Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels van der Boom - 31-10 I

Donderdag 20 december 2012

De laatste dag van oktober bleek een mooie te zijn. Met meer regen op de hand werd met man en macht aardappelen gerooid in West-Brabant. Verder zien we ook hoe er witlof wordt geoogst en een laatste hoek maïs gehakseld.

foto

Dewulf Ra 3060 aardappelrooier van akkerbouw- en loonbedrijf R. Cobussen uit Horssen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Hier worden Melody tafelaardappelen gerooid.

foto


foto

New Holland T7030 met een Mullié T-18 QS kipper van loonbedrijf Guiljam uit Sint Annaland.

foto


foto

Grimme Tectron 415 van loonbedrijf Guiljam die op hetzelfde perceel bezig is.

foto


foto


foto


foto


foto

Fendt 820 Vario met Jan Veenhuis kipper van Wim de Witte uit Steenbergen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

NH T6020 Elite met Wifo rubber schuif en M Sweep rolbezem van Kees Luijks uit Kruisland.

foto


foto

Fendt Farmer 312 LSA Turbomatik met Jan Veenhuis kipper van De Witte.

foto


foto

Ploeger New Beat bietenrooier, omgebouwd tot witlofrooier, van loonbedrijf Hack uit Kruisland.

foto

Hier wordt een perceel witlof gerooid voor akkerbouwbedrijf Voorbraak uit Dinteloord.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

De New Holland FR9050 hakselaar van loonbedrijf Fijnaart uit Heijningen.

foto


foto


foto

NH TM 120 met een Vaia silagekipper.

foto


foto

Nog een NH TM 120 met Vaia silagekipper.

foto


foto

Claas Jaguar 860 van loonbedrijf Bezooijen & Schreuders uit Oudemolen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

O&K Faun F1310 shovel van loonbedrijf Muijs uit Steenbergen.

foto


foto


foto


foto


foto

Fendt Favorit 512C met een drieassige Breston kipper.

foto

Demo Krone Big X 700 hakselaar.

foto


foto

Samen met een Fendt Farmer 312 LSA Turbomatik met Veenhuis silagekipper.
Advertentie

Reacties

ford8630powershift
21-12-2012 10:09 uur
ik heb eens een vraagje
waarom zijn er nog loonwerkers die kiezen voor een 6-rijige maisbek bij het aanschaffen van een nieuwe hakselaar?
  • Reageer
  • Quote
Niels
21-12-2012 11:17 uur
Niet alle loonwerkers hoeven honderden hectares te hakselen en een zes rijige bek is ook lichter en je kunt iets harder rijden dan met een 8 rijer.
  • Reageer
  • Quote
jenskusters
21-12-2012 12:45 uur
Dat harder rijden ben ik niet met je eens Niels, in de mais is het zo dat het motorvermogen van de hakselaar de hoeveelheid kuubs bepaald die per uur erdoor heen gaan. Met een 8 rijer rijd ik wel langzamer maar er komen wel 2 rijen meer naar binnen.
Het zal ook te maken hebben met een geld zaak. Een 8 rijer is een stuk duurder dan de 6 rijer.

Veel loonbedrijven zijn van mening, zeker op de grond waar bodemstructuur van groot belang is, dat je beter met een groter bek kan rijden zodat je minder over het veld heen moet en zo je bodem minder belast.

Maargoed iedereen heeft hier zijn mening over, en dit is de mijne.
  • Reageer
  • Quote
Barte
21-12-2012 18:54 uur
De grote van de karren en de lengte van de percelen kan ook nog een factor spelen. Als je een lang perceel hebt en kleine karren, is het misschien praktischer om te kiezen voor een smallere bek zodat je in een keer rond kunt komen met aanmaaien bijvoorbeeld
  • Reageer
  • Quote
Niels
21-12-2012 23:27 uur
Jens; een grotere bek is ook zwaarder. Je krijgt dan ook weer meer druk op de banden. Dus dat verhaal gaat niet helemaal op. In theorie krijg je wel minder sporen maar ik betwijfel hoeveel daar bij 6 naar 8 van overblijft.

Wat de optimale verhouding is van vermogen/breedte weet ik niet. Een Jaguar 950, 960 zie je rijden met bekken van 6, 8 of 10 rijen. Is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk.
  • Reageer
  • Quote
IH844
22-12-2012 15:18 uur
Ik denk dat de grootste factoren de man aan de kuil en het transport zijn. Welke zin heeft het om met een 10-rijer te komen aandraven als je veel klanten hebt met weinig hectares en/of kleine kuilen. Niet overal heeft men sleufsilos van 100m lang en 20m breed. Dan is het niet altijd handig om met drie-assige kip- of silagewagens te komen aandraven. In de huidige economische omstandigheden lijkt me de financiële kant van de zaak inderdaad ook wel belangrijk.
  • Reageer
  • Quote
erikalbring
22-12-2012 17:39 uur
hier in de buurt zie je vrij weinig 10+ rijers, veel ook de zwaarste hakselaars hebben vaak maar een 8 rijer eraan zitten zoadat als het wat natter word en ze wegzakken ze nog wel blijven rijden, bij ons thuis word gehakseld met en hakselaar van bijna 980 pk (FR9080) met een 8 rijige bek eraan terwijl daar eigenlijk ook een 10/12 rijer aan kan, maar dan heb je veel minder vermogen over op je wielen en zit je dus veel sneller vast
  • Reageer
  • Quote
1234567
28-12-2012 18:18 uur
als je een grote hakselaar koopt bv een jaguar 940 950 960 dan moet je minimaal met een 8 rijer hakselen omdat je anders helemaal scheef loopt met je brandstof verbruik een 6 rijer kan niet genoeg invoeren en een hakselaar moet zijn toeren behouden voor een goeie haksel kwaliteit
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.