Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels van der Boom - 29-10 I

Vrijdag 30 december 2016

Twee bijzondere taferelen zien we in Flevoland eind oktober. Om te beginnen was de Fendt 1050 Vario twee dagen in de polder. Die zie we bij Van Werven diepspitten. Bij het bekende bedrijf ERF was ondertussen ook genoeg spektakel in de maïs te zien.

foto

Van Werven uit Oldebroek/Biddinghuizen had twee dagen de demo Fendt 1050 Vario te leen. De trekker werd direct gebruikt voor de Imants diepspitmachine.

foto

Daar kon hij zijn 500 pk wel in kwijt.

foto

Normaal gebruikt Van Werven hiervoor een Fendt 936 die nog wat extra vermogen heeft en rond de 400 pk levert. De 1050 gebruikt bijna 100 liter brandstof per uur maar rijdt wel ruim tweemaal zo hard als de 936. 1,6 km/u!

foto

De grond wordt ruim een meter diep gespit om storende lagen op te breken en lichtere grond naar boven te halen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

De voorspatborden waren de dag ervoor verwijderd om te kunnen diepploegen. Een andere klus waar deze trekker zich nuttig mee kan maken.

foto

Er hoefde maar een klein stukje gespit te worden die ochtend. De rest van de kavel was al gedaan.

foto


foto

Maïs transport door agrarisch transportbedrijf Mostert & Van de Weg uit Nijkerkerveen.

foto

John Deere 6215R met een Areco BLW-Line rupsonderstel en hooglosbak van ERF B.V uit Lelystad.

foto


foto

Een Komatsu PC 210 LC rupskraan laadde de vrachtwagens met maïs. Deze is van loonbedrijf Hut uit Zeewolde.

foto


foto

Claas Axion 810 met Areco S-Line L850 silagekipper van Hut. Deze was bij het doorsteken gebruikt.

foto

Hut was ook voor ERF aan het hakselen.

foto


foto


foto


foto

Met hun Claas Jaguar 930 en Orbis 450 bek.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

En de Challenger MT765C met de tweede Areco/BLW hooglosser van ERF.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

De biologisch geteelde snijmaïs werd door heel het land naar biologische melkveehouders gebracht.

foto


foto


foto


foto

Eind oktober ging het hakselen nog fantastisch.

foto


foto

Je vraagt je misschien af waarom de wagens niet direct in de vrachtauto's lossen. Dat wordt met andere producten wel gedaan maar, de losse maïs blijft teveel onderin de bak hangen waardoor ze niet goed lossen. Daarom wordt een kraan gebruikt. Bijkomend voordeel is dat de oogst ook door kan gaan wanneer er even geen auto is.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto



Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal
Advertentie

Reacties

xc70
30-12-2016 19:18 uur
mooie reeks
  • Reageer
  • Quote
Niels
31-12-2016 12:10 uur
Bedankt Danny.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.