Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Landtechnik Media

Zondag 26 juni 2016

Techniekfans, en dan met name die van het merk uit Marktoberdorf, kijken nog steeds reikhalzend uit naar de 1050 Vario. Sinds dit voorjaar rijdt hij demo, om dikke kniktrekkers te laten zien wat hij kan. Landtechnik Media zocht hem op voor hun nieuwe dvd.

foto

De Fendt 1050 Vario demo tour in Duitsland.

foto

Met een Väderstad Opus 800 cultivator.

foto

Fendt heeft voor ogen met 500 pk in een conventionele trekker de kniktrekkers aan te kunnen, zoals deze John Deere 9400 met 400 pk. Voor Duitsland geen overbodige luxe want met dubbellucht erbij zijn ze lastig te vervoeren.

foto

Aan de slag in Oost-Duitsland met een Köckerling Vector cultivator.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

De 1050 in actie samen met veel andere moderne en grote trekkers zijn op de nieuwe dvd van Landtechnik Media te vinden.


Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal
Advertentie

Reacties

GPH
26-06-2016 10:45 uur
Prachtige foto's van een unieke machine!

Het is allemaal een leuk verhaal, 500 pk in een "normale" trekker maar dat heeft, met een uitzondering daar gelaten (zwaar aftakas werk, chippers, shredders enz) natuurlijk heel weinig nut. Ik denk persoonlijk ook dat de markt klein is voor een trekker van deze grote.

Wij hebben de dubbellucht van onze knik trekker er eens afgehaald (JD 9460R met michelin 800 42's) vanwege onderhoud. Als test hebben we de zaaimachine en schijveneg er mee proberen te trekken en dat wil gewoon niet. Zonder dubbellucht kreeg de trekker de zaaimachine (18m) niet getrokken, Met dubbellucht is het geen enkel probleem. De schijveneg (10.5m) trok hij wel, maar 5mph langzamer als met dubbellucht (12mph met dubbellucht en 7 mph met enkellucht)

Er is mij eens verteld dat met enkellucht boven de 300pk gaan geen zin heeft omdat je de kracht simpelweg niet meer kan overbrengen op de grond. Durf niet te zeggen of die grens precies bij 300pk ligt, maar er zit wel een waarheid achter de theorie. Er is ook een reden dat de New Holland T8 en Case Magnum als warme broodjes gaan met de rupsen achter in Noord Amerika. Deze trekkers brengen de krachten beter over als het zelfde model op rondom dubbellucht.
  • Reageer
  • Quote
charel
26-06-2016 21:44 uur
Hier precies hetzelfde verhaal. Een loonbedrijf hier in het dorp heeft een Case-IH STX375 en een fendt 936 op rupsen en een op wielen. Allemaal ongeveer even sterk, maar met grond kilveren doet de STX de meeste kuubs per uur (ook de meeste diesel), dan de rups fendt en dan de wielen fendt.
In de natuurkunde les van vroeger heb je het al geleerd: Fw=u*Fn. vrij vertaald: wrijvingscoëfficiënt*eigengewicht trekker = trekkracht
  • Reageer
  • Quote
Niels
26-06-2016 23:46 uur
Bij natuurkunde leerde wij vroeger weinig over trekkers hoor Charel. ;)
  • Reageer
  • Quote
GPH
27-06-2016 10:09 uur
Je kunt de STX375 niet vergelijken met een Fendt 936. qua vermogen misschien wel, maar daar houd de vergelijking ook op. Volgens de folder weegt deze STX375QT 24.160kg (53.265lbs) De Fendt weegt, volgens de folder minder dan de helft (10.360kg) Appels en peren vergelijken ;)

Ook is een vario niet te vergelijken met een powershift bak. een powershift is vele malen efficiënter dan een vario.

Zelfs de 1050 weegt maar zuinig aan 14 ton, dat is 28 kg / PK motor vermogen, een (in motor vermogen) vergelijkbare john deere 9520R weegt 27.216, wat neer komt op 54kg / PK motor vermogen.
  • Reageer
  • Quote
Niels
27-06-2016 10:50 uur
Geoff, je benoemt een aantal zeer goede punten die zeker zullen kloppen. Je ziet in de VS de Challenger 1050 dan ook bijna alleen op dubbellucht. Net als bijvoorbeeld de Xerion. Echter, wees je er ook van bewust dat ze in Marktoberdorf vast wel na hebben gedacht over het concept en een zware Vario! Deze discussie is met de komst van de 926, de 930, de 936 en de 939 ook al vele malen gevoerd en zie waar we nu staan. De Noord-Amerikaanse markt stelt voor Fendt weinig voor, dat hopen ze te veranderen. Geen idee of dat gaat gebeuren, ik denk van (bijna) niet.

P.S. De CVT vs powershift discussie is een andere maar niet zo zwart-wit als jij hem stelt. Verliezen zijn heden ten dage lang zo groot niet. Je hebt nog genoeg Europese ervaring in de pocket hoe het hier zit tegenover Noord-Amerika. ;). Geen plek voor slagschepen met klapbakken hier, dat zijn we niet gewend.
  • Reageer
  • Quote
GPH
28-06-2016 11:14 uur
Dat klopt zeker wat je zegt. Er is ook zeker een markt voor deze trekkers. Er zijn veel loonwerkers / bedrijven die zwaar aftakas werk doen en waarbij deze trekker goed aansluit op hun wensen, maar de markt is in mijn ogen aanzienlijk kleiner als de markt voor 300/350pk trakteren.

Onze ervaringen zijn wel zo zwart wit als het op een vario/cvt aan komt. Maar dat is weer een heel ander verhaal, voor een andere keer haha

Fendt gaat het met de 1000 serie niet redden in Noord Amerika. Ze zijn simpelweg te duur en er zit te veel poespas op. Exact het zelfde probleem waar Claas ook tegen aan loopt met de Xerion. Het gros zal een knik trekker kopen van 500pk, niet een conventionele wiel trekker. Even als voorbeeld. Een JD 9520R knik trekker is goedkoper in aanschaf als een JD 8360R conventionele wiel trekker.

Dat is ook waar Agco tegen aan loopt. De grootste Challenger trekker MT975E (600pk) is aanzienlijk goedkoper in aanschaf als een Fendt/Challenger 1050, De vraag is, hoe verkoop je dit naar de klant toe?

Hoe dan ook, we gaan het zien hoe het Fendt zal vergaan met de 1050, gelukkig zijn er in Duitsland, en ook in Nederland een aantal loonwerkers die zo geil op het grootste van het grootste zijn dat ze toch wel zo'n ding kopen. En er zullen ook bedrijven zijn die er echt gaan uithalen wat er in zit. Chippers, mulchers, shredders enz. Maar je gaat mij niet wijs maken dat je een 1050 nodig hebt voor een zand dumper, mesttank of mais kar :+)
  • Reageer
  • Quote
Niels
28-06-2016 12:13 uur
Geoff, ik zal je zeggen (en je zult het beamen) dat die 1050s straks voor de zanddumper, mesttank en maïskar staan. Eens of niet? Kijk naar de 900 serie de meeste draaien toch in het transport?

Veranderen die Amerikanen (en Canadezen in mindere mate) niet in hun mening denk je? Alles mag lomp, groot en simpel zijn. Goed of niet? Ik weet het niet. Qua precisielandbouw zijn ze dan wel weer mijlenver. Maar als je bang voor your buck gewend bent met je maïs- en tarweprijs van een paar dollar zal er niet snel een dikke Vario komen.

De 1050 is gewoon het showpaardje van Fendt net als de Xerion bij Claas. Het is een imagobouwer en nieuwe techniek druppelt langzaam door naar beneden. Gelukkig zijn er veel bedrijven met meer geld dan verstand of een goede leasemaatschappij. ;)
  • Reageer
  • Quote
GPH
29-06-2016 17:41 uur
Ik weet het wel zeker dat ze niet van mening gaan veranderen. Claas dacht het ook te gaan doen met de Xerion, en daar zijn enkele van verkocht maar ze lopen absoluut niet als warme broodjes. Te duur, Te veel overbodige functies en extra's. Precies het zelfde als Fendt.

Er is geen vraag naar deze trekker. en geen markt. De prijs verschillen zijn zo extreem tussen zoiets, en een knik trekker dat men zal gaan voor de knik trekker. Uiteindelijk gaat het er om wat er aan het einde verdiend wordt. ik heb soms de indruk dat dat verdien model in Noord Amerika veel sterker weegt als in Nederland, als je ziet wat sommige loonwerkers en boeren voor machines aanschaffen en hoeveel ze er eigenlijk mee doen.

De mentaliteit is ook anders. Als de prijzen straks weer stijgen wordt er in andere dingen geïnvesteerd dan in een super de luxe, show paard trekker. De combines en zaaimachines zijn het eerst wat ingeruild/gekocht word want dit is het hart van het bedrijf, Daarna komt de spuit, gevold door de graan bewaring en transport. Een trekker komt maar op een 4de of 5e plek voor de boeren, De prioriteit ligt er simpelweg niet zoals dit wel in europa is, hier ziet men de trekker als visite kaartje van het bedrijf.. Bij de gemiddelde graanboer bij mij in de omgeving maakt een grote kniktrekker tussen de 4 en 500 draaiuren per jaar. Een 250 uur met zaaien, en een 150 tot 250 uur met de oogst aan de overlaadwagen en wat najaars grondbewerking.

Het is een hele andere wereld aan de andere kant van de oceaan. En dat is wat veel mensen soms vergeten, of niet snappen. Of het nu gaat om mensen die op internet naar foto's kijken, boeren of machine fabrikanten. Omstandigheden zijn anders, wensen zijn anders en prioriteiten zijn anders.
  • Reageer
  • Quote
Niels
29-06-2016 19:49 uur
Ik heb niet de illusie dat Claas en Fendt de Amerikaanse boer over de streep gaan trekken. Misschien is het voor een enkeling leuk, zoals al is gebleken.

Wat je zegt dat een trekker zo laag in de rangorde staat verbaasd me wel ietwat. Iedere dealer daar staat ramvol nieuwe trekkers van 300 tot 600 pk. Ondanks dat ze liever een combine en zaaimachine hebben wordt er toch maar zat verkocht? Heeft het ook niet te maken met het feit dat de baas (van grotere bedrijven) zelf niet of nauwelijks op een trekker zitten?

Ik hoop dat Fendt meer heeft gedaan dan alleen op Agrifoto kijken in Amerika ;). Gefeliciteerd trouwens met deze inhoudelijke discussie op Agrifoto. Ook zeldzaam. :+)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.