereden.
.jpg)
Drie op een rij, met twee oudere JD STS 9860 machines. Op de achtergrond de vrachtwagen waar de overlaadwagen in lost.
.jpg)
.jpg)
Etenstijd. Voorop de Fendt zit een tank voor enkele honderden liters water. Mocht er brand uitbreken, dan is er water beschikbaar om te blussen. In de regio staan verschillende vrachtwagens met tanks paraat. Brandgevaar is in deze regio op sommige dagen extreem groot. Half december was er één warme dag waarop een 'fire ban' werd afgegeven. Alle oogstwerkzaamheden worden dan stilgelegd omdat het brandgevaar te groot is.
.jpg)
De drie JD combines. Een S680 en twee STS 9860's. De overlaadwagen is onderweg voor het eten.

Uitzicht van natuurpark The Grampians. Vanaf 2.000 meter hoogte kun je goed de omgeving overzien.
.jpg)
Net onder de grens van NSW, in Boort (Victoria) werd er door het volledige team in de tarwe gedorst. Dit bestaat uit 6 combines, 1 overlaadwagen en 3 trucks die continue bezig zijn.
.jpg)
Eén combine kan per dag tussen de 60 en 85 hectare tarwe dorsen. Soms meer, soms minder, afhankelijk van de opbrengst en het weer.

Onderweg een blik op een enorme berg met graan. Graanoverslagen zijn in de meeste dorpen wel te vinden. Zeker deze oogst omdat Australië een zeer goede graanoogst kent.
.jpg)
Bedrijfsbezoek aan een bedrijf in Rochester, Victoria. Hier een New Holland T7050 met Case IH LB 434 grootpakpers.
.jpg)
Toyota Hilux UTE. Een dergelijke auto is geen overbodige luxe in Australië.
.jpg)
.jpg)
Een kijkje op het erf. Soms behoorlijk rommelig maar de boeren hebben zoveel ruimte dat laten staan gemakkelijker is dan opruimen.
.jpg)
Schuur met de eigen vrachtwagen van het bedrijf en links de vrachtwagen van zijn broer.
.jpg)
De vrachtwagen en mobiele silo of stortbunker worden tijdens het dorsen op het perceel gezet indien er geen constante afvoer van overlaadwagens en vrachtwagens mogelijk is.
.jpg)
Case IH Magnum met een Massey Ferguson 2170 Cutter grootpakpers.
.jpg)
De boer had alle tijd een uitgebreide rondleiding te geven. De dag ervoor was regen gevallen waardoor tot het einde van de middag niet gedorst en geperst kon worden.
.jpg)
Maaibord voor de Case IH combine.
.jpg)
MidWest maaibord.
.jpg)
De Case IH Axial-Flow 2388 combine.
.jpg)
Naast mobiele silo's wordt er ook gebruik gemaakt van het GrainBag systeem, een mobiele slurf. Meestal lossen de overlaadwagens direct in deze zakken. Na de oogst komen vrachtwagens de zakken ophalen.
.jpg)
Ervoor een Ford 8700.
.jpg)
Ondertussen wordt de andere combine van het bedrijf in paraatheid gebracht.
.jpg)
Een Gleaner R72.
.jpg)
In deze regio zijn veel kanalen te vinden. Ideaal voor een droog land zoals Australië.
.jpg)
De boer kan de stuw laten openen door naar de lokale overheid te bellen. Die zetten de stuw open, waarna de boer achteraf een rekening krijgt voor het gebruikte water.
.jpg)
Vervolgens ging Dave kijken in de regio Barham in NSW. Hier was een andere jongen uit de Flevopolder werkzaam bij een loonwerker. Het loonbedrijf trekt vanuit Queensland richting Victoria en dorst in loonwerk op verschillende bedrijven, net als de Amerikaanse custom cutters. Hier een iconische Australische truck. Uiteraard met een forse bull bar. Veel bedrijven hebben eigen vrachtwagens waarmee ze het graan naar het erf brengen of de lokale opslag. Er zijn ook chauffeurs actief die voor boeren of loonwerkers transport uitvoeren.
.jpg)
Veel bomen op deze percelen. Het is absoluut verboden ze om te hakken. De overheid houdt alles via satellietbeelden in de gaten. Merken zij dat er toch een boom is omgehakt dan volgt een zware boete.
.jpg)
De eerste uren dorsen worden gemaakt na de regen. De ochtend begon koel maar al snel steeg de temperatuur boven de 30 graden.
.jpg)
Op dit perceel waren vooral jongens uit Denemarken aan het werk. Zij werken in opdracht van een loonwerker of boer in de omgeving van Barham, NSW.
.jpg)
Een JD S670 met MidWest maaibord. In deze regio reden twee combines en één overlaadwagen van de boer zelf. De boer zelf, of zijn vrouw, reden af en toe met de overlaadwagen. Tussendoor bracht de buurman volle vrachtwagens terug naar het erf. Een aantal kilometer van het perceel.
.jpg)
Een JD 7R met overlaadwagen.
.jpg)
Bij de overgang naar een andere graansoort worden de combines grondig schoongemaakt met bladblazers en compressors.
.jpg)
Op het erf bij de boer. Een aantal graansilo's waarin het graan vanuit de vrachtwagen met een vijzel in de silo's wordt gedraaid.
.jpg)
JCB Fastrac 8000-serie die de vijzel aandrijft.
.jpg)
Terug op het erf. Klaarmaken voor het volgende perceel.
.jpg)
.jpg)
De combines in actie op een ander perceel. Die dag was het met 35 graden al vrij warm, rond 2 uur in de middag.
.jpg)
De opbrengst varieerde van 2/3 ton tot 6/8,5 ton per hectare op de goede plekken. Mindere percelen hadden veel last van wateroverlast uit het voorjaar. Dat is voor dit land in september/oktober. Ook de grondkwaliteit is soms slecht.
.jpg)
De Deen en Hollander aan het dorsen.
.jpg)
Mooie plaatjes bij zonsondergang. Het dichtstbijzijnde dorpje was 30 kilometer van dit bedrijf vandaan.
.jpg)
.jpg)
Regen in aantocht. In de middag arriveerde versterkingstroepen met 4 Deense chauffeurs. Zij brachten 2 combines, een overlaadwagen en een monteur mee vanuit Boort, Victoria.
.jpg)

Soms worden er ook stenen meegepakt tijdens het dorsen. Deze twee werden net op tijd uit het maaibord gehaald.

Overzicht vanuit de lucht op de weg richting Brisbane in de regio Albury-Waggawagga. Te zien zijn een aantal percelen met cirkels waar met pivots wordt beregend.
.jpg)
Eind december kwam Dave terug bij de Nederlandse jongen die voor een loonwerker werkte. Vanuit Barham was hij na een paar weken in Streatham gearriveerd. Ongeveer 300 kilometer ten oosten van Melbourne. Ditmaal werden er erwten gedorst.
.jpg)
Het JD materiaal op een rij voor een nieuwe dag begint.
.jpg)
JD S670 met MidWest maaibord.
.jpg)
.jpg)
Cat Challenger MT800-serie met J&M overlaadwagen.
.jpg)
Een aangrenzend perceel dat na de erwten aan de beurt is.
.jpg)
.jpg)
Alle machines worden iedere dag gesmeerd en gereinigd.

JD 8330 met overlaadwagen.
.jpg)
Een aantal weken later, half januari, waren de laatste percelen aan de beurt. Ditmaal was de Nederlandse jongen alleen aan de gang op een perceel in de buurt van Vite Vite, Victoria.
.jpg)
Australische dating.
.jpg)
Overzicht van het perceel met mobiele silo's in het midden.
.jpg)
Een kijkje vanuit de cabine.
.jpg)
De auto van Dave. Een Toyota Landcruiser.

bij de combine een Suzuki Vitara/Sierra 4x4. De bedrijfsauto van de jongen.

Het wagenpark van de loonwerker. De grote pick-ups lagen in de kreukels. Onder andere door aanrijdingen met kangoeroes in het donker. Door de laagstaande zon zagen drie Deense medewerkers een bocht niet aankomen, waardoor ze over de kop vlogen. Gelukkig zonder verdere kleerscheuren.

De 'villa' van de medewerkers. Onderweg van Queensland naar Victoria werd er vrijwel altijd geslapen in leegstaande boerderijwoningen van lokale boeren. Was er geen huis nabij, dan sliepen ze in slaapzakken onder de combine in de buitenlucht.
Advertentie
Reacties