Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Corne Goedhart I
Zaterdag 17 december 2016 Delen
Net voor de graanoogst zagen we al een serie met oude foto's van Corné Goedhart. Bolinder-Munktell fan in hart en nieren. We gaan nu verder met de vele combinefoto's die de verzameling van Corné rijk is. Dat levert een enorme diversiteit op.
In juli gaven we, net voor de start van de graanoogst, een voorproefje uit de grote verzameling foto's van Bolinder-Munktell maaidorsers vanaf begin jaren 50. Dit is het merk waar Corné een groot fan van is. Hij heeft zelf drie van deze machines. Uit deze verzameling heeft Kees de Nood er een aantal gescand. Zo is te zien dat B-M maaidorsers in die jaren een zeer populaire machine was door geheel Nederland.
De eerste generatie zelfrijdende maaidorsers stamt uit de jaren veertig. Vanaf 1946, direct na de Tweede Wereldoorlog, waren dat in ons land vooral Massey-Harris en Cockshutt. Deze merken arriveerde met de Marshallhulp. De tweede generatie diende zich vanaf 1950 aan. Hieronder ook Bolinder-Munktell. Dit was mede te danken aan het succes van de getrokken Munktells maaidorsers die vanaf 1946 in ons land werden geïmporteerd. Toenmalig importeur was loonbedrijf Gebroeders Kuiken uit St. Jacobiparochie. Zij bouwde een groot dealernetwerk op en hadden halverwege jaren vijftig zelfs een eigen vliegtuig ter beschikking om snelle service te kunnen leveren in het seizoen. Op diverse plaatsen in het land waren er landingsstrip. Zo ook in West-Zeeuws Vlaanderen in de Braakmanpolder.
De vijf voets Munktells machine op deze foto, van loonbedrijf Gebr. Kuiken, werd door hun zelf uit Zweden geïmporteerd. Hij deed in Noord-Friesland en de Noordoostpolder dienst. Het stro werd met een strobinder tot bossen gebonden. Omdat de machine ook onder moeilijke omstandigheden goed werk leverde won hij snel in populariteit.

Een getrokken B-M S 500 maaidorser met een Volvo BM 800 van Jan de Vries uit St. Jacobiparochie.

Foto's van heel wat jaren later toen de machine al een oldtimer was. Ook de Volvo trekker, zonder cabine, is bijzonder te noemen.

Een B-M MST 94 met dubbele montering voorop.


Niet iedere machine wordt zo goed bewaard.

Een B-M S 600 zes voet combine getrokken door een B-M 350 trekker.

Een B-M Victor 230 met een B-M 52 vijf voet getrokken maaidorser. De machine had een draaiende torpedo, zoals je vaak op maaibinders ziet. Dat was nodig voor lang en vooral gelegerd stro.

B-M 901 met tankopbouw.

Een B-M S 1000 met eveneens een graantank in plaats van een afzakinrichting.


Een groene B-M Volvo S 1000A van Camps uit IJsselstein, Utrecht.

Een S 1000 van loonbedrijf Houwen uit Finsterwolde, Groningen.


Vier BM Volvo 950 combines van Houwen.

Een BM 950 van akkerbouwbedrijf De Koning uit Emmeloord. Een machine die nog steeds wordt gebruikt. Voor zijn tijd een zeer moderne combine met onder andere hydraulische rij aandrijving en een verstelbaar stuur.

Een oudere BM 950 van loonbedrijf Piersens uit St. Jansteen.

Een S 950 Hydro van Frans Dieleman uit Waterlandkerkje.

De combine staat wel startklaar maar wordt al enkele jaren niet meer gebruikt.

Een Lanz Bulldog met een MST 62 met schovensnijder en eigen motor. Een foto uit begin jaren 50 genomen in de Noordoostpolder.

Aan de voorzijde is de schovensnijder te zien.

Erwten dorsen van ruiters.

BM S 1000A van Leo Straten uit Niftrik, later Batenburg.



Een foto van de stand van Gebr. Kuiken op de Jaarbeurs in Utrecht in de jaren vijftig.

Op de achtergrond de Bernhard en Irene hal. Deze bekende landelijke beurs is later naar het RAI gebouw in Amsterdam verhuisd.

De stand van BM Volvo dealer Vermue uit Kwadendamme. Waarschijnlijk op een ZLM tentoonstelling.

Een foto van het erf van Vermue. Rechts achter zie je een Claas Junior Super combine met opbouwmotor staan. Waarschijnlijk ingeruild.

Het afleveren van enkele combines door het team van Vermue.

Aankomst en lossen van een trein met MST 94 maaidorsers. Het spoor liep tot aan St. Jacobiparochie waar de Gebr. Kuiken waren gevestigd.

B-M S 1000 van loonbedrijf Boersma uit St. Jacobiparochie.



Een B-M S 1000A. het achterstuk van de kont is hoger als van een S 1000. Hierdoor konden de schudders iets steiler staan waardoor ze beter uitschudden en de capaciteit hoger lag.

Nog een S 1000A.

Nogmaals de S 1000 van Boersma.

Een blauwe en een groene B-M aan het erwten dorsen. De groene is een oude machine van loonbedrijf Maris uit Marknesse. Deze was origineel eveneens blauw maar, omdat klanten graag een nieuwe machine op het land willen hebben - in de overtuiging dat die beter werk levert - werd hij in de winter van 1963 overgespoten om commentaar te voorkomen.

Stationair graszaad dorsen met twee B-M machines en een B-M 55 trekker met Jones pers om het hooi te persen. De machines zijn van loonbedrijf Boersma.

De B-M 55.

Klaver of luzerne dorsen. Achter de combine rijdt een David Brown Cropmaster met pers.

Schafttijd.

Koolzaad dorsen door een S 1000 van Boersma.

Nog enkele foto's van Boersma.




MST 94 van loonbedrijf Becu uit Groede met een eigenbouw graantank.

Met dank aan Corné Goedhart en Kees de Nood voor de foto's, het scannen en alle teksten.
Deel 2 volgt.
Advertentie
Reacties
goed werk weer !
Maar ....... weten jullie (of een bezoeker van Agrifoto) nog een of meer werkende machines te staan? Dan zou ik graag in 2017 langskomen om er samen met jullie voor deze site een film van te maken.
Groet,
Henny
Groeten Martijn
Dit moet voor de geschiedenis
bewaard blijven.Grandioos!
Groeten, Joost.
Ik probeer dat nu uit nummerborden, telefoonnummers en kleding te raden.
Prachtig om te zien. Het roept herinneringen op. Is het misschien mogelijk om in een andere serie een jaartal bij sommige platen te zetten. Dat brengt alles nóg sterker terug in de tijd.
Ik probeer dat nu uit nummerborden, telefoonnummers en kleding te raden.
Maar je kun stellen dat de meeste van deze foto,s vooral de zwart/witte gemaakt zijn tussen 1955 en 1970.
Een aantal later van machine,s die lang of nog in gebruik zijn.
Groeten en allemaal een fijne Kerst gewenst van Corne