Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Marc Verplanke

Zondag 17 april 2016

Kees de Nood maakte voor ons weer een hele mooie en bijzondere oude serie. We zien de historie en restauratie van een Massey-Harris 726 combine in Zeeuws Vlaanderen. Eigenaar Marc Verplanke knapte deze machine op en beleeft er veel plezier mee.

foto

De combine werd gekocht in 1950 door akkerbouwer Bram Bliek uit Biervliet. Hier de nieuwe Massey-Harris 726 met een trotse chauffeur.

foto

In die tijd werden veel combines en ook andere machines vanuit Amerika of Canada in houten kratten geleverd als bouwpakket. De krat of kist werd meestal bij de dealer afgeleverd maar soms ook bij de eindgebruiker.

foto

Na het openen van de krat zag het er zo uit. Dit zijn pakketten van de combine types No 20, 21 en No 26 en 28.

foto

Onderdelen voor de linkerkant.

foto

En rechterkant.

foto

En dan maar beginnen te bouwen.

foto


foto

Een stuk over de eerste zelfrijdende succesvolle combine: De Massey-Harris No. 21. In 1946 werden de eerste twee in Nederland in gebruik genomen. De 726 is een doorontwikkeling op de 21 en ook gebouwd in het Schotse Kilmarnock.

foto

De combine op weg naar het veld in 1956.

foto

Aan het tarwe dorsen.

foto

Zaken laden door een International McCormick Farmall model H met platte wagen. Een tank was overigens wel leverbaar maar de meeste bedrijven konden niet met bulk graan overweg.

foto

Een bericht van de importeur uit 1951. De boodschap geldt anno 2016 nog steeds.

foto

Na tien jaar gebruikt te zijn belandde de combine in 1960 in een hoek van de schuur. Het tijdperk van de zakken was voorbij en ook de benzine voor de Austin motor werd te duur. Eigenaar Bram Bliek kon er geen afscheid van nemen. Diverse schroothandelaren deden een bod maar hij werd niet verkocht. In 1995 verscheen Marc Verplanke die hem graag wilde restaureren en gebruiken.

foto

De combine is mooi oud geworden in die 45 jaar tijd en nu bij Mark op de boerderij.

foto

Hier met het haspel met tanden voor het oprapen van gelegerde gewassen.

foto

Er zat ook een haspel met gladde planken bij voor het dorsen van staande tarwe en maanzaad. Ook nog een voorraad zakken bij de koop.

foto

De machine is oppervlakkig verroest maar zeker niet rot.

foto

Alles mag wel een goede beurt gebruiken om te ontroesten. Na zo'n lange periode is een grondige technische beurt wel vereist. De meeste riemen waren verteerd en de kettingen stijf van de roest.

foto

Enkele reserve onderdelen.

foto

En het tweede haspel.

foto

Begin augustus kon Marc niet langer wachten. Het graan was nog niet helemaal rijp maar er werd toch begonnen met dorsen.

foto


foto

De machine zag er zeker nog gaaf uit.

foto

Lekker aan het dorsen altijd met z'n tweeën.

foto


foto

De combine had nu een nieuwe laklaag nodig.

foto

Het graan mooi schoon in de zak.

foto


foto


foto


foto


foto

In 1996 werd begonnen met het schuur- en spuitwerk. Er was haast bij want mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke had gevraagd of de machine bij hun op de show kon staan in februari 1997.

foto

Alles in een verse rode kleur.

foto

Het eindresultaat mag er zijn.

foto

Op de show bij Riemens naast het topmodel van Claas, de Lexion 480.

foto

Enkele technische gegevens van de machine.

foto

Nu weer een zeer strak kontje. Hij glimt net zo mooi als de Claas.

foto

En dan maar genieten en dorsen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Op transport naar Emmeloord met de bekende transporteur Van Wieren.

foto

In september 1997 stond hij op de jubileumshow van de Noordoostpolder in Emmeloord. Zijn oudere broer, de No. 21, was immers de eerste combine in Flevoland.

foto

Samen met een Claas Dominator 204 Mega van loonbedrijf Oegema/Creil uit Espel.

foto

Op de veerboot Breskens-Vlissingen.

foto

Onderwerk naar Kerkwerve naar een oldtimershow.

foto

International 586 XL met transportwagen.

foto


foto

Op bezoek bij de Langste nacht van het Eiland show in augustus 2000 in St. Kruis. Op de achtergrond enkele bekende machines.

foto

Dorsen op de oogstdag van de Oldtimerclub uit Nisse. Op de achtergrond een Bollinder-Munktell combine van Corné Goedhart.

foto

En een Hanomag met Claas Super.

foto

Een artikel dat in Trekker & Werktuig heeft gestaan.

foto

Een getrokken Thermaenus combine uit 1948. Marc had deze ook in zijn bezit maar de machine wordt nu door een andere liefhebber grondig gerestaureerd.

foto

De combine deed zelfs dienst als trouw transport.

foto

En de volgende generatie wordt al klaargestoomd om het Massey-Harris virus over te nemen.

Met dank aan Marc Verplanke en Kees de Nood voor het scannen en aanleveren van de foto's en informatie.
Advertentie

Reacties

Fiat 1000
17-04-2016 16:47 uur
PRACHTIG wat een mooie serie.Zal piet eens opporren dat hij zijn LANZ combine dit jaar ook weer voor de dag haalt. Er komt weer een boerenlanddag in Swifterbant als ik het goed begrepen heb.:)
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
18-04-2016 09:29 uur
Prachtige serie Kees, prachtig opgeknapt.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
18-04-2016 11:58 uur
Bedankt Jan en Frans.
Het is een beetje ver Frans anders zou dat mooi zijn om daar ook met de MH te dorsen.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.