Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Arend Bakker I
Zondag 13 maart 2016 Delen
In Flevoland, maar ook daarbuiten, is de naam van loonbedrijf Maris nog steeds een begrip. In deze fotoserie, afkomstig van oud-werknemer Arend Bakker, zien we daar foto's van. Ook een andere oud-loonwerker: G. Kurstjens komt aan bod.
.jpg)
We beginnen met de oogst van conserven in Zuidoost Brabant en Noord-Limburg. Eind jaren zeventig werkte Arend Bakker daar voor de coöperatie Veluco. Hier zien we de oogst van stamslabonen, beter bekend als sperziebonen.
.jpg)
De boontjes worden geoogst door een International 1055 waar een FMC bonenplukmachine op is gebouwd. De combinatie is van loonbedrijf G. (Gerrit) Kurstjens uit Grubbenvorst.
.jpg)
Even poseren voor de machine met in het midden dhr. Bakker.
.jpg)
Twee combinaties - beide met IH 1055's - aan het werk. Deze oogstte vier of vijf rijen bonen tegelijk.
.jpg)
De boontjes worden van de planten gestript en tegen de rijrichting in naar voren geblazen. Vervolgens worden ze door een transportbandje opgevangen en via een dwarsband naar de bunker getransporteerd.
.jpg)
.jpg)
Een Scania Super 81 vrachtwagen van Veluco zelf.
.jpg)
De boontjes worden in kuubskisten gestort voor transport naar de fabriek.
.jpg)
Eén vrachtwagen neemt 17 ton product mee. De opbrengst van één tot anderhalve hectare. Het werkingsprincipe van de FMC bonenplukker is zo goed te zien.
.jpg)
Ook werd deze John Deere 3120? met een enkelas Brimont hoogkipper ingezet voor het transport naar de vrachtwagen. Ook deze combinatie is van Kurstjens.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Een IH 1055 met Brimont silagekipper van Kurstjens op het pontje bij Broekhuizen over de Maas.
.jpg)
.jpg)
Kurstjens maakte vooral faam in de wereld van mestdistributie. Het bedrijf begon al in een vroeg stadium zelf machine aan te passen en te bouwen voor het transport en de mestaanwending. Veel van de Tri Axxer carriers en haakarm carriers rijden ook vandaag de dag nog rond. De machineproductie werd later aan Ag Chem verkocht. Challenger is nog steeds in Grubbenvorst gevestigd. Hier zien we een Ginaf Max A-15 met mesttank die Kurstjens zelf bouwde.
.jpg)
De tank kan ook worden afgezet en omgewisseld voor een kiepbak.
.jpg)
Volvo truck met oplegger. Het bedrijf pionierde veel in de beginhandel van de drijfmest.
.jpg)
Een andere beroemde machine van Kurstjens was de Ginaf Multi Trac F521 8x8 met tankopbouw. Deze werd ook door het bedrijf op de markt gebracht.
.jpg)
.jpg)
De vloot op het erf op zondag. De enige dag dat je ze allemaal op de foto kon krijgen, aldus Arend.
.jpg)
Een Volvo 12 en Mercedes.
.jpg)
Terug in Flevoland, de Noordoostpolder. Een Ford Pre-Force 4000? met Cebeco afslagapparaat en snijmachine voor wortelen. Deze combinatie is van loonbedrijf Gebr. Blok uit Espel.
.jpg)
De waspeen wordt gekopt en gesneden.
.jpg)
De machine met aan de achterzijde het dubbele snijmes. De afstelling luisterde zeer nauw. De machine is gebouwd door Cebeco uit Emmeloord en wellicht aangepast door het loonbedrijf zelf (zie reacties).
.jpg)
Zo zien de gesneden wortels eruit in stukjes van 5 centimeter.
.jpg)
Het rooien gebeurt door een Amac ZR2. Ernaast een Ford 5600 met Hercules enkelas kipper.
.jpg)
En Ford 4000 met BAV kipper.
.jpg)
Flinke vrachten! De worteltjes werden naar Gebr. Tuin gebracht om te worden gewassen.
.jpg)
De geschiedenis en ontwikkeling van deze machine heeft ook al eens op Agrifoto gestaan in een oude fotoserie van Maarten van Zielst.
.jpg)
Een Claas Senator combine van loonbedrijf Maris uit Dronten aan het haver dorsen.
.jpg)
Gras hakselen door een Fox 6644 hakselaar.
.jpg)
Ernaast rijdt een International 1046 met Samon (Veenhuis) silagekipper.
.jpg)
Het was de eerste dag in het werk voor deze nieuwe trekker.
.jpg)
Nog een nieuwe IH 1046 met Mullié silagekipper. Op de kuil staat een Volvo BM LM 620 shovel op rondom dubbellucht.
.jpg)
Hier werd gehakseld voor een nieuwe pachter aan de Knarweg. Twee hakselaars zijn er bezig. Op de achtergrond een Hesston 4000 hakselaar met ernaast een oudere IH 946? met Mullié silagekipper.
.jpg)
Twee Volvo BM shovels moeten beide hakselaars bijhouden.
.jpg)
In de vers gemaakte kuil past ongeveer 50 hectare gras. De shovel weegt 9,5 ton.
.jpg)
De Hesston hakselaar samen met een bijzondere White 2-135? met Hercules silagekipper.
.jpg)
Op de achtergrond een melkveebedrijf met een silo voor het opslaan van gras. Inmiddels zijn ze bijna allemaal alweer verdwenen uit het landschap.
.jpg)
De Fox en IH samen.
.jpg)
Rechts op de foto een Fiat 1300 DT met silagekipper.
.jpg)
Nog een Fiat 1300 DT met Lemken vier schaar ploeg van Maris.
.jpg)
IH 1055? met Lemken vier schaar ploeg van akkerbouwer J. Veenstra.
.jpg)
Maris voerde ook veel werk uit in de conserven. Hier worden erwten gemaaid door een Hesston 6400 zwadmaaier.
.jpg)
En een Laverda zwadmaaier.
.jpg)
Hier werden erwten geoogst voor Iglo Hoogeveen in het zuidoosten van Drenthe.
.jpg)
Vijf combinaties worden ingezet voor het dorsen van de erwten.
.jpg)
Een IH 1046 met getrokken FMC H2 erwtendorser beter bekend als 'mobile viner' ook in Nederland.
Advertentie
Reacties
De foto waar ze voor staan te poseren is denk ik een 1046.
Gerbert: Welke 824's bedoel je?
Edwin: Bedankt voor de extra info! Ik begreep van Arend dat het loonbedrijf inderdaad van de broers was.
Charel: Je bedoelt de eerste trekkers van Kurstjens? Dat zijn 1055's dat weet ik zeker want dat kan ik op de foto's duidelijk zien.
Was echt een pionier in de drijfmest
Er zijn nogal wat broers Blok, en volgens mij hebben ze allemaal wel een tijdje bij Albert gewerkt :)
De fendten. Of is dit niet dezelfde als jan maris dronten, die er een paar jaar geleden mee gekapt is.
Ed: Haha, scherp opgelet. :7. Wanneer scan je jouw foto's van Kzachstan in?
Niels/Kees, deze Max A-15 is met bouwjaar 1978 toch iets ouder.
Op een prototype na is dit de eerste door Ginaf gebouwde Max. Het was een goedkoper alternatief voor de Veenhuis Combitrac, en met grotere tankinhoud.
Toen andere loonwerkers deze in aktie zagen wilden ze ook zo'n ding en liet Gerrit ze op bestelling door Ginaf bouwen. De meesten met DAF kantelcabine in plaats van zo'n smalle hut.
Achter het stuur hier Hans Nabuurs, met z'n eigen bedrijf nog steeds aktief in het mesttransport. Hans is destijds ook mee geweest naar Frankrijk i.v.m. de olieramp, dat weet niewiem zich vast nog wel te herinneren.
De foto's genomen bij Kurstjens op het bedrijf zullen van 1980 of 1981 zijn. De 8x8 Muti Trac is van 1980 en ik meen dat de 6x6 Mercedesen met aanhanger in 1982 allemaal al vervangen waren voor trekkers met oplegger.