Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Fam Janse II

Maandag 25 januari 2016

We gaan verder met de prachtige oude foto's van de familie Janse in deze tweede en laatste serie. Na het akkerbouwwerk komen ook de werkzaamheden met draglines naar voren. Verder zien we ook de fotohistorie van het draineren op het loonbedrijf.

foto

Suikerbieten zaaien in 1966 met een International McCormick D-430 en twaalf rijïge Kleine Uni Corn zaaimachine.

foto


foto

Een demonstratie van bietenrooitechniek in de Wilhelminapolder in 1963.

foto

Hier wordt de nieuwe BM Volvo A500 zes rijïge bietenrooier van loonbedrijf Janse gedemonstreerd. De machine reed rond en gooide zo twaalf rijen bieten op één zwad en ook het blad en de koppen van twaalf rijen.

foto

De bieten worden opgeladen door Hilleshög bietenlader.

foto

Alles wat de machine doet is het zwad van twaalf bieten naar binnen harken en opladen.

foto

De BM Volvo A500 bietenrooier met een apart kopapparaat dat werd gebouwd door de firma Groeneweg in Klaaswaal.

foto

De machine in transportstand.

foto

En de Groeneweg koppers in actie in 1967.

foto

De machine aan het werk in 1967. Ook kwam er een zeiltje op ter bescherming van de chauffeur.

foto

Een Opel Kaptiän AD-31-03 tijdens de barre winter van 1963.

foto

Bouw van een loods in 1974 in de Westerlandpolder.

foto


foto

Sloten uitbaggeren door een GMC 'Deuce and a half' legertruck met opgebouwde Nooteboom hydraulische kraan. Deze werd in 1952 aangeschaft en is hier in De Poel in 1958 aan het werk te zien.

foto

De combinatie werd origineel aangeschaft voor de bietenoverslag in de haven van Wolphaartsdijk.

foto

De eerste dragline van het bedrijf in 1955. Een NCK 304 met AEC motor. Deze is hier bezig met verkavelingswerkzaamheden.

foto

De machine is uitgerust met een 800 liter bak en 13 meter giek.

foto


foto


foto

Zand scheppen door een IH Farmall model M met voorlader. De laadschop werd gebouwd door Nooteboom uit Schiedam.

foto

Dijkverzwaring in 1967 waarbij Janse drie draglines inzette. Een NCK 304, 305 en 406.

foto

Dit was in de Hellegatspolder in Ossenisse, Zeeuws Vlaanderen.

foto

Zand laden door een P&H 855 B dragline in Hoboken, Antwerpen.

foto


foto

De machine heeft een 18 meter giek, 2.000 liter bak en zescilinder Cummins motor.

foto


foto


foto

Sleuven graven voor een aardgasleiding op Zuid-Beveland in 1968.

foto


foto

Cat D4 bulldozer van Leendertse Kamperland.

foto

IH Farmall Super-BMD met opgebouwde Buckeye kettinggraver tijdens de ruilverkaveling in de Zak van Zuid-Beveland in 1954.

foto

Dit was de eerste drainagemachine met graafketting.

foto

Draineren in Flevoland door Scaldis uit Borssele met een Van den Ende drainage machine. Die heeft een 100 pk DAF motor. De gebakken buizen konden eventueel met turfmolm of mosselschelpen bedekt worden.

foto

Een v.d Ende (Drainmaster) drainagemachine demonstreren in Frankrijk. Ook deze machine heeft een 100 pk DAF motor. De machine legt plastic buizen met een doorsnede van 4 cm en lengte van zes meter.

foto

Links eigenaar Huib Janse, met sigaar. Dit was in het plaatse Tournan-en-Brie in 1962.

foto

Wederom draineren in Flevoland in 1963. De machine is een Drainmaster. De buizen worden hier met turf bedekt.

foto

Drainagesleuven dichtschuiven met een schuif achter de Farmall M. Die staat op een spoorbreedte van 2.20m. Dit was tijdens ruilverkavelingswerk in Zuid-Beveland in 1954.

foto

Draineren op de slikken van Janse in Wolphaartsdijk in 1969. Er wordt kunststofbuis gebruikt die met turf wordt bedekt. Een John Deere 710 met aanhanger zorgt voor de turfaanvoer.

foto

En IH McCormick D-430 met aanhanger.

foto

Hesston 300M zwadmaaier klaar voor de verkoop.

foto


foto


foto


foto

JD 710 met een Kverneland Globus voorlader en vier wielige wagen voor de afvoer van meidoorn in 1968.

foto

Farmall M met opgebouwde Atlas 512 hydraulische kraan. In 1960 werd de motor in de Farmall vervangen door een Perkins 4.270D dieselmotor. Hier wordt meidoorn geladen.

foto

Zand laden door een Atlas 1200 en twee Henschel vrachtwagens van Fa. W. Leijs uit Middelburg.

foto

Hier aan het werk in de haven van Wolphaartsdijk in 1967. De kraan is voorzien van een Fordson Dexta motor en werd in 1965 aangeschaft.
Advertentie

Reacties

Bollenbouwer
25-01-2016 18:03 uur
Prachtig. Zo'n dragline besturen was toch iets van hogere wiskunde?
  • Reageer
  • Quote
xc70
25-01-2016 19:05 uur
zeer mooie geschiedenis reeks
  • Reageer
  • Quote
Niels
25-01-2016 19:05 uur
Bollenbouwer schreef
Prachtig. Zo'n dragline besturen was toch iets van hogere wiskunde?
Als ik het zo zie met die grote hendels vooral iets met veel spierballen ;).
  • Reageer
  • Quote
huib
25-01-2016 19:36 uur
Volgens mij ging dat al met pneumatisch ventielen en rembanden. Maar het blijft een kunst
  • Reageer
  • Quote
Hardoxxx
26-01-2016 00:15 uur
Alles valt en staat met timing bij zo'n werphengel. Vooral bij het wagens laden. Waarom denk je dat oude kiepers vaak zo'n hoog kopschot hadden in verhouding met die lage zijschotten...;) Zal meer dan eens de chauffeur hebben beschermd tegen de kraanbak die nog wat vaart had en daarmee liet merken dat je te dichtbij stond.:7
aldus 1 van de lessen uit het boek 'kantinepraat' haha
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
26-01-2016 08:27 uur
Mooie serie foto's
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.