Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Corne Goedhart I

Zaterdag 17 december 2016

Net voor de graanoogst zagen we al een serie met oude foto's van Corné Goedhart. Bolinder-Munktell fan in hart en nieren. We gaan nu verder met de vele combinefoto's die de verzameling van Corné rijk is. Dat levert een enorme diversiteit op.

In juli gaven we, net voor de start van de graanoogst, een voorproefje uit de grote verzameling foto's van Bolinder-Munktell maaidorsers vanaf begin jaren 50. Dit is het merk waar Corné een groot fan van is. Hij heeft zelf drie van deze machines. Uit deze verzameling heeft Kees de Nood er een aantal gescand. Zo is te zien dat B-M maaidorsers in die jaren een zeer populaire machine was door geheel Nederland.

foto

De eerste generatie zelfrijdende maaidorsers stamt uit de jaren veertig. Vanaf 1946, direct na de Tweede Wereldoorlog, waren dat in ons land vooral Massey-Harris en Cockshutt. Deze merken arriveerde met de Marshallhulp. De tweede generatie diende zich vanaf 1950 aan. Hieronder ook Bolinder-Munktell. Dit was mede te danken aan het succes van de getrokken Munktells maaidorsers die vanaf 1946 in ons land werden geïmporteerd. Toenmalig importeur was loonbedrijf Gebroeders Kuiken uit St. Jacobiparochie. Zij bouwde een groot dealernetwerk op en hadden halverwege jaren vijftig zelfs een eigen vliegtuig ter beschikking om snelle service te kunnen leveren in het seizoen. Op diverse plaatsen in het land waren er landingsstrip. Zo ook in West-Zeeuws Vlaanderen in de Braakmanpolder.

De vijf voets Munktells machine op deze foto, van loonbedrijf Gebr. Kuiken, werd door hun zelf uit Zweden geïmporteerd. Hij deed in Noord-Friesland en de Noordoostpolder dienst. Het stro werd met een strobinder tot bossen gebonden. Omdat de machine ook onder moeilijke omstandigheden goed werk leverde won hij snel in populariteit.

foto

Een getrokken B-M S 500 maaidorser met een Volvo BM 800 van Jan de Vries uit St. Jacobiparochie.

foto

Foto's van heel wat jaren later toen de machine al een oldtimer was. Ook de Volvo trekker, zonder cabine, is bijzonder te noemen.

foto

Een B-M MST 94 met dubbele montering voorop.

foto


foto

Niet iedere machine wordt zo goed bewaard.

foto

Een B-M S 600 zes voet combine getrokken door een B-M 350 trekker.

foto

Een B-M Victor 230 met een B-M 52 vijf voet getrokken maaidorser. De machine had een draaiende torpedo, zoals je vaak op maaibinders ziet. Dat was nodig voor lang en vooral gelegerd stro.

foto

B-M 901 met tankopbouw.

foto

Een B-M S 1000 met eveneens een graantank in plaats van een afzakinrichting.

foto


foto

Een groene B-M Volvo S 1000A van Camps uit IJsselstein, Utrecht.

foto

Een S 1000 van loonbedrijf Houwen uit Finsterwolde, Groningen.

foto


foto

Vier BM Volvo 950 combines van Houwen.

foto

Een BM 950 van akkerbouwbedrijf De Koning uit Emmeloord. Een machine die nog steeds wordt gebruikt. Voor zijn tijd een zeer moderne combine met onder andere hydraulische rij aandrijving en een verstelbaar stuur.

foto

Een oudere BM 950 van loonbedrijf Piersens uit St. Jansteen.

foto

Een S 950 Hydro van Frans Dieleman uit Waterlandkerkje.

foto

De combine staat wel startklaar maar wordt al enkele jaren niet meer gebruikt.

foto

Een Lanz Bulldog met een MST 62 met schovensnijder en eigen motor. Een foto uit begin jaren 50 genomen in de Noordoostpolder.

foto

Aan de voorzijde is de schovensnijder te zien.

foto

Erwten dorsen van ruiters.

foto

BM S 1000A van Leo Straten uit Niftrik, later Batenburg.

foto


foto


foto

Een foto van de stand van Gebr. Kuiken op de Jaarbeurs in Utrecht in de jaren vijftig.

foto

Op de achtergrond de Bernhard en Irene hal. Deze bekende landelijke beurs is later naar het RAI gebouw in Amsterdam verhuisd.

foto

De stand van BM Volvo dealer Vermue uit Kwadendamme. Waarschijnlijk op een ZLM tentoonstelling.

foto

Een foto van het erf van Vermue. Rechts achter zie je een Claas Junior Super combine met opbouwmotor staan. Waarschijnlijk ingeruild.

foto

Het afleveren van enkele combines door het team van Vermue.

foto

Aankomst en lossen van een trein met MST 94 maaidorsers. Het spoor liep tot aan St. Jacobiparochie waar de Gebr. Kuiken waren gevestigd.

foto

B-M S 1000 van loonbedrijf Boersma uit St. Jacobiparochie.

foto


foto


foto

Een B-M S 1000A. het achterstuk van de kont is hoger als van een S 1000. Hierdoor konden de schudders iets steiler staan waardoor ze beter uitschudden en de capaciteit hoger lag.

foto

Nog een S 1000A.

foto

Nogmaals de S 1000 van Boersma.

foto

Een blauwe en een groene B-M aan het erwten dorsen. De groene is een oude machine van loonbedrijf Maris uit Marknesse. Deze was origineel eveneens blauw maar, omdat klanten graag een nieuwe machine op het land willen hebben - in de overtuiging dat die beter werk levert - werd hij in de winter van 1963 overgespoten om commentaar te voorkomen.

foto

Stationair graszaad dorsen met twee B-M machines en een B-M 55 trekker met Jones pers om het hooi te persen. De machines zijn van loonbedrijf Boersma.

foto

De B-M 55.

foto

Klaver of luzerne dorsen. Achter de combine rijdt een David Brown Cropmaster met pers.

foto

Schafttijd.

foto

Koolzaad dorsen door een S 1000 van Boersma.

foto

Nog enkele foto's van Boersma.

foto


foto


foto


foto

MST 94 van loonbedrijf Becu uit Groede met een eigenbouw graantank.

foto


Met dank aan Corné Goedhart en Kees de Nood voor de foto's, het scannen en alle teksten.

Deel 2 volgt.
Advertentie

Reacties

Gerrit57
17-12-2016 19:31 uur
Geweldig om te zien.
  • Reageer
  • Quote
xc70
17-12-2016 21:30 uur
mooie geschiedenis reeks :)
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
17-12-2016 22:05 uur
Super !
  • Reageer
  • Quote
Henny
17-12-2016 23:23 uur
Hallo heren,
goed werk weer !
Maar ....... weten jullie (of een bezoeker van Agrifoto) nog een of meer werkende machines te staan? Dan zou ik graag in 2017 langskomen om er samen met jullie voor deze site een film van te maken.
Groet,

Henny
  • Reageer
  • Quote
Herman Deuling
18-12-2016 14:25 uur
Super in een woord geweldig Corné en Kees, dit wordt vast nr 1 bij best bekeken van december
  • Reageer
  • Quote
MartijnDerikx
18-12-2016 14:46 uur
De groene Volvo bm 1000 is van H.Camps uit Ysselsteyn Limburg en is nog steeds actief zal kijken of ik meer foto's kan vinden.
Groeten Martijn
  • Reageer
  • Quote
dekoning
18-12-2016 19:02 uur
Een prachtige verzameling Corne
Dit moet voor de geschiedenis
bewaard blijven.Grandioos!

Groeten, Joost.
  • Reageer
  • Quote
chriskonings
18-12-2016 20:00 uur
Prachtig om te zien. Het roept herinneringen op. Is het misschien mogelijk om in een andere serie een jaartal bij sommige platen te zetten. Dat brengt alles nóg sterker terug in de tijd.
Ik probeer dat nu uit nummerborden, telefoonnummers en kleding te raden.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
18-12-2016 21:16 uur
chriskonings schreef
Prachtig om te zien. Het roept herinneringen op. Is het misschien mogelijk om in een andere serie een jaartal bij sommige platen te zetten. Dat brengt alles nóg sterker terug in de tijd.
Ik probeer dat nu uit nummerborden, telefoonnummers en kleding te raden.
Chris ook een leuke bezigheid om het te raden aan de hand van jij noemt.
Maar je kun stellen dat de meeste van deze foto,s vooral de zwart/witte gemaakt zijn tussen 1955 en 1970.
Een aantal later van machine,s die lang of nog in gebruik zijn.
  • Reageer
  • Quote
bolinder
19-12-2016 12:56 uur
Beste Chris vanaf 1940 bouwde BM getrokken combines vanaf 1946 werden ze in Nederland geleverd,vanaf 1950 bouwde BM zelfrijdende combines,en vanaf 1963 werden ze groen met geel als kleur daaruit weet je in grote lijnen dat ze niet ouder kunnen zijn dan die datum behalve als ze zoals sommige loonwerkers deden een blauwe groen schilderde.De foto,s van de combines van Dieleman,Camps,de Koning Pierssens en de kleurenfoto van Straaten zijn allemaal redelijk recent hooguit 10 jaar oud,ik weet dat die van Pierssens dit jaar nog gedraaid heefd en begrijp van Martijn dat die van Camps ook nog actief is.

Groeten en allemaal een fijne Kerst gewenst van Corne
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.