Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Marleen Langestraat
Woensdag 26 augustus 2015 Delen
Inmiddels rijden door heel Nederland weer aardappelrooiers om vroege rassen en pootgoed te oogsten. Marleen Langestraat fotografeerde 24 augustus de gloednieuwe AVR Puma 3 zelfrijder van Dick Klok Cultuurtechniek in actie terwijl op Voorne-Putten werd gerooid.
Massey Ferguson 5475 Dyna-6 met Miedema Prestige 125 kipper van Dick Klok Cultuurtechniek uit Heenvliet. De aardappelen van het ras Frieslander worden ingeschuurd om droog te worden geblazen. Vervolgens gaan ze weg.
David Brown 1410 met Mullié kipper van Mts. Langestraat uit Abbenbroek onder de grondband.
.jpg)
De nieuwe AVR Puma 3 rijdt zijn eerste rondjes. Daags ervoor viel 28 millimeter en ook tijdens het rooien viel wat regen. Gelukkig is het redelijk lichte grond.
.jpg)
De machine blinkt nog.
.jpg)
.jpg)
New Holland 8360 met Beco Super 1700 kipper van akkerbouwer Cees Trouw uit Hellevoetsluis.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Geen rooibeschadiging hier op de mat!
De axiaalrollen en egelband moeten nu aan de bak.
Toch nog aardig wat kluiten op de band die niet gesmolten zijn door de regen. Waarschijnlijk een spuitspoor.
De afvoer zeeft het nodige eruit.
Een stuk beter.
Zo nieuw wordt het nooit meer.
Dankzij de nodige opstartproblemen waren zowel de dealer als fabrikant aanwezig met genoeg personen. Plus de nodige geïnteresseerde uiteraard.
Advertentie
Reacties
Dat klinkt als of het normaal is dat die er bij horen.
Maar eigenlijk klinkt dat niet positief.
Prachtig trouwens die David Brown!
Dankzij de nodige opstartproblemen.
Dat klinkt als of het normaal is dat die er bij horen.
Maar eigenlijk klinkt dat niet positief.
Kees, naar mijn ervaring is het tegenwoordig normaal. Ik heb zelf twee seizoenen met een Dewulf Kwatro gereden en was blij als er een dag voorbij ging waar ik probleemloos kon rooien. Ik was blij dat het rooiseizoen voorbij was en verlangde terug naar mijn eerste rooicombinatie een John Deere 2850 met Grimme 1500 waar een Reekie axiaalset opgebouwd was. Toen ging je tenminste ook nog mee voor de koffie en niet van die idiote uren om de tijd van pech en extreem dure investering terug te verdienen! De capaciteit viel ook tegen, ongeveer 50% meer van een getrokken tweerijer als de klant rijdend durft te lossen. Nu weet ik niet hoe het met de andere zelfrijders is of zelfs de nieuwe Kwatro die van wat ik hoorde minder vernauwing heeft, want dat was het probleem eigenlijk.
Prachtig trouwens die David Brown!
Zoals bij elke nieuwe machine is er een aanpassingsperiode voor mens en machine, maar gesteund door de juiste partners mag dit eigenlijk nooit een probleem vormen.
Hoe groter en complexer de machines worden, des te langer deze aanpassingsperiode duurt en natuurlijk zijn de machine types die reeds meer dan een halve eeuw worden gebouwd, verder uitgekristalliseerd dan nieuwere modellen.
En laten we niet vergeten dat hoe ouder we worden, hoe sneller we het verleden gaan idealiseren, tegenwoordig hoeven we gelukkig geen kettingen en tandwielen meer te vervangen en kan je alles netjes hydraulisch regelen.
Bedankt voor de opbouwende opmerkingen en we wensen eenieder een goede aardappeloogst!
Namens het Dewulf team
Het gaat niet zozeer over het idealiseren van het verleden, zo oud ben ik ook niet. Het gaat mij vooral om logica en of ik plezier heb in het werk. De 2850 met Grimme was toen al eigenlijk al "oude bende", maar ik kon er met plezier probleemloos mee rooien.
En kettingen en tandwielen hoort bij normaal onderhoud ook dat duurt nogal wat langer en is nogal wat duurder met de grote nieuwe zelfrijders!
En de steun van de juiste partners was trouwens prima en jullie hebben ook vast de machine verder uitgekristaliseerd (het was een van de eerdere types). En jullie hebben veel goede punten ten opzichten van de andere concurenten bv, voor de wielen rooien, universele onderdelen.
Gelukkig voor jullie en andere fabrikanten schijnen mijn leeftijdgenoten (dertigers) er anders over te denken dan ik, maar ik zie geen vooruitgang in al dit groter en complexer, de kwaliteit en plezier voor mij als chauffeur wordt toch hard minder.
Natuurlijk als draagkracht het probleem wordt dan is de Dewulf koning, die rijdt zowat overal doorheen.